Heeft iemand ervaring met het afspelen van Hi-Res op de Marantz PM7000N?

Gestart door ArjenAH, april 03, 2024, 10:23:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ArjenAH

Nadat ik een abonnent had genomen op Tidal, dacht ik dat ik nu Hi-Res muziek kon afspelen, maar
helaas, de Marantz PM7000N speelt muziek af tot maximaaal CD kwaliteit. Dit vind ik een behoorlijke beperking.
Ik heb dit opgelost door een NAD CS1 streamer aan te schaffen en deze met een coaxkabel te verbinden
aan de Marantz PM7000N. Nu is het wel mogelijk om Hi-Res muziek af te spelen met Tidal.
Dit heeft me toch zo'n 320 euro gekost. Waarom heeft de Marantz PM7000N deze beperking?
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ArjenAH

Citaat van: JohnWx op april 03, 2024, 10:46:05En is het waard hi-res vs cd
Ik vind van wel, het is sterk afhankelijk welke muziek je speelt, als de opname goed is en de muziek bevalt
je, is het zeker de moeite waard, om de investering te doen. ik speel de muziek via Roon waar Tidal op draait
en de NAD CS1 is Roon ready, dus werkt het perfect. Had iemand anders en betere oplossing?
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op april 03, 2024, 11:49:25Ik vind van wel, het is sterk afhankelijk welke muziek je speelt, als de opname goed is en de muziek bevalt
je, is het zeker de moeite waard, om de investering te doen. ik speel de muziek via Roon waar Tidal op draait
en de NAD CS1 is Roon ready, dus werkt het perfect. Had iemand anders en betere oplossing?

Maar hoe weet je dat hi-res word afgespeeld en geen geupsamplde mix van een originele cd

Ook in hires valt een opname slecht te maken ligt aan de man die de mastering doet

Een lp is ongeveer omgerekend max 12 bits zeggen de kenners

Persoonlijk vind ik dat men meer naar muziek "moet" luisteren dan specs



https://www.youtube.com/watch?v=GNT2p_05JY4

https://www.youtube.com/watch?v=X5LDSy8uoPw

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ArjenAH

Citaat van: JohnWx op april 03, 2024, 16:42:14Maar hoe weet je dat hi-res word afgespeeld en geen geupsamplde mix van een originele cd

Ook in hires valt een opname slecht te maken ligt aan de man die de mastering doet

Een lp is ongeveer omgerekend max 12 bits zeggen de kenners

Persoonlijk vind ik dat men meer naar muziek "moet" luisteren dan specs



https://www.youtube.com/watch?v=GNT2p_05JY4

https://www.youtube.com/watch?v=X5LDSy8uoPw


De tweede video vond ik wel goed, er werd veel uitleg gegeven over de vóór en tegens over Hi-Res.
Als de opname en mastering goed is, is Hi-Res beter, maar of iedereen dat ook
daadwerkelijk ook hoort, daar zijn de meningen over verdeeld.
Hangt ook helemaal van je set af, of deze het kan weergeven of niet. En ook wat jij al zei, is het geen
geupsample cd, dat weet je nooit met zekerheid (een slechte Hi-Res opname of mastering klinkt ook niet goed)
Mijn mening is als je het er voor over hebt, waarom zou je het niet doen?

Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Emiel77

Zelf diverse hi-res formaten gehoord en moet toegeven dat 24 Bit weldegelijk een verschil maakt (zit vooral in de details in mijn oren) hierbij houd ik het zelf op 24 Bit 44 kHz als nice to have, alles daarboven vind ik persoonlijk twijfelachtig. Kan aan mijn set liggen, de luisterruimte of domweg mijn gehoor :-D

Wat ik wel als erg storend ervaar met hi-res zijn de enorme volumeverschillen, heb zelfs het idee dat het gros dat de mensen een groot verschil merken door dit volumeverschil, ik zou zeggen test het zelf eens CD tov hi-res met genormaliseerde volumes.

Uiteindelijk is mastering de basis, wetende dat de mastering filosofie voor digitaal totaal anders is dan voor vinyl (in verband met de beperkingen op vinyl) heb ik de ervaring dat ik liever goed gemasterd vinyl hoor dan goed gemasterd hi-res.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik alle formaten door elkaar ook.
Als digitale muziekserver gebruik ik een Mac Mini met voldoende opslag, hierbij heb ik de Mac alleen wel ingesteld op het normaliseren van volumes tussen de diverse formaten, dit geeft voor mij gewoon de beste resultaten.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

ArjenAH

Vanmiddag krijg in de FiiO K9 AKM DAC binnen, die ik analoog ga aansluiten op de Marantz
om zo de interne DAC van de Marantz te omzeilen. En dan kijken of de geluidkwaliteit
beter wordt. Dan gebruik ik alleen de versterker van de Marantz.
De FIIO K9 AKM:
https://www.head-fi.org/showcase/fiio-k9-akm.26935/reviews

Het is een warm klinkende DAC, net waar ik naar opzoek ben, met goede recensies.
Het Chinese merk FiiO is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende
kwaliteit fabrikant van Hi-Res audio.
Ben benieuwd!
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

NB

Nou, hopelijk brengt het wat je zoekt.
Ik ben zelf heel blij met de ingebouwde AKM dac in mijn PM 6007.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: NB op april 04, 2024, 10:40:18Nou, hopelijk brengt het wat je zoekt.
Ik ben zelf heel blij met de ingebouwde AKM dac in mijn PM 6007.

Heb geen idee wat er in mijn Teac zit maar het werkt en Sting klinkt nog steeds als Sting en Bauer als Bauer en piano als een piano en dat met mijn korte geheugen van een paar sec.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

#12
Citaat van: ArjenAH op april 03, 2024, 10:23:08Nadat ik een abonnent had genomen op Tidal, dacht ik dat ik nu Hi-Res muziek kon afspelen, maar
helaas, de Marantz PM7000N speelt muziek af tot maximaaal CD kwaliteit. Dit vind ik een behoorlijke beperking.
Ik heb dit opgelost door een NAD CS1 streamer aan te schaffen en deze met een coaxkabel te verbinden
aan de Marantz PM7000N. Nu is het wel mogelijk om Hi-Res muziek af te spelen met Tidal.
Dit heeft me toch zo'n 320 euro gekost. Waarom heeft de Marantz PM7000N deze beperking?
Hoi. Als ik de specificaties van de DAC in een PM7000N lees (AKM AK4490EQ), kan ie maximaal 24-bit, 192 kHz aan. Voldoende dus voor Hi-Res bestanden. CD-kwaliteit is 16-bit. Je zegt dat je die NAD streamer met coax aangesloten hebt. Bedoel je digitaal? Zo ja, dan maak je gebruik van de DAC van de Marantz.

Is de snelheid van het netwerk wel hoog genoeg om die Hi-Res bestanden te kunnen streamen naar de Marantz?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Citaat van: NB op april 04, 2024, 10:40:18De ingebouwde AKM dac in mijn PM 6007.
De PM6007 en PM7000N hebben exact dezelfde DAC, namelijk de AKM AK4490EQ. notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

NB

Citaat van: Hoewie Loewie op april 04, 2024, 13:39:33De PM6007 en PM7000N hebben exact dezelfde DAC, namelijk de AKM AK4490EQ. notworthy


Scherp Lowie. :yes:
Zo zie je maar weer, dat smaak verschilt.
Ik heb hiervoor o.a. een Dacmagic en Een Audiolab versterker met ingebouwde dac( die ik vreselijk vond), gehad
De huidige AKM in de Marantz vind ik heel prettig.
De 2 keuzes, voor wat softer of scherper is ook fijn.
Kun je aan de opname van het medium wat je afspeelt aanpassen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.