Marantz SR6200, rechter kanaal werkt niet / S-direct OFF werkt niet

Gestart door jantafel, oktober 13, 2020, 15:32:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jantafel

Beste Marantz-liefhebbers,

Via Marktplaats heb ik een mooie, ongeveer tien jaar oude Marantz SR6200 receiver op de kop getikt. Zonder enige gebreken, heeft altijd in een kast gestaan volgens de verkoper. En hij ziet er ook nog puntgaaf uit.

Echter, nu ik hem heb aangesloten blijkt dat het e.e.a. niet naar behoren werkt. De receiver is aangesloten met een aux-tulp kabel op een telefoon. Met een optische kabel op de tv. En met speaker-kabels op twee grote speakers 120W, 4-8 Ohm (4 Ohm). Stereo dus.

Wat werkt wel?

  • op de Aux stand naar muziek van telefoon luisteren. Ofwel via de aux-aansluiting ofwel via de CD-aansluiting. Echter alleen met de S-direct stand aan.

Wat werkt niet?

  • hetzelfde met de S-direct stand uit.
  • via de digitale input naar het geluid van de tv-luisteren, ongeacht of S-direct aanstaat.

In deze situaties dat het niet werkt, komt er geen geluid uit de rechter speaker, maar wel uit de linker speaker (hetzij met enige ruis). Ik heb reeds geprobeerd om met het OSD-menu alles goed in te stellen, zonder soelaas. Als ik daar de testtoon laat afspelen, komt deze ook alleen uit de linker speaker.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand is? Zijn er nog extra tests die ik kan doen? Heb ik de receiver verkeerd aangesloten/ ingesteld? Of ben ik opgelicht en is hij defect?

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen!

Groetjes,
Jan Tafel
8-)

Stadium III

Denk dat hij defect is
Aangezien hij wel met s direct werkt vermoed ik dat probleem dieper zit
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maus

Schakel contact van S direct, is soms een relais zoals bij oudere versterkers.

Dat de TV niet werkt kan ook nog in de TV zitten, de digitale uitgang moet je soms aanzetten in het menu.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jantafel

Dank voor de bovenstaande reacties!

Ik heb nog zeker hoop dat het aan de installatie ligt, want ik geloof best dat het bij de vorige eigenaar werkte en deze er goed mee omgegaan is.  Om te checken of de signaal schakel ic, relais, of DSP kapot zijn (ik zal even uitzoeken wat deze onderdelen precies zijn), kan ik misschien wat testen doen?


@Maus, qua TV heb ik de optische uitgang in de instellingen aangezet, en dan doet dus de rechterspeaker het niet, net als bij aux+S-direct-OFF.

@John, op Google kon ik voor andere modellen wel reset-instructies vinden, maar bij dit model niet. Ook in de handleiding staat hier niets over vermeld.

jantafel

#5
Dag Marantzers!

Om makkelijker te kunnen testen heb ik wat banaanstekkers gekocht en wat tests gedaan.

Het lijkt er inderdaad op dat er iets mis is met het Front-R kanaal. Die werkt alleen met S-direct-ON. Met wisselen tussen alle Surround Modes heb ik alle andere kanalen ook geprobeerd, die werken wel allemaal, behalve de Surround-Center. Die werkt op geen enkele Surround Mode.

Ook heb ik tests gedaan met een headphone. Hiermee werkt het rechter kanaal ook niet. En er was iets geks als ik wisselde tussen AUX (analoog) en TV (optisch digitaal) input. Na het wisselen van input, was er überhaubt geen geluid. Met de volgende stappen kon ik het geluid dan weer aan de praat krijgen:

  • van AUX naar TV: geluid gaat weer aan door koptelefoon er in en er uit te doen, of door 2x op A/D (analoog/digitaal) te klikken
  • van TV naar AUX: geluid gaat weer aan door koptelefoon er in en er uit te doen

Als noodoplossing heb ik nu dit bedacht: als ik de rechter speaker i.p.v. in Front-R, in Surround-R stop, en als Surround Mode 6CH STEREO kies, werkt de rechter speaker wel. Zowel met als zonder S-Direct, en ook bij de optische digitale TV-input (wat anders niet werkte)  :wink:. Het rechter deel van de audio wordt dan ook naar Surround-R gestuurd, anders dan bij normale stereo. Zo is de receiver wel bruikbaar, maar ideaal is het niet natuurlijk...

Wordt iemand wijzer van de beschrijving van mijn perikelen? Het lijkt er toch wel echt op dat er iets kapot is. Misschien is dat gebeurd tijdens het transport, hoewel ik dat vrij voorzichtig met de metro heb gedaan. Is het duidelijk wat er kapot is? Ik hoor het graag! Het is op zich ook wel een interessante speurtocht dit vind ik...

Gr Jan  8-)

Maurice

Ja, je receiver heeft technische liefde nodig. En het zit in de pre sectie vermoed ik, gezien je beschrijving. Mogelijke losse soldeerverbindingen, maar daar zal iemand met verstand van zaken naar moeten kijken.
Op het forum zijn een aantal techneuten actief, zie bijvoorbeeld de techniek sectie. En mogelijk benaderen zij jou ook wel rechtstreeks.

Maar goed dat je verder bent gaan testen, dat helpt met het diagnostiseren!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jantafel

Op Google is inderdaad een service manual te vinden. 52 pagina's met circuits, ik word er zelf niet veel wijzer van. Respect als je daar iets mee kan!

jantafel

Prima! Ik hoor het wel als je, of een andere lezer van dit topic, een wijze raad hebt!

Maurice

Citaat van: jantafel op oktober 21, 2020, 18:37:42
Prima! Ik hoor het wel als je, of een andere lezer van dit topic, een wijze raad hebt!
Je zou @sb marantz of @HAL9000 eens kunne benaderen, die repareren ook. Of audioservice te elst, officieel marantz reparatiecentrum.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude