1060 restauratie,hoever gaan ?

Gestart door robbe_15, april 27, 2013, 10:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbe_15

Heb een 1060 gerestaureerd met succes !  pompom

Alle electrolytische condensatoren vervangen en transistoren (2SC1000,2SA493) van de pre amp vanwege gekraak. Daar  op het phono board ook 2SC1000 aanwezig was   heb ik deze dan maar meegenomen.

Mijn vraagjes.

Moeten transistoren op de eindtrap preventief vervangen worden of niet ? Alles werkt voorlopig uitstekend. Het betreft hier 2SC945Q,2SC371Y en 2SA562Y. Is dit nodig ?

Men leest ook dat sommigen op de grote condensatoren "bypass caps " plaatsen,polypropyleen ,enkele µF.

Heeft iemand op dit forum hieromtrent ervaring / mening.

JohnWx

Alles

even een berichtje naar HAL of SBM maar zullen wel reageren  :-D

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: robbe_15 op april 27, 2013, 10:32:07

Mijn vraagjes.

Moeten transistoren op de eindtrap preventief vervangen worden of niet ? Alles werkt voorlopig uitstekend. Het betreft hier 2SC945Q,2SC371Y en 2SA562Y. Is dit nodig ?

Men leest ook dat sommigen op de grote condensatoren "bypass caps " plaatsen,polypropyleen ,enkele µF.

Heeft iemand op dit forum hieromtrent ervaring / mening.


Preventief transistoren vervangen is quatsch.
Zelfs als de leads zwaar geoxideerd zijn.
Schoonmaken , gain meten en terug plaatsten.

Bypassen kan geen kwaad maar beter wordt het er imo niet van.

Heb je de koppelcap en afvlak C's ook vervangen?

Vaak is dat (nog) niet nodig, blijken beresterk.

Hoe heb je getest dat het ding goed werkt?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

zeg ik alles om eventuele klanten binding te doen, gaat Jr het weer tegen spreken of Sr  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Stout ventje die Jr........legt nu op zijn bedje... :-D

Yep ALLES!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

robbe_15

#6
CiteerHeb je de koppelcap en afvlak C's ook vervangen?

Bedankt voor de info:
Heb grote condenstatoren vervangen door Nichicon Gold Tune,daarmee is elke electrolytische condenstator vervangen.

Wat transistoren betreft ,als je andere fora  "AK" mag geloven zijn er bepaalde types waarvan je problemen zou mogen verwachten (2sc458,2sc1000),vandaar mijn ongerustheid doch ik stel mijn vraag liever dichter bij huis.Daar is het precies de mode om bypass caps te plaatsen met positief resultaat.

Sommigen veranderen ook de oude carbon weerstanden door metaalfilm vanwege ruis. Noodzakelijk of bezighouding ? :mrgreen:

HAL9000

c458 c1000  zijn oude  generatie  torren die  bij de  1060  soms  stuk  gaan. 
c458  is vaak  stuk bij  alle  merken, alleen de  torren van de laatste jaren zijn  beter.

Ruisen is meestal een transistor. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

robbe_15

Citeerc458 c1000  zijn oude  generatie  torren die  bij de  1060  soms  stuk  gaan. 
Inderdaad,daarom dat ik ze allen vervangen heb.
Ondertussen merk ik dat de aan/uit schakelaar  van de 1060 het laat afweten. Iemand die er één op overschot heeft ?

HAL9000

Ik  heb  niet zo een  meer,  wel andere  die  misschien passen.
Die  gaan vaker  stuk ook.

Allemaal  hoef niet, liever alleen C458, maar op de  eindtrap wel die  kleine  TO92  torretjes.

elko's zijn belangrijkste  ook de  grote buffer van 100V 4700µF en  2x 55V 3300µF  vervang alles  met 4700  ben je goedkoper  uit  en  er  is  meer  buffer  voor  die  2x30watt RMS  versterker. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#10
Citaat van: robbe_15 op april 28, 2013, 21:58:16
Inderdaad,daarom dat ik ze allen vervangen heb.
Ondertussen merk ik dat de aan/uit schakelaar  van de 1060 het laat afweten. Iemand die er één op overschot heeft ?


Nee helaas niet maar wel een gereviseerde 1060.

Is dat ook goed?  clown1

Ik heb deze dubbel dus mag er eentje het pand verlaten.

Mocht er iemand anders interesse hebben hoor/lees ik het wel.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: robbe_15 op april 28, 2013, 10:28:15


Sommigen veranderen ook de oude carbon weerstanden door metaalfilm vanwege ruis. Noodzakelijk of bezighouding ? :mrgreen:

Niet doen.......quatsch.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

robbe_15

#12
Bedankt voor alle info.

Heb de grote condensatoren vervangen door 2 x 4700 µF, de allergrootste (4700 µF 80 V) door 10000µF. Deze laatste vanwege identieke diameter en blijkt veel gedaan te worden zonder problemen,dan heb ik het ook maar geriskeerd.

Ondertussen schakelaar besteld op  een bekende veilingsite   (EB). :wink:

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Zou wel leuk zijn idd....incl. het bak en braadwerk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM