Set Van Stadium III ,SR 8012 & Melody x

Gestart door Stadium III, januari 26, 2009, 17:36:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowa

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2012, 20:53:31
Dat gaat dus niet lukken. Fronts op small als je een sub hebt.
Stereo instellen op fronts+sub.

Algemeen: behalve zelf de fronts op small instellen (large is een afweging die Marantz maakt, niet Audyssey) moet je eigenlijk niets veranderen. Bij een goede meting is de weergave goed. Weergave niet goed, dan is er iets fout gegaan.

ron

Als je de fronts op small zet, wat word dan de maximaal haalbare laagste frequentie via Audyssy op de fronts?

Arjan70

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2012, 20:53:31
Dat gaat dus niet lukken. Fronts op small als je een sub hebt.
Stereo instellen op fronts+sub.

Algemeen: behalve zelf de fronts op small instellen (large is een afweging die Marantz maakt, niet Audyssey) moet je eigenlijk niets veranderen. Bij een goede meting is de weergave goed. Weergave niet goed, dan is er iets fout gegaan.

ron

Oh sorry, ik bedoel ook small, Audyssey wil ze op Large. Een foutje mijn kant...

Arjan70

#452
Citaat van: Stadium III op september 11, 2012, 21:28:59
Hoe staat de fase knop op de subwoofer en heb je de high level kabel ook in gebruik?

De faseknop heb ik op stand 4, de high-level kabel gebruik ik niet. Ik heb altijd het idee dat ik dan bas aan het dubbelen ben ? Mijn fronts gaan volgens spec. tot 40 Hz, maar als ik dan de cross-over van de REL op 40 Hz zet krijg ik het eigenlijk nooit naar mijn zin. Dan blijf ik maar draaien totdat het volume vrijwel dicht staat, ook word ik daar onrustig van en haal ik de kabel maar weer los uiteindelijk :-)
Misschien moet ik ook een andere plaats vinden voor mijn sub. maar ik heb niet zo veel opties. (Hij is ook wel erg groot hé) Hij staat nu iets uit het midden achter mijn fronts.

Perfect_audio

Citaat van: Arjan70 op september 11, 2012, 22:44:45
De faseknop heb ik op stand 4, de high-level kabel gebruik ik niet. Ik heb altijd het idee dat ik dan bas aan het dubbelen ben ? Mijn fronts gaan volgens spec. tot 40 Hz, maar als ik dan de cross-over van de REL op 40 Hz zet krijg ik het eigenlijk nooit naar mijn zin. Misschien moet ik ook een andere plaats vinden voor mijn sub. maar ik heb niet zo veel opties. (Hij is ook wel erg groot hé) Hij staat nu iets uit het midden achter mijn fronts.

Hoe vaak moet ik het @#$%^& nu nog zeggen!
Bij Audyssey zet je vóór de meting de sub op:
fase = 0
level = begin op 25%
x-over = maximaal
aansluiting = lfe

Je kunt niet èn zelf instellen èn audyssey gebruiken.
Doe het òf zelf òf m.b.v. audyssey.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Arjan70

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2012, 22:52:34
Hoe vaak moet ik het @#$%^& nu nog zeggen!
Bij Audyssey zet je vóór de meting de sub op:
fase = 0
level = begin op 25%
x-over = maximaal
aansluiting = lfe

Je kunt niet èn zelf instellen èn audyssey gebruiken.
Doe het òf zelf òf m.b.v. audyssey.

ron

Zo heb ik het ook gedaan hoor, enkel heb ik later mijn sub op 180 graden gezet omdat ik dat in mijn beleving beter vond klinken.

WimPeu

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2012, 22:52:34
Hoe vaak moet ik het @#$%^& nu nog zeggen!
Bij Audyssey zet je vóór de meting de sub op:
fase = 0
level = begin op 25%
x-over = maximaal
aansluiting = lfe

Je kunt niet èn zelf instellen èn audyssey gebruiken.
Doe het òf zelf òf m.b.v. audyssey.

ron


stupid

Ik snap dat zogenaamde "finetunen" na een ADSY meting ook nooit. Je moet de meting wel volgens het boekje doen en daarna niet meer mee gaan zitten klooien. Je moet ook even wennen aan je nieuw geluid. Als je lang naar een bass bult hebt zitten luisteren en die is opeens weg begin dan niet meteen aan de sub te draaien.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

Er is daar een liedje over geschreven  :-)

boom boom out goes the light ...........Pat Travers  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Citaat van: Arjan70 op september 11, 2012, 22:44:45
De faseknop heb ik op stand 4, de high-level kabel gebruik ik niet. Ik heb altijd het idee dat ik dan bas aan het dubbelen ben ? Mijn fronts gaan volgens spec. tot 40 Hz, maar als ik dan de cross-over van de REL op 40 Hz zet krijg ik het eigenlijk nooit naar mijn zin. Dan blijf ik maar draaien totdat het volume vrijwel dicht staat, ook word ik daar onrustig van en haal ik de kabel maar weer los uiteindelijk :-)
Misschien moet ik ook een andere plaats vinden voor mijn sub. maar ik heb niet zo veel opties. (Hij is ook wel erg groot hé) Hij staat nu iets uit het midden achter mijn fronts.

Zet de fase knop op 2
Dan volume een paar tikkie's vanuit het begin en dan gaan meten

De high level kan er zeker wel bij maar daar moet je tijd voor nemen om die goed erin te krijgen
Als je dat dan wil moet je weer opnieuw meten met high en low level

Ik heb het wel beide en werkt perfect

Onze Theo heeft alleen LOW level en die heeft zijn kef's volgens mijn op 60 hz gecrossed icm zijn Stadium

Dus probeer eerst ff alleen LOW en dan net zoals Ron aangaf gaan inregelen wil je de high level erbij en je hebt vragen dan zie ik ze wel
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Arjan70

Ik ga hem weer even helemaal opnieuw inregelen. Als ik enkel Audyssey wil gebruiken
dan is het zeker de bedoeling dat je in het manuele menu alles op 0 zet zeker ?

Perfect_audio

Citaat van: Arjan70 op september 12, 2012, 09:39:30
Ik ga hem weer even helemaal opnieuw inregelen. Als ik enkel Audyssey wil gebruiken
dan is het zeker de bedoeling dat je in het manuele menu alles op 0 zet zeker ?

Nee. Alle waarden in de AVR worden door Audyssey automatisch ingesteld. Zolang je na het inmeten de 'Audyssey-stand' kiest gaat alles goed. Als je de 'manuele-stand' kiest, kun je die waarden aanpassen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Arjan70

#460
Ah...het wordt me nu wat duidelijker, alle gemeten waardes worden ook in het manuele menu gezet  :-)
Net opnieuw ingemeten,maar ik moet zeggen dat het nu prima klinkt, ik heb wel mijn fronts op small gezet en de cross-over op 60 Hz. Voor de rest ga ik niets meer veranderen in het manuele menu. Al moet ik zeggen dat ik nu niet zo gek veel verschil meer hoor, of ik nu met of zonder sub draai, dit lijkt me ook de bedoeling. Hij lijkt nu perfect geïntegreerd ?

Ik vind het een prima ding die AV-7005, bij Blu-ray's weet je niet wat je hoort, voor 2-ch stereo ga ik er nog eens goed voor zitten of ik nu nog veel verschillen ga horen t.o.v. mijn normale stereo voor-versterker. Mijn eerste indruk is dat de verschillen wel erg klein worden nu.

Ik vind alleen dat Dynamic EQ een onding, maar dat kan gewoon uit natuurlijk...

gerard

Citaat van: WimPeu op september 11, 2012, 23:01:39

stupid

Ik snap dat zogenaamde "finetunen" na een ADSY meting ook nooit. Je moet de meting wel volgens het boekje doen en daarna niet meer mee gaan zitten klooien. Je moet ook even wennen aan je nieuw geluid. Als je lang naar een bass bult hebt zitten luisteren en die is opeens weg begin dan niet meteen aan de sub te draaien.



Lijkt mij juist logisch dat finetunen.
Je gebruikt audyssey om het geheel vlak te maken en daarna finetunen naar je eigen gehoor/smaak.
Je luisterd toch niet met 2 perfekt "vlak metende oren"?? Doe maar eens een gehoortest, zie je vanzelf dat je niet vlak hoort. Waarom zou je dan wel naar een vlak afgestelde grafiek moeten luisteren?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Perfect_audio

Citaat van: gerard op september 12, 2012, 13:22:52

Lijkt mij juist logisch dat finetunen.
Je gebruikt audyssey om het geheel vlak te maken en daarna finetunen naar je eigen gehoor/smaak.
Je luisterd toch niet met 2 perfekt "vlak metende oren"?? Doe maar eens een gehoortest, zie je vanzelf dat je niet vlak hoort. Waarom zou je dan wel naar een vlak afgestelde grafiek moeten luisteren?

Als je bedoelt met finetunen 'het naar eigen smaak instellen' dan is dat oké.

Finetunen betekent eigenlijk 'nog preciezer afstellen'. Preciezer dan Audyssey het doet, kun je zelf niet. Wel aanpassen aan je eigen smaak.

Audyssey maakt de zaak niet 'vlak' zoals vaak wordt gezegd (dat komt door de vlakke grafiek) maar maakt het geluid op de zitpositie op referentieniveau. Dat wil zeggen zoals het door de maker/mixer is bedoeld. Audyssey corrigeert de invloed van de luisterruimte op het akoestische signaal.

Finetunen betekent dan eigenlijk dat je het geluid op preferentieniveau brengt, dus jouw eigen smaak/wens.
En inderdaad is de karakteristiek van je oren niet perfect. Na je 16de jaar gaat het achteruit en voor discogangers al eerder.

Je moet dus niet naar "een vlak afgestelde grafiek" luisteren, zoals jij het noemt, maar het is wel een goed vertrekpunt (referentiewaarde). Soms is het nodig om even te wennen aan het nieuwe geluid. Luister eens goed vóórdat je meteen weer naar het geluid schakelt zoals je dat was gewend. Luisteren is een kunst, iets dat je kunt leren. Audyssey kan je daarbij helpen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Arjan70

Jij (en jullie) ook bedankt voor je adviezen...

Ik denk dat ik High-level maar even laat zitten, ik vind het prima klinken zo.