Marantz stereo AV receiver

Gestart door Barre72, april 16, 2019, 15:55:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

pameijer

Citaat van: hchifi.nl op juni 26, 2019, 19:07:11
Wat ik heb vernomen gaat er wat dat aangaat in 2020 wat verandering komen.
Mooi dat er nu eindelijk frontplates in goudroze gaan komen  hello
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

#16
Citaat van: pameijer op juni 27, 2019, 09:48:32
Mooi dat er nu eindelijk frontplates in goudroze gaan komen  hello

Wat bedoel je ?
Als je doelt op de Marantz is dat volgens mij verschil van de lichtinval op metaal (front) en kunststof (gebogen zijkanten).
Ikzelf ben een beetje uitgekeken op dat ronde gedoe met de porthole van Marantz.
En continuïteit is toch vaak een probleem als ik de kleuren vergelijk tussen de NR receiver en de CD speler, kijk maar eens naar de gebogen kanten, zit duidelijk kleur verschil in.
Zullen wel in verschillende fabrieken geproduceerd worden :-(

En dan vaak net niet dezelfde hoogte, op elkaar geen probleem, naast elkaar 1-2 mm verschil, zit zelfs verschil in de pre-pro, breedte van het front paneel, en hoogte verschil !

Ik had al een irritant verschil zitten in de Ruby en NA11, daar zijn de front panelen verschillend van maat.
Goed, een Ruby is een andere serie, maar als je het 2 mm smaller kunt produceren kan je het ook 2 mm breeder maken zodat het past bij de voorloper.

Marvin

Er zullen vast genoeg mensen zijn die ze op die manier 2 nieuwe apparaten slijten.
Maar goed ook, want die oudere begeeft binnenkort toch.
Solderen kunnen ze daar al jaren niet meer.

Maarten110

Citaat van: Barre72 op juni 21, 2019, 09:39:47
Ondertussen is er al wat meer nieuws :

https://www.denon-hifi.nl/nl/product/homecinema/avreceiver/dra800h

https://www.hifi-regler.de/news/high_end/netztwerk-stereo-receiver_mit_hdmi_von_denon_marantz.php

https://www.areadvd.de/tests/high-end-2019-neue-stereo-netzwerk-receiver-von-denon-dra-800-und-marantz-nr1200/

De Denon zou vanaf juli beschikbaar zijn ...

ik vind die Denon zo vanaf het plaatje echt wel een mooi ding zeg. Fraaier dan die Slimline series van Marantz.

Zou daar voor de versterking onder de motorkap een PMA-800NE in verstopt zijn?




CBdicX

#19
Citaat van: Maarten110 op juli 12, 2019, 08:51:31
ik vind die Denon zo vanaf het plaatje echt wel een mooi ding zeg. Fraaier dan die Slimline series van Marantz.

Zou daar voor de versterking onder de motorkap een PMA-800NE in verstopt zijn?

Toch wel weer een gemiste kans (stereo) receiver.

Geen:

E-ARC
Audyssey
Dolby Atmos Height Virtualization
DTS Virtual X
Dolby Vision


Wel:

2x subwoofer pre-out
5x HDMI input
Tuned by Denon Soundmaster
(voor wat dit in Godsnaam mag betekenen)

om zo maar even wat dingen te noemen die zowat in iedere meerkanaal (Denon) receiver nu zitten, en voor minder geld.
In mijn ogen een compleet nutteloze (stereo) receiver met totaal geen meerwaarde tov een meerkanaal receiver die op Stereo gezet word, maar die dan wel uitgevoerd is met alles wat je maar kan bedenken, en ook Dolby Atmos Height Virtualization en DTS Virtual X specifiek bedoelt voor S T E R E O !!

Ik weet niet waar de "ontwerp/ontwikkel/marketing" afdeling met zijn kop zat toen dit nutteloze ding bedacht werd, maar iedereen die maar iets interesse zou hebben in een stereo receiver anno 2019, en de spec lijst doorloopt, haakt direct af.

Denk dat de concurrentie hier direct 4 baans overheen gaat..........


Maarten110

Citaat van: CBdicX op juli 14, 2019, 16:03:24
Toch wel weer een gemiste kans (stereo) receiver.

Geen:

E-ARC
Audyssey
Dolby Atmos Height Virtualization
DTS Virtual X
Dolby Vision


Wel:

2x subwoofer pre-out
5x HDMI input
Tuned by Denon Soundmaster
(voor wat dit in Godsnaam mag betekenen)

om zo maar even wat dingen te noemen die zowat in iedere meerkanaal (Denon) receiver nu zitten, en voor minder geld.
In mijn ogen een compleet nutteloze (stereo) receiver met totaal geen meerwaarde tov een meerkanaal receiver die op Stereo gezet word, maar die dan wel uitgevoerd is met alles wat je maar kan bedenken, en ook Dolby Atmos Height Virtualization en DTS Virtual X specifiek bedoelt voor S T E R E O !!

Ik weet niet waar de "ontwerp/ontwikkel/marketing" afdeling met zijn kop zat toen dit nutteloze ding bedacht werd, maar iedereen die maar iets interesse zou hebben in een stereo receiver anno 2019, en de spec lijst doorloopt, haakt direct af.

Denk dat de concurrentie hier direct 4 baans overheen gaat..........

Hoi, ik begrijp dat je niet overloopt van enthousiasme  :wink:

Deze versterker is niet in de markt gezet als meerkanaals-apparaat maar als STEREO-receiver, met de nadruk op stereo.

Ik heb totaal geen verstand van zaken als Dolby, atmos of welk systeem dan ook, dat verder gaat dan 2.0 stereo. Ik begrijp dus ook niet waarom je erover valt dat deze versterker sommige zaken niet aan kan.
Daar is het apparaat simpelweg niet voor ontworpen.

Ik draai weliswaar met een PM11-S3 maar (vanuit een kleine downgrade-wens) lijkt een dergelijke machine echt wel een plek verdiend te hebben. Mijn PM kan ik niet digitaal aansluiten, er zit zelfs geen optical in.
Hierboven las ik al een paar concurrenten die toch ook zaken missen.

Citaat van: CBdicX op juli 14, 2019, 16:03:24
om zo maar even wat dingen te noemen die zowat in iedere meerkanaal (Denon) receiver nu zitten, en voor minder geld.
In mijn ogen een compleet nutteloze (stereo) receiver met totaal geen meerwaarde tov een meerkanaal receiver die op Stereo gezet word,


En als je dan ook nog meeneemt dat de gemiddelde meerkanaals-reciever in stereo-modus flink achterloopt in weergave-kwaliteit ten opzichte van een dedicated stereo versterker, dan snap ik deze DR-800H wel.
Het is een stereo versterker die in het digitale domein erg veel aansluitmogelijkheden kent.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de eerste reviews van deze stereo-versterker.

De DRA heeft zelfs ook nog een HEOS-streamer aan boord, mijn losse streamer kan dus uit de keten.

Andere streamer/versterkers hebben bijvoorbeeld niet eens een A+B functie en ik heb een speakerfilter waarmee ik hoog en laag apart aanstuur.


Citaat van: CBdicX op juli 14, 2019, 16:03:24

Denk dat de concurrentie hier direct 4 baans overheen gaat..........

Kun je er een paar noemen, neem ik die ff mee in mijn zoektocht  :yes:



 

CBdicX

#21
Citaat van: Maarten110 op juli 16, 2019, 11:26:50
Hoi, ik begrijp dat je niet overloopt van enthousiasme  :wink:

Deze versterker is niet in de markt gezet als meerkanaals-apparaat maar als STEREO-receiver, met de nadruk op stereo.

Ik heb totaal geen verstand van zaken als Dolby, atmos of welk systeem dan ook, dat verder gaat dan 2.0 stereo. Ik begrijp dus ook niet waarom je erover valt dat deze versterker sommige zaken niet aan kan.
Daar is het apparaat simpelweg niet voor ontworpen.

Ik draai weliswaar met een PM11-S3 maar (vanuit een kleine downgrade-wens) lijkt een dergelijke machine echt wel een plek verdiend te hebben. Mijn PM kan ik niet digitaal aansluiten, er zit zelfs geen optical in.
Hierboven las ik al een paar concurrenten die toch ook zaken missen.

En als je dan ook nog meeneemt dat de gemiddelde meerkanaals-reciever in stereo-modus flink achterloopt in weergave-kwaliteit ten opzichte van een dedicated stereo versterker, dan snap ik deze DR-800H wel.
Het is een stereo versterker die in het digitale domein erg veel aansluitmogelijkheden kent.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de eerste reviews van deze stereo-versterker.

De DRA heeft zelfs ook nog een HEOS-streamer aan boord, mijn losse streamer kan dus uit de keten.

Andere streamer/versterkers hebben bijvoorbeeld niet eens een A+B functie en ik heb een speakerfilter waarmee ik hoog en laag apart aanstuur.


Kun je er een paar noemen, neem ik die ff mee in mijn zoektocht  :yes:






Kijk maar eens bij Yamaha, Onkyo, Pioneer en er zullen er meer volgen, want hier is weer geld te verdienen voor de fabrikanten.

Ik stap uit een discussie of virtual Atmos/DSTX wel of niet "nodig" is in een Stereo receiver.
Je zit in het digitale domein met een Stereo receiver, dus waarom niet, je hoeft het niet te gebruiken !
Ik zeg steek je poen in een meerkanaal receiver met alle opties, en dan gebruikt in Stereo/Direct mode met sub en/of kamer correctie, of niet, net wat de gebruiker wil.
Is niets mis mee en zeker niet "slechter" dan een Stereo receiver.

En als je dan ook nog meeneemt dat de gemiddelde meerkanaals-reciever in stereo-modus flink achterloopt in weergave-kwaliteit ten opzichte van een dedicated stereo versterker, dan snap ik deze DR-800H wel.

En dit is een achterhaald verhaal, is totaal niet meer van toepassing op een receiver anno 2019 !!

Maarten110

Citaat van: CBdicX op juli 16, 2019, 12:10:44
Ik zeg steek je poen in een meerkanaal receiver met alle opties, en dan gebruikt in Stereo/Direct mode met sub en/of kamer correctie, of niet, net wat de gebruiker wil.
Is niets mis mee en zeker niet "slechter" dan een Stereo receiver.

En als je dan ook nog meeneemt dat de gemiddelde meerkanaals-reciever in stereo-modus flink achterloopt in weergave-kwaliteit ten opzichte van een dedicated stereo versterker, dan snap ik deze DR-800H wel.

En dit is een achterhaald verhaal, is totaal niet meer van toepassing op een receiver anno 2019 !!

ik zie anders een hoop mensen die stereo-kwaliteit hoog op de lijst heben naast hun filmbeleving toch echt overgaan op een dedicated stereo versterking, maar goed, het is persoonlijk wat je van de stereo kwalitet vind van de hedendaagse amps.

ik heb meerkanaals absoluut niet nodig dus voor mij hoeft het er ook niet op. Liever een dedicated ontworpen A+B functie dan het toewijzen van achterkanalen op een dolby-bak als "oplossing".

De vergelijking en het benoemen van tekortkomingen t.o.v een meerkanaals versterker is appels met peren vergelijken.

Ding staat ook nog eens voor 650 advies in de lijst met een behoorlijk vermogen. Als de PMA-800NE enigzins een voorbode is voor de prestaties dan belooft dat wel wat.




hchifi.nl

De DRA-800 is met een totaal andere visie ontworpen.

Er was vanuit de klanten juist vraag naar een echte stereoreceiver met streaming en hdmi functies.
Dit apparaat is dus ook als zodanig ontworpen en klinkt op stereo ook gewoon echt een stuk beter dan bijv een Denon AVR-X2600..

Onkyo lijkt op papier ook een vergelijkbaar toestel te bieden, enkel is de Onkyo gewoon een surroundreceiver waar de helft van de print leeg is gelaten... redface  (hij klinkt dus ook niet beter als een 5,1 receiver)

echt, dit toestel is zeker een markt voor  :-)
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

Barre72

Net bij de lokale audio dealer geweest.  Heb de DRA-800 naast de Onkyo TX-8270 kunnen beluisteren, zelfde bron, zelfde speakers, switchen van de ene receiver naar de andere ... wat een verschil !  Op papier misschien hetzelfde, maar het geluid van de Onkyo (op MA Silver 6) kan mij echt niet bekoren.
Volgens mij is hier echt wel een markt voor, een goede stereo receiver met alle mogelijk streaming opties.

Heb de Denon dan maar ineens besteld (ze hadden hem helaas enkel in het zwart binnen, en dat krijg ik hier thuis niet verkocht).  Binnenkort kan ik dus vergelijken tussen de nieuwe Denon en mijn huidige Marantz PM7004.
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

CBdicX

Blijf toch vinden dat ze er minimaal Audyssey bij hadden moeten doen, ruimte correctie werkt ook voor Stereo.

Maarten110

#26
Citaat van: hchifi.nl op juli 30, 2019, 16:15:08
De DRA-800 is met een totaal andere visie ontworpen.

Er was vanuit de klanten juist vraag naar een echte stereoreceiver met streaming en hdmi functies.
Dit apparaat is dus ook als zodanig ontworpen en klinkt op stereo ook gewoon echt een stuk beter dan bijv een Denon AVR-X2600..

Onkyo lijkt op papier ook een vergelijkbaar toestel te bieden, enkel is de Onkyo gewoon een surroundreceiver waar de helft van de print leeg is gelaten... redface  (hij klinkt dus ook niet beter als een 5,1 receiver)

echt, dit toestel is zeker een markt voor  :-)

@hchifi.nl

Marcel,

Hoe verhoud deze DRA-800 zich qua vermogen zich met een PMA-800NE?.


Op papier geven ze voor de DRA 100Watt op bij 8 Ohm, 20 Hz - 20 kHz, T.H.D. 0.07%

De PMA krijgt wat anders specs mee:

Output power 8 Ohm (20 Hz - 20 kHz, T.H.D. 0.07%)....50 W.....35W (1kHz).....70 W
Output power 4 Ohm (1 kHz, T.H.D. 0.7%)....................85 W.......70W.............140 W


Over een dampeningfactor wordt helaas niet gerept. De PMA verrast in reviews met een behoorlijke controle, zeker in het laag, wat duid op een voeding met best wat reserve.

Hoe schaal jij de DRA in ten opzichte van bestaande Denon-modellen of een apparaat uit de stal van een ander merk? Daar zou ik wel een idee van willen krijgen.


HomeCinemaMagazine heeft een kleine review online inmiddels

Barre72

Ondertussen kan ik testen ... Denon DRA-800 vs Marantz PM7004 + RaspberryPI met HifiBerry en Volumio erop.  Als bron Spotify en ik stream via Spotify Connect ...
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

Ron_Z

Oeps, al topic voor zie ik nu.

Barre72

Citaat van: Barre72 op augustus 03, 2019, 10:16:29
Ondertussen kan ik testen ... Denon DRA-800 vs Marantz PM7004 + RaspberryPI met HifiBerry en Volumio erop.  Als bron Spotify en ik stream via Spotify Connect ...

Heb wat kunnen testen ... cd in een UD5007, getest zowel via HDMI als analoge aansluiting, tv via HDMI, tv via optische aansluiting, spotify connect, verschillende soorten muziek,enz.
Zowel ikzelf als mijn 8 jarige dochter en mijn echtgenote pikten er blind allemaal de Marantz uit.  Wat was het grote verschil ?  Volgens mij ruimte, volgens mijn echtgenote klinkt de Marantz warmer en aangenamer.  Denon is terug naar de winkel, ik vrees dat dit voor mij einde receiver verhaal is.

Ondertussen staat hier wel een Denon DNP-800NE om te testen (ze hadden geen Marantz streamer ter beschikking).  Klinkt goed, kan niet onmiddellijk een verschil met mijn NA7004 horen, helaas geen digitale input dus niet als DAC te gebruiken en Spotify Connect krijg ik er niet op aan de praat (static ip ingesteld enz. maar zie hem niet verschijnen).
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)