Marantz Sm-8 chaos.

Gestart door HAL9000, juni 07, 2013, 17:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik kreeg en marantz  sm-8  esotec  op de  tafel.  Deze  klant  heeft hem al meerdere keren weggebracht en iedere keer  kwam die  defect  of  half  werkend  terug met  al  uitspraak niet meer te herstellen.

Ik heb de  sm8  open gemaakt, en alles  zag er nog heel behoorlijk uit.  relatief  weinig  brandplekjes  en slijtage punten.  Echter het  halfbakke  werk dat er  iedere keer  in is gegaan was  wel de rede  waarom alles  scheef stond  en niet juist werkte.  Een kanaal zeker  defect, en protect  stottert.   HLP .

Ik heb alle  componenten die ik niet vond kunnen vervangen. Heb alle andere componenten nagemeten. Alle  tin bindingen nagelopen.  En alles  afgesteld, ook heb ik een bias  modificatie  gemaakt  op aanvraag omdat  350mV  bias  wel erg veel is,  en deze  trafo's berucht staan om defect  te  raken.   Ik heb alles  terug  gebracht naar 150mV tot  180 oplopend  gedurende  30 minuten ±.  Ik merk geen enkel  geluid verschil,  geen vermogens verlies maar, wel  een heel  stuk koeler.  HB

Foto's:

Zitten nieuwe  voeding  elko's  in 80V22000x2 25v22000x2  dat is  netjes  gedaan.


rechts  reageert niet, weerstanden hier en daar vervangen.  Driver  torren ook Waarvan pre drivers ook defect.


paar  transistoren vervangen,  vermoedelijk is een opampje 6550  niet goed.  Heb beide vervangen met 5532.


sliding bias  circuit, opamps  origineel en  1  trim potmetertjes vervangen.  Veel slechte contacten ook.


nieuwe  weerstanden metaalfilm, nieuwe  transistoren,  Eidntransistoren zijn 4  origineel en 2 verschillende  :-o . heb daar ook 4  passende  bij geplaatst.  Alle  tinbindingen,  en nieuwe  bias  transistoren. 



Ik heb ook alle  goedkope  elkootjes vervangen voor  panasonic  fc  en nhg.  Drive  board  heb ik alle  signaal  torren eruit  gehaald.  9mm laten zitten,  2xto220 torren vervangen (die  waren duidelijk verbrand), 2x zener diode  en 2 opampjes  vervangen.  Alle  tinbindingen bekeken  en  aangedikt  waar  nodig.

Eerste  test.


Oude  zooi.


tweede  test :


Klaaar!


Speelt  als  een nieuw apparaat.  Alle afstellingen zijn kaars recht en blijven dat ook gedurende  de  test.
Klinkt  heel vol, mooi gedetailleerd  hoog.  Ik heb zelf een PM6A  staan. Die heeft dezelfde  eindversterker.  Klinkt  echt gelijk aan elkaar. 

Vind het wel  jammer  dat  er  zoveel in gekloot is.  nonono
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Mooi gerestaureerd weer Jon,  notworthy
Mijn droom om ooit nog zo'n apparaat te mogen bezitten (voor weinig ) :yes:
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

AndreC

Ziet er weer keurig uit Jon.  :-)
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

ernst56

Marantz 2330b, 4270, 2225, 2010, 2015, 3200, 112, 140, 115b, 5025 , Elipson 1303, Kenwood KD-550 met SME III en Pickering XLZ7500-IIS en nog van alles wat...

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

QuattroNL

Goed bezig Jon!  notworthy
Laat die prutsers maar eens een poepie ruiken.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jrm

Zeker weer goed gedaan Jon!
Lijkt mij ook een fraaie versterker om erbij te hebben.

HAL9000

Ja  het is ook een van mijn favoriete, gewoonweg  de  klank is  fenomenaal  goed.

En uiterlijk is  strak  en  elegant.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

 stupid Nice job, Jon! Zo bestaat jouw werk dus ook voor een deel uit het herstellen van het gestuntel door andere "monteurs". Maar goed, deze speelt weer als een zonnetje, hulde daarvoor. hello notworthy
byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: Cornelis1921 op juni 08, 2013, 19:43:58
stupid Nice job, Jon! Zo bestaat jouw werk dus ook voor een deel uit het herstellen van het gestuntel door andere "monteurs". Maar goed, deze speelt weer als een zonnetje, hulde daarvoor. hello notworthy
byebye
Cor je vergeet te melden: Chapeau en weer 1 van de kliko gered.  :-D 8-) clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: Paul op juni 08, 2013, 19:45:50
Cor je vergeet te melden: Chapeau en weer 1 van de kliko gered.  :-D 8-) clown1
redface :-D byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Citaat van: Cornelis1921 op juni 08, 2013, 19:43:58
stupid Nice job, Jon! Zo bestaat jouw werk dus ook voor een deel uit het herstellen van het gestuntel door andere "monteurs". Maar goed, deze speelt weer als een zonnetje, hulde daarvoor. hello notworthy
byebye

Cor  de  ingewikkeldste projecten  die  ik heb gehad  zijn, apparaten  waarin  gerommeld  is.  Ik moet eerst zien wat er veranderd  is,  en dan moet  ik die logica  bereiken.  Als het niet klopt, hoop ik op een schema  dat  mij  helpt  anders  moet ik alles zelf  doen. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

Mooi gedaan HAL, prachtbak!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

100%Marantz

Die heeft meer geluk gehad dan de mijne. :wink:

Mooi werk!!
marantz, what else?

HAL9000

Citaat van: 100%Marantz op juni 09, 2013, 00:00:04
Die heeft meer geluk gehad dan de mijne. :wink:

Mooi werk!!

ja  helaas,   ik heb ook een pm95   met  defecte  trafo. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!