Marantz PM16 vrij snel in protectie. OPGELOST.

Gestart door AkTeVox, december 18, 2013, 12:23:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkTeVox

Vandaag tot de vaststelling gekomen dat mijn Marantz PM16 vrij snel in protectie gaat.
Ik wou mijn nieuwe B&W 683 set eens aan de PM16 hangen om te horen of er een verschil is met de Marantz SR14.
Bron voor de test was de cd van Tony Joe White - Closer to the truth op de CD17 player. Zo alles mooi aangesloten dus de test kon beginnen. Volumeknop van de PM16 op 12u en na amper 3min en een paar diepe bassen verder greep de protectie in. Kon het amper geloven maar een paar min later opnieuw.  :-o
Versterker even uitgezet en alle verbindingen nog eens nagelopen maar alles zat goed. Test opnieuw gedaan en ja hoor terug idem. Dit vond ik heel vreemd aangezien ik dit nog nooit heb voorgehad met mijn Quadral Wotan set. Nu zit ik er over na te denken heeft de PM16 een probleem met het aansturen van de 8 Ohm B&W's tegenover de Quadral's die 4 Ohm zijn.
Om zeker te zijn dat de PM16 hier een probleem heeft gebruikte ik de veel zwakkere PM17 mkII als vervanger. Goed zelfde cd player en idem cd en genieten maar. He hier gaat de zwakkere PM17 mkII een heel stuk harder dan zijn grote broeder zonder in protection te gaan.. :-o :-o :-o


Marantz PM16 2 x90W -> 8 Ohm
Marantz PM17 mkII 2 x60W -> 8 Ohm
B&W 683 8 Ohm 90db

Wat kan hier aan de hand zijn?


Grts,

Frank
 



SB_Marantz

Bekend euvel genaamd achterstallig onderhoud......................
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op december 18, 2013, 13:07:39
Bekend euvel genaamd achterstallig onderhoud......................

Heeft onlangs nieuwe filters en verse olie gekregen.   :-D :-D :-D :-D
Neen even serieus nu, beestje is toe aan een revisie?
Alle elco's dienen vermoedelijk vervangen te worden en de power transistoren voorzien van nieuwe pasta maar waar bestel je die "hoogwaardige" componenten?


SB_Marantz

Denk het niet......of er moeten C's inzitten met een belachelijk hoge esr.

Het is geen koelpasta maar geleidingspasta.

Denk aan iets veel simpelers..........ook kan het protectie circuit zelf roet in het eten gooien.
Had ik laatst met een PM-90SE.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op december 18, 2013, 16:27:28
Denk het niet......of er moeten C's inzitten met een belachelijk hoge esr.

Het is geen koelpasta maar geleidingspasta.

Denk aan iets veel simpelers..........ook kan het protectie circuit zelf roet in het eten gooien.
Had ik laatst met een PM-90SE.

Heb je de relais vervangen bij de PM90SE ?

SB_Marantz

Nee ik vervang geen dingen die niet nodig zijn.
Wel de maak verbreek contacten schoongemaakt.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ik  denk  dat  een  hoop elko's  niet   goed meer  zijn,  ook  tin bindingen  kunnen  roet in het eten gooien.
Ik heb een  90SE  staan nu met cd10  als ik er ooit nog  aan toe  kom    :roll:  dan   post  ik dat hier  wel.

Deze  versterkers  moeten helemaal  onderhanden genomen worden.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Duidelijk dat de PM16 niet helemaal 'fris' meer is.

Even op de testbank/scoop onder belasting en je kan zo zien of alles nog werkt zoals bedoeld.

AkTeVox

Denk er aan om de PM16 te reviseren met Rubicon of Panasonic elco's. Heeft er iemand een SM voor de PM16?

Thx,

Frank

thanatos

Ik zou niet zomaar alle elco's vervangen. Denk niet dat hij nu al volledig aan de beurt is wat dat betreft.

Zoals gezegd zou ik eerst de fout traceren.

Voor een SM mag je mij je rechtstreekse email adres pm'n


HAL9000

 stupid

Er  zitten  wat  knel punten bij het  power management, wellicht zijn er  transistoren  niet  goed meer.
Zomaar  nieuwe  elko's  erin  zetten  tin bindingen behandelen  kan  het ineens  zijn dat  die  zwakke  versleten componenten  ineens  kapot gaan.   Heb ik vaak meegemaakt.  Daarom ben ik voorstander van preventief vervangen.  als  iets  er  versleten uitziet of je weet dat het een  knel/stress punt  is  Vervang het door  iets nieuws.

Overigens  de  eindversterkers  zijn niet  echt moeilijk opgebouwd  je  ziet zo  wat er mis is.

Ik zou trouwens ook kijken naar  voeding en pre.   Deze  willen ook soms  niet  goed  zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Transistors gaan een eeuwigheid mee. Tenzij ze binnen hun specificaties gebruikt worden. Moeten ze werken op de grens van hun toleranties dan kunnen defecten optreden. Maar dan spreek je ook van een zwak ontwerp.

Ik vind dat je juist niet zomaar alles moet vervangen. Verkleuringen zoals jij ze verbrand noemt wil niet altijd wat zeggen. Plukken testen op gain en indien goed gewoon laten zitten. Kijk bij een revisie valt het te overwegen als ze goed heet worden. Maar bij een herstel niet. Je praat dan ook over 2 verschillende uitgangspunten.

Zoals per pm ook aangegeven. Even aan de scoop en dan zien wat er uit komt. Vaak kun je dan al een eerste conclusie trekken of er wat aan de hand is. Van uit daar verder gaan kijken en logisch fout zoeken.

Suc6!

SB_Marantz

Ik ga hier even niet op in........wacht even rustig af.  :roll:

Zou leuk zijn wanneer er wat duidelijke foto'tjes geplaatst zouden worden zodat de kijkbuis kindertjes mee kunnen kijken.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

#13
Citaat van: thanatos op december 25, 2013, 23:38:09
Transistors gaan een eeuwigheid mee. Tenzij ze binnen hun specificaties gebruikt worden. Moeten ze werken op de grens van hun toleranties dan kunnen defecten optreden. Maar dan spreek je ook van een zwak ontwerp.

Ik vind dat je juist niet zomaar alles moet vervangen. Verkleuringen zoals jij ze verbrand noemt wil niet altijd wat zeggen. Plukken testen op gain en indien goed gewoon laten zitten. Kijk bij een revisie valt het te overwegen als ze goed heet worden. Maar bij een herstel niet. Je praat dan ook over 2 verschillende uitgangspunten.

Zoals per pm ook aangegeven. Even aan de scoop en dan zien wat er uit komt. Vaak kun je dan al een eerste conclusie trekken of er wat aan de hand is. Van uit daar verder gaan kijken en logisch fout zoeken.

Suc6!

Ik heb genoeg  Pm16's  en andere van de ''premium'' serie  gehad  om te  weten  dat  de  TO92 torren  goed  overbelast  worden.  In  alle  Pm 68  78 6000, 7200's 7000's 8000's Pm80MkII zie  je  dezelfde kwaal.

Ik ga niet  zomaar  iets vervangen,  dat  zou  gekkenwerk  zijn,  echter  weet ik dat  er  knelpunten  zijn in  deze versterkers/ serie van, 

Jij weet dat misschien niet,Ik gelukkig wel.    :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

#14
Citaat van: SB_Marantz op december 26, 2013, 03:02:34
Ik ga hier even niet op in........wacht even rustig af.  :roll:

Zou leuk zijn wanneer er wat duidelijke foto'tjes geplaatst zouden worden zodat de kijkbuis kindertjes mee kunnen kijken.

daar heb  jij er  een van,  die  heeft je  Sm800  naar  de  kl*ten  geholpen.  :evil:

Leuk Kindertjes.......  :schater:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!