hoe streamen we?

Gestart door sjoek, februari 17, 2015, 00:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

WD Red gaat het sowieso worden en tevens in raid1  :yes:.

Citaat van: Faxe op maart 09, 2015, 21:27:15
SSD's in een NAS die in de meterkast komt te staan is onzin in het kwadraat. Je "moet"  gewoon een paar WD red schijven kopen voor in je NAS. De WD green schijven zijn gewoon minder geschikt voor in een NAS. In mijn eerste NAS heb ik ook WD green schijven. Een daarvan is inmiddels overleden. Heb van beide schijven bepaalde instellingen in het BIOS moeten veranderen om te voorkomen dat ze na een maand of 6 al op waren. Voor mij was dit geen probleem. Schijven even uit de NAS. Aansluiten op een PC. Opstarten vanaf floppy. WD tooltje opstarten. Instellingen veranderen. Schijven weer inbouwen in de NAS en probleem was weer opgelost. Als je hier dus geen zin in hebt gewoon een paar Red schijven kopen. Raid 1 of het daarmee vergelijkbare systeem van Synology is wel een aanrader. Toen een van mijn schijven stuk ging kon ik deze gewoon vervangen en de boel laten repareren. Dit ging snel, soepel en eenvoudig  hello

jowa

En er hapt er één  pompom pompom pompom

SSD's zijn leuk voor professionele omgevingen (o.a. SAN's van EMC).
Voor thuis in je NAS een beetje overdreven.

Ik heb zelf een DS212+ met 2 x 3 TB WD Red schijven. Op dit moment nog zo'n kleine TB over.
Komt doordat er naast de 800 GB muziek veel foto's op staan en backup's van de laptops.

211

1 - SBT , bron  : NAS NetGear (4x2Tb, tevens backup van al het andere) 
2 - NA11, bron  : USB-Stick (voorkeur), NAS WD (1x 2Tb)
3 - Foto's, bron : NAS WD (1x 2Tb)

Omdat het een thuis-netwerk is, kan alles met alles praten : alle NAS'jes met elk device (TV, tablet, PC, mobiel,...). Alleen de NA11 heeft een eigen kopie van (bijna) alle FLAC files op stick...
Zolang je maar geniet....

xander32

... als jij daar jouw levensvreugde uit moet halen, ben ik blij dat ik daaraan bij heb kunnen dragen 8-).


Citaat van: jowa op maart 09, 2015, 22:48:16
En er hapt er één  pompom pompom pompom

SSD's zijn leuk voor professionele omgevingen (o.a. SAN's van EMC).
Voor thuis in je NAS een beetje overdreven.

Ik heb zelf een DS212+ met 2 x 3 TB WD Red schijven. Op dit moment nog zo'n kleine TB over.
Komt doordat er naast de 800 GB muziek veel foto's op staan en backup's van de laptops.

QuattroNL

Robert, ik zou lekker voor de 3Tb's gaan.
Nu lijkt dat overkill maar hoe zit dat over een paar jaar?
Gene idee hoe groot DSD files oid worden.

En idd de opslag van je foto's, home video's en backup van je laptop(s).
Gewoon fijn om nog de nodige ruimte over te hebben.

De quote van Bill Gates in 1981:
"640k memory ought to be enough for anybody."  byebye
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Hoe lang gaat een schijf eigenlijk mee...gemiddeld genomen?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

 :yes:

Citaat van: QuattroNL op maart 10, 2015, 10:29:31
Robert, ik zou lekker voor de 3Tb's gaan.
Nu lijkt dat overkill maar hoe zit dat over een paar jaar?
Gene idee hoe groot DSD files oid worden.

En idd de opslag van je foto's, home video's en backup van je laptop(s).
Gewoon fijn om nog de nodige ruimte over te hebben.

De quote van Bill Gates in 1981:
"640k memory ought to be enough for anybody."  byebye




Geen idee, wie?

Citaat van: WimPeu op maart 10, 2015, 16:51:55
Hoe lang gaat een schijf eigenlijk mee...gemiddeld genomen?

VANZOMERENG

#67
Citaat van: WimPeu op maart 10, 2015, 16:51:55
Hoe lang gaat een schijf eigenlijk mee...gemiddeld genomen?

7 jaar en 34 weken + 3 uur + 26 minuten (afgerond op minuten)

Oeps...  ik kom net onderstaande tegen

http://www.tested.com/tech/pcs/459034-backblaze-projects-median-lifespan-hard-drive-6-years/

Gewoon premium merk kopen (Western Digital, Seagate)
in 7x24 versie en gaan met die



WimPeu

Dan heeft Xander genoeg aan 2 maal 2T. Krijgt hij nooit vol in die 7 jaar, er van uitgaande dat je op safe speelt en na een jaar of 4 de boel sowieso vernieuwd.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

.... zojuist weer een investering gedaan aangaande de bediening van mijn stream set-up; een Air 2 gaat mijn IPad 2 opvolgen.

bert50

Goede keuze veel plezier ermee
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

xander32

Gaat vast lukken. De IPad2 heb ik nu zo'n drie jaar en die doet het nog best goed eigenlijk. Wat ik daar wel bij moet vertellen, is dat ik er geen IOS8 op heb geinstalleerd. Dat zou het ding erg sloom maken.

Maar die gaat naar een goed doel; wordt doorgeschoven naar m'n ma van bijna 78, kunnen we skypen.


Citaat van: bert50 op maart 10, 2015, 22:19:06
Goede keuze veel plezier ermee

polleke_cgc

Citaat van: VANZOMERENG op maart 10, 2015, 20:16:21
7 jaar en 34 weken + 3 uur + 26 minuten (afgerond op minuten)

Oeps...  ik kom net onderstaande tegen

http://www.tested.com/tech/pcs/459034-backblaze-projects-median-lifespan-hard-drive-6-years/

Gewoon premium merk kopen (Western Digital, Seagate)
in 7x24 versie en gaan met die


Premium merk ? Is wat moeilijk : er zijn maar 3 merken : de 2 die je genoemd hebt en Toshiba (voornamelijk voor laptopschijven).
Het type schijf is belangrijker dan het merk, in een NAS steek je beter NAS-schijven (die hebben een andere firmware specifiek voor dat soort gebruik).
SSD's in een NAS zijn zeker voor thuisgebruik compleet overprijsd en voor streamen van muziek en films helemaal onnodig.

Rob46

Ipad gaat bij mij als de brandweer......

QuattroNL

Citaat van: polleke_cgc op maart 11, 2015, 08:18:42
Het type schijf is belangrijker dan het merk, in een NAS steek je beter NAS-schijven (die hebben een andere firmware specifiek voor dat soort gebruik).
Kleine (technische) toevoeging: vanaf RAID1 (of SHR) zijn NAS schijven (zoals de WD Red) inderdaad aan te bevelen in een NAS.
Met RAID0 (striping; data wordt verspreid over alle disks) of JBOD (Just a Bunch Of Disks; data wordt op bestandsniveau over de schijven verdeeld) zijn normale (WD Green ed.) schijven beter, inderdaad vanwege hun firmware.
Heeft te maken met TLER (Time Limited Error Recovery). Deze is bij NAS schijven 7 sec, zodat bij het niet kunnen lezen van een sector de disk na 7 seconden stopt met het proberen te lezen van een sector. Geen probleem want diezelfde data staat ook nog op een andere disk in de RAID-set.
In een < RAID1 setup wil je juist NIET dat de disk het na 7 seconden opgeeft. Hij moet dan net zo lang blijven proberen te recoveren totdat ie de data wel kan lezen.

Daarnaast hebben NAS-schijven nog wat (hele) kleine andere aanpassingen in de firmware maar TLER is veruit de belangrijkste.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB