BD5004 accepteert geen Blu-ray-schijven meer!?

Gestart door Rogier1975, oktober 18, 2020, 20:42:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rogier1975

Reparatie-inschatting vanuit Elst: €200 of eerder €250, gebaseerd op zelfde klus anno 2018. Oeps, da's serieus geld voor een 10jr oude BD.

Knoop dus doorgehakt: we gaan ook films streamen. Externe BD-4K-UHD-speler (en -schrijver, maar dat boeit even niet) is besteld:
https://opus.nl/computer-elektronica/cd-dvd-blu-ray/blu-ray-writers/verbatim-43888-uhd-4k-blu-ray-writer-usb3-1

Eerste experimenten met alle BD's rippen zullen met de meest eenvoudige tool zijn denk ik: MakeMKV voor MacOS.

Experimenten, want zal wel even moeten puzzelen wat er mogelijk is met insluiten van verschillende audiokanalen en ondertitels. Audio liefst zo "hoog" mogelijk in de DTS/DD-boom, zolang de SR5009 het maar oppikt. Of qua user interface wellicht nog eenvoudiger: zolang de 49PUS7701 het maar door kan passen naar de SR5009.
Ook voor het videoformaat zal dat wellicht nog puzzelen zijn: geen kwaliteitsverlies is het credo, of dat mogelijk blijkt...?

Uitbreiden van de NAS-capaciteit is voor MKV-files nog lang niet nodig. Dat komt pas als ik de schijfjes ook echt als ISO/native wil archiveren (5 tot 50GB per schijf gaat rap natuurlijk).
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Hoewie Loewie

Hoi. Misschien is het nodig om de software van de speler te updaten? En ik zou even de regio-instelling in het menu checken.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Rogier1975

Helaas, was 't maar zo simpel. Firmware was meest recente. Regio OK - anders zouden de DVD's het ook niet gedaan hebben.

Nu toch extra NAS-ruimte gekocht en geïnstalleerd. Gaan we gewoon full-data schijven als MKV op neer zetten, alleen onbekende talen/ondertiteling eruit en verder compleet houden. Stream it on!

De BD5004 heb ik as-is in te koop gezet.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Hoewie Loewie

Ik meen dat de regio-instelling van een DVD en een Blue-Ray afzonderlijk van elkaar zijn. Maar misschien geeft daar de manual duidelijkheid over.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Rogier1975

Regio-instellingen kon ik nergens aan passen, firmware was inderdaad al up-to-date... Schoonmaken met Isopropyl-alcohol 99.9% ipv de Kruidvat-70%... niets hielp. Ja, niet alle Bluray-disks bleken te haperen, maar "slechts" de meesten...

Ondanks dat ik al naar streaming over ging (NAS uitgebreid naar 2x4TB RAID, alle BD en belangrijke DVD daar lossless heen gezet m.b.v. MakeMKV en voor ondertiteling/conversie VC-1-->H264) kon ik het toch niet hebben. Dus bij Gerner Electronics in Germania een vervangende unit voor de BD5004/UD9004 gekocht. Inclusief verzendkosten €69, geen pak melk maar ook geen nieuwe speler.

Dit weekend eindelijk tijd en prioriteit om deze ook te gaan monteren. Ik bleek al bijna genoeg los te hebben om niet alleen de oude lenzen toen te kunnen reinigen, maar ook de hele unit te vervangen.
Zie foto: de hele laserunit hangt aan twee asjes, die beiden zowel voor als achter met een springveer opgehangen zijn. Rechtsboven op de foto is zo'n veertje te zien. Voorzichtig de twee veertjes aan de achterkant van de unit los geharkt (en de flatcable losgehaald uiteraard) en de hele unit schoof er zo uit. Even het wit nylon deeltje (rechts op de foto, lastig te zien) met 1 mini-schroefje loshalen en overzetten en klaar voor de test:
- Harry Potter Deathly Hallow films 1 en 2 (weigerde chronisch bij oude laser-unit): prima.
- de Sound-of-Music waarmee  de ellende begon: ook prima.

Daarna de unit weer in elkaar geschroefd, nogmaals geprobeerd en tadaaa: "I mended something!!"  pompom

Nu staat de BD5004 keurig in de nieuwe kast naast de SR5009. Even nadenken of ik de BD5004 niet toch gewoon moet verkopen, want heb immers alles keurig op de NAS staan nu. Enige is dat HDMI-ARC alleen DolbyDigital/DTS kan doorgeven en geen Digital TrueHD en geen DTS-HD Master Audio.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

JohnWx

Citaat van: Rogier1975 op november 23, 2020, 13:32:30
Regio-instellingen kon ik nergens aan passen, firmware was inderdaad al up-to-date... Schoonmaken met Isopropyl-alcohol 99.9% ipv de Kruidvat-70%... niets hielp. Ja, niet alle Bluray-disks bleken te haperen, maar "slechts" de meesten...

Ondanks dat ik al naar streaming over ging (NAS uitgebreid naar 2x4TB RAID, alle BD en belangrijke DVD daar lossless heen gezet m.b.v. MakeMKV en voor ondertiteling/conversie VC-1-->H264) kon ik het toch niet hebben. Dus bij Gerner Electronics in Germania een vervangende unit voor de BD5004/UD9004 gekocht. Inclusief verzendkosten €69, geen pak melk maar ook geen nieuwe speler.

Dit weekend eindelijk tijd en prioriteit om deze ook te gaan monteren. Ik bleek al bijna genoeg los te hebben om niet alleen de oude lenzen toen te kunnen reinigen, maar ook de hele unit te vervangen.
Zie foto: de hele laserunit hangt aan twee asjes, die beiden zowel voor als achter met een springveer opgehangen zijn. Rechtsboven op de foto is zo'n veertje te zien. Voorzichtig de twee veertjes aan de achterkant van de unit los geharkt (en de flatcable losgehaald uiteraard) en de hele unit schoof er zo uit. Even het wit nylon deeltje (rechts op de foto, lastig te zien) met 1 mini-schroefje loshalen en overzetten en klaar voor de test:
- Harry Potter Deathly Hallow films 1 en 2 (weigerde chronisch bij oude laser-unit): prima.
- de Sound-of-Music waarmee  de ellende begon: ook prima.

Daarna de unit weer in elkaar geschroefd, nogmaals geprobeerd en tadaaa: "I mended something!!"  pompom

Nu staat de BD5004 keurig in de nieuwe kast naast de SR5009. Even nadenken of ik de BD5004 niet toch gewoon moet verkopen, want heb immers alles keurig op de NAS staan nu. Enige is dat HDMI-ARC alleen DolbyDigital/DTS kan doorgeven en geen Digital TrueHD en geen DTS-HD Master Audio.

Tis bijna net of je een dvd drive in een pc kast vernieuwd, sterker nog het is ijna hetzelfde

Top




ps: wat is je prijs nu  8-) incl. zwaar beschadigde pootjes die klank absoluut zal beinvloeden maar neem dat op de koop toe  :-P :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

Citaat van: Rogier1975 op november 23, 2020, 13:32:30
Daarna de unit weer in elkaar geschroefd, nogmaals geprobeerd en tadaaa: "I mended something!!"  pompom
pompom hello HB

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

jjfs

#23
Ik lijk exact het zelfde probleem te hebben met een UD7007 als de topic starter had.
De speler speelt nog prima DVD's af, maar pakt geen enkele BluRay disc meer en krijg alleen maar de melding "Unknown Disc" te zien na bepaalde tijd.
Ik heb ook naar de tear-down video gekeken die al in dit topic was gepost, maar het lijkt erop alsof de UD7007 maar 1 lens heeft en dat de UD5004 een aparte voor BluRay en een 2e voor DVD/CD.
Bijgevoegd een foto van de YouTube video waarbij de lens wordt weergegeven van de UD7007 speler.
Wanneer de UD7007 ook 2 lenzen heeft dan kan ik verklaren waarom DVD's nog wel werken en BluRay's niet meer, want dan is er ook hoogstwaarschijnlijk een issue met de BluRay lens.



Mocht het plaatje niet laden, nog een link naar de video op het tijdstip waarbij de lens wordt getoond:
https://youtu.be/OGbAFvq5iwE?t=670