“surround back / speaker C / zone speaker A” zomaar ineens defect?

Gestart door WooZo, december 25, 2014, 17:24:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WooZo

Beste Marantz-liefhebbers,

Ik ben een blije bezitter van een SR5004. Ik vind het een ontzettend mooi ding, ik ben best fan van het 'M1-design'. En het klinkt ook werkelijk fantastisch, maar dat hoef ik hier natuurlijk niet te zeggen. Ik heb me sowieso niet op dit forum aangemeld om te melden dat ik zo blij ben met mijn Marantz versterker. Ik heb er helaas iets raars mee gekregen en ik hoop dat ik hier mensen op het forum tref die er verstand van hebben en me kunnen helpen met dit probleem.

Het is namelijk het gaval dat opeens de "surround back / speaker C / zone speaker A" speakeruitgangen het niet meer doen. In mijn setup is dat wel een probleem. Ik gebruik als stereo huiskamer luidsprekers Bose 802 boxen. Deze boxen kun je niet zomaar direct op luidsprekeruitgangen aansluiten, want het signaal dient nog via een speciaal equalizer kastje te gaan wil het tenminste goed klinken. Vandaar dat die zone-functie op de versterker zo goed uit kwam, want ik nam de links en rechts pre-out op de versterker en zette die op de ingang van het equalizerkastje. De uitgang van het equalizerkastje ging in mijn geval naar de DSS ingang op de versterker. De 802's zelf had ik dus op de "surround back / speaker C / zone speaker A" speakersuitgangen aangesloten. Door vervolgens dan de bron DSS in de zone A functie te selecteren klonk het perfect. 

Maar goed, opeens werkt dit dus niet meer en daar baal ik wel van. Kan het voorkomen dat twee speaker uitgangen het opeens niet meer doen? En zijn deze wellicht apart gezekerd zodat het euvel weer makkelijk te verhelpen is (daar hoop ik uiteraard op)? Ik heb de situatie nu tijdelijk opgelost door de pre out van de Marantz via het equalizerkastje naar de aux ingang een aparte oude stereoversterker te sturen waar ik dan de 802's op heb aangesloten. Daarbij viel me op dat ik die oude stereo versterker flink open moet zetten om een beetje geluid te krijgen. Oftewel, het uitgangssignaal van de pre-out is wel heel erg zacht. Hebben meer mensen deze ervaring? Nou ik hoop dat iemand iets weet om zone A weer te laten werken. Anders zal ik toch een andere versterker moeten aanschaffen. Het lijkt me beetje stom om precies hetzelfde model terug te kopen, maar als ik kijk naar z'n opvolgers dan zie ik dat ze zo'n lullig klein rond schermpje hebben in het midden. Ik vind dat niet mooi en lijkt me ook helemaal niet praktisch.. zijn er eigenaren van courante modellen die daar iets over kunnen zeggen?

Ik heb trouwens ook al geprobeerd om dezelfde defecte speaker uitgang niet als zone speaker A aan te sturen maar als surround back in een 7.1 opstelling. In de manual speaker set-up waar je met dat ruisgeluid je speakers kan testen hoor ik gewoon al mijn surround luidsprekers in de 5.1-opstelling, behalve dus bij die 'surround back' hoor ik helemaal niks.

Ik hoop op bruikbare tips en dank alvast voor de reacties.
Groeten, Sjoerd