2 ch afspelen

Gestart door sonsan, februari 28, 2024, 20:54:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sonsan

Wellicht een domme vraag maar ik kom er niet uit.

Ik heb een SR7013 en normaal speel ik muziek via 5.1 Dolby Surround. De speakers ingesteld als klein met een crossover, inclusief subwoofer.

Soms heb ik de behoefte om gewoon stereo te luisteren, zonder subwoofer, dus de speakers als "groot" zonder crossovers.
In zowel de Surround als stereo blijven de instellingen van de speakers gelijk. Dus "klein" met een crossover en sub.

Nu heeft de 7013 een instelling in het menu met de naam 2 ch afspelen. Daarin kan je aangeven dat je bij 2-kanaalsweergave b.v. de fronts op "groot" wilt hebben en geen gebruik wilt maken van een sub, wat ik in de 5.1 modus (en stereo) dus normaal wel gebruik.
Maar ik kan nergens een knop o.i.d. vinden om gebruik te maken van 2 ch afspelen. Niet op de afstandsbediening of app.

Dus, waar ik ik de 2 ch afspelen kiezen....?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Dat gebeurt dan automatisch als je stereo kiest.
En wanneer de bron al stereo is, cd bijvoorbeeld, dan werkt deze instelling ook automatisch met direct en pure direct.

RHK

Citaat van: sonsan op februari 28, 2024, 20:54:43Wellicht een domme vraag maar ik kom er niet uit.

Ik heb een SR7013 en normaal speel ik muziek via 5.1 Dolby Surround. De speakers ingesteld als klein met een crossover, inclusief subwoofer.

Soms heb ik de behoefte om gewoon stereo te luisteren, zonder subwoofer, dus de speakers als "groot" zonder crossovers.
In zowel de Surround als stereo blijven de instellingen van de speakers gelijk. Dus "klein" met een crossover en sub.

Nu heeft de 7013 een instelling in het menu met de naam 2 ch afspelen. Daarin kan je aangeven dat je bij 2-kanaalsweergave b.v. de fronts op "groot" wilt hebben en geen gebruik wilt maken van een sub, wat ik in de 5.1 modus (en stereo) dus normaal wel gebruik.
Maar ik kan nergens een knop o.i.d. vinden om gebruik te maken van 2 ch afspelen. Niet op de afstandsbediening of app.

Dus, waar ik ik de 2 ch afspelen kiezen....?

Je kan de stereo instelling van jouw voorkeur ook opslaan onder de preset knoppen op je AB. Dus als je bijv. naar sound mode pure direct gaat en je gaat daar naar 2ch playback, je kiest je fronts op groot en no sub. Dan de gewenste presetknop (1 t/m 4) even ingedrukt houden totdat die preset op je displayscherm even knippert en klaar. Als het goed is, is bij de stereoweergave dan ook het Audyssey logo uit op je displayscherm. Succes!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

Citaat van: Marvin op februari 28, 2024, 22:38:10Dat gebeurt dan automatisch als je stereo kiest.
En wanneer de bron al stereo is, cd bijvoorbeeld, dan werkt deze instelling ook automatisch met direct en pure direct.
Ik heb dat geprobeerd maar als ik 2 CH instel zonder sub en speakers Groot en dan overschakel naar stereo dan doet de sub nog steeds mee. Ik ga er dan van uit dat de 2 ch instellingen dan ook niet actief zijn.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Citaat van: RHK op februari 29, 2024, 08:07:13Je kan de stereo instelling van jouw voorkeur ook opslaan onder de preset knoppen op je AB. Dus als je bijv. naar sound mode pure direct gaat en je gaat daar naar 2ch playback, je kiest je fronts op groot en no sub. Dan de gewenste presetknop (1 t/m 4) even ingedrukt houden totdat die preset op je displayscherm even knippert en klaar. Als het goed is, is bij de stereoweergave dan ook het Audyssey logo uit op je displayscherm. Succes!
Ik ben geen liefhebber van Pure Direct en gebruik die dan ook nooit. Audyssey klinkt in mijn situatie erg goed dus heb die altijd aan staan. Normaal luister ik ook altijd Dolby Surround maar soms wil ik ('s avonds) stereo beluisteren zonder de sub maar de speakers dan wel op Groot. Daarom wil ik gebruik maken van 2 CH afspelen. Maar ik ga het eens proberen om deze instelling onder een preset te zetten.
Zoals hierboven vermeld heeft het schakelen naar enkel stereo niet het gewenste resultaat.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Citaat van: sonsan op februari 29, 2024, 15:06:25Ik ben geen liefhebber van Pure Direct en gebruik die dan ook nooit. Audyssey klinkt in mijn situatie erg goed dus heb die altijd aan staan. Normaal luister ik ook altijd Dolby Surround maar soms wil ik ('s avonds) stereo beluisteren zonder de sub maar de speakers dan wel op Groot. Daarom wil ik gebruik maken van 2 CH afspelen. Maar ik ga het eens proberen om deze instelling onder een preset te zetten.
Zoals hierboven vermeld heeft het schakelen naar enkel stereo niet het gewenste resultaat.
je zal zien dat ook op de stereo mode in de andere geluidsmodi de sub niet meedoet als je het instelt zoals ik zei en vastlegt onder een preset. Je hebt er 2, Audyssey zet zn instellingen standaard onder preset 1, jij slaat het dan op onder preset 2. Die keuze kan je ook maken in 2channel playback.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Het is hier niet afhankelijk van welke preset, het bepaald gewoon hoe 2.0 op stereo/direct/pure wordt afgespeeld.
Hoe dat reageert met Audyssey weet ik niet, zou ik thuis moeten proberen.

Maar je kan inderdaad op een zeer eenvoudige wijze preset2 compleet op stereo inrichten/instellen.
En gewoon een audyssey meting doen met 2 speakers.

RHK

Citaat van: Marvin op februari 29, 2024, 16:27:54Het is hier niet afhankelijk van welke preset, het bepaald gewoon hoe 2.0 op stereo/direct/pure wordt afgespeeld.
Hoe dat reageert met Audyssey weet ik niet, zou ik thuis moeten proberen.

Maar je kan inderdaad op een zeer eenvoudige wijze preset2 compleet op stereo inrichten/instellen.
En gewoon een audyssey meting doen met 2 speakers.

Nee, maar in mijn geval heb ik wel 2 presets, vanwege of puur stereo of 7.2. surround met uiteraard een sub. Maar ik denk dat sonsan er nu wel uitkomt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

Ik ga ermee aan de slag!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#9
Gelukt!
Inderdaad eerst alles instellen onder 2ch Afspelen zoal gewenst, speakers groot en geen sub. Ook onder Luidsprekers in het menu aangeven dat er geen sub aanwezig is (Fronts worden dan automatisch Groot) en dan 1 van de 4 Smart Select knoppen ingedrukt houden totdat op het display zichtbaar word dat de instellingen zijn opgeslagen. Audyssey blijft actief, zoals ik het ook graag wil.

Prima, nu kan ik door het indrukken van een Smart Selectknop snel switchen tussen D.Suround Music met sub en speakers op Klein en Stereo zonder sub met de speakers op Groot.
Mooie optie!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin


RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*