Set van Wim (nieuwe woning)

Gestart door WimPeu, februari 09, 2009, 17:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Vlearmoes

 :kwijl:  :kwijl: :kwijl: Proficiat Wim

prachtige grafieken    vooral de resultaten na meting; blijkt toch dat de ADSY zijn geld meer dan waard is  :yes:
En Ron natuurlijk ook niet te vergeten met zijn expertise en grote liefde voor het vak  :yes:

Jouw waarnemingen komen overeen met de mijne destijds   ik heb dan ook nog geen enkele verandering aangebracht nadien  notworthy

Wel heb ik een vraagje omtrent de sub; Ron heeft hier geen gebruik gemaakt van high-level (dus enkel low-level aangesloten) aansluiting van de sub.....en bij jouw??? want de BK heeft ook apparte aansluitingen.

Ook valt mij op dat er een kleine correctie is uitgevoerd op de levels van alle speakers ?

Bij mijn metingen zijn de correcties groter.....en mijn vraag is dan eigenlijk (ook aan Ron)  ....mag je de levels corrigeren naar de left-front ?? ?

bv is de meting bij alle speakers -2 of meer....mag ik dan de levels verhogen met +2 zodat left-front op 0 staat ?? ??


Tja ik snap nog steeds de mensen niet   :-o(met de geschikte maschienes daarvoor).... die dit aantoonbare resultaat niet thuis willen beleven  :roll: :roll:.....geldt tegenswoordig ook voor de stereo mensen   pompom pompom pompom
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Tot op heden heeft, i.t.t. ht-sets, nog geen enkele stereo-set met DSP/EQ mij kunnen bekoren. Vond het steevast gekunstelt, onnatuurlijk klinken en ten koste gaan van een stukje levendigheid en dynamiek.

WimPeu

Ik heb de sub ook niet high level aangesloten theo. Ik denk dat Ron nog wel gaat inhaken op je vragen.

Citaat van: xander32 op mei 25, 2012, 20:02:23
Tot op heden heeft, i.t.t. ht-sets, nog geen enkele stereo-set met DSP/EQ mij kunnen bekoren. Vond het steevast gekunstelt, onnatuurlijk klinken en ten koste gaan van een stukje levendigheid en dynamiek.

Maar je hebt zelf toch 2 subs toegevoegd met DSP/EQ...

Je kunt elke extra aanpassing/toepassing verder dan de set op zich natuurlijk gekunstel noemen. De een zet er subs bij de ander hangt diffusers op en weer een ander doet er een compleet nieuw plafond in of zoekt de fine tuning in kabels en stekkers...of je maakt gebruik van de technieken van 2012 en gebruikt auto DSP/EQ. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar een voor jezelf goed geluid. ADSY is gewoon een wetenschappelijke aanpak van room correctie. Niet meer en niet minder.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Citaat van: marvin op mei 25, 2012, 19:37:02
Compenseren noemen ze dat.... :-D

Maar het ziet er behoorlijk strak uit hoor,
voor de correctie was het ook niet echt behelpen als ik dat zo even snel tussen de werkzaamheden door kan zien.
(pinksterweekend, beetje druk met jachten).
Maar die sub had wel wat hulp nodig zo te zien?

Klopt, die staat ook in een hoek en ik heb daar eigenlijk geen andere plek voor. Komt omdat ie ook zo compact is denk ik. In het laag zit ook de grootste verbetering.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Vlearmoes

Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 20:14:00
Ik heb de sub ook niet high level aangesloten theo. Ik denk dat Ron nog wel gaat inhaken op je vragen.

Maar je hebt zelf toch 2 subs toegevoegd met DSP/EQ...

Je kunt elke extra aanpassing/toepassing verder dan de set op zich natuurlijk gekunstel noemen. De een zet er subs bij de ander hangt diffusers op en weer een ander doet er een compleet nieuw plafond in of zoekt de fine tuning in kabels en stekkers...of je maakt gebruik van de technieken van 2012 en gebruikt auto DSP/EQ. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar een voor jezelf goed geluid. ADSY is gewoon een wetenschappelijke aanpak van room correctie. Niet meer en niet minder.

stupid stupid
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Paul

As zondag voor de BBQ krijgen jullie alle antwoorden van Wim.  HB
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WimPeu

Citaat van: Paul op mei 25, 2012, 20:23:55
As zondag voor de BBQ krijgen jullie alle antwoorden van Wim.  HB

:yes:  en een boel onzin.... :schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Heeeeeele leuke avond en nacht geweest gisteren. Goed voor elkaar... notworthy
Zondag eens kritisch beluisteren  :-D (als we d'r aan toe komen natuurlijk na het slap ouwehoeren)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

#2198
Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 20:14:00
Ik heb de sub ook niet high level aangesloten theo. Ik denk dat Ron nog wel gaat inhaken op je vragen.

Maar je hebt zelf toch 2 subs toegevoegd met DSP/EQ...

Je kunt elke extra aanpassing/toepassing verder dan de set op zich natuurlijk gekunstel noemen. De een zet er subs bij de ander hangt diffusers op en weer een ander doet er een compleet nieuw plafond in of zoekt de fine tuning in kabels en stekkers...of je maakt gebruik van de technieken van 2012 en gebruikt auto DSP/EQ. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar een voor jezelf goed geluid. ADSY is gewoon een wetenschappelijke aanpak van room correctie. Niet meer en niet minder.
Ok, ik had het verder moeten nuanceren: nog geen enkele stereo-set waarvan de speakers via een DSP/EQ lopen ... Betreft HT ben ik al lang overtuigd, betreft stereo (nog) niet.

Alle zaken die je voorts opsomt betreft aanpassingen akoestiek, tasten het signaal niet aan, laten deze verder ongemoeid :wink:.

Echter sta ik wel open voor een demo van een stereo-set met DSP/EQ die mij mag proberen te overtuigen 8-).

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 18:57:21
Ik heb de resultaten binnen. Dus voor de grafieken liefhebbers hier de meet resultaten.




Tijd voor mijn bevindingen.
Het was weer een leerzame avond/nacht. Je vraagt je af, hoezo, het is toch niet de eerste keer?
Nou ja, wel de eerste keer keer met een Integra 80.3 (wel ervaring met 80.1 en 80.2). Het verschil was dat er nu een andere interface wordt gebruikt en dat had ik niet direct in de gaten. Routine ook niet altijd een pré. Maar gelukkig heb ik directe toegang tot hulp uit de USA. Audyssey zit in California, dus die zijn voor ons tijdschema altijd aanwezig, ook 's avonds zeer laat!

Wim's Integra heeft de nieuwste Audyssey (Pro) en dat was merkbaar in de betere software en de geweldige resultaten. Zo kun je nu eerst de sub inmeten en daarna het proces starten. We konden ook vaststellen dat een kleine verplaatsing van de microfoon al 1 dB verschil maakte, duidelijk een gevoelige microfoon voor precisiemetingen. Het is 's avonds laat zeer stil daar in Drenthe en dat helpt bij het inmeten.

De meetresultaten zijn duidelijk afwijkend van de consumentenversie, Wim was daar wel nieuwsgierig naar. Stel je voor dat Pro niet veel uitmaakt! Maar gelukkig maakte het wel veel uit.

Eén van de opmerkelijke zaken is de akoestiek van de frontluidsprekers in zijn kamer: al een mooie gelijkmatige weergave, ook zonder correctie. Behalve dan het laag waar een flinke bult zit, maar dat is de schuld van de geometrie van de kamer: staande golf. Je ziet ook het effect van een luidspreker in de hoek (links) en vrijstaand (rechts).

Door van iedere luidspreker de optimale overnamefrequente te bepalen en geluidsniveau, krijg je een mooie gelijkmatige verdeling in de kamer.
De sub is altijd een feest om die te equalizen: van 20 tot 200 Hz een volkomen beheerst geluid.
Bij het meten hoorden we de center nogal fors weergeven: na de correctie is tie "verdwenen". Je ziet ook een trim van 10 dB om hem op het juiste niveau te krijgen.
Het gevolg van dit alles is al door Wim beschreven en zondag door de aanwezigen van de BBQ te beluisteren, of beter, te beleven. Want met de beamer en het scherm erbij is het een feest om muziek dvd's/br's te zien/horen. Wij kregen er geen genoeg van (of kwam het door het bier.......).

Vanavond ga ik de slaap inhalen en morgen reageer ik op vragen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

TurboMarco

Werkelijk schitterende grafieken  notworthy
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

#2201
Mooi verwoord Ron.. Slaap zacht.. :-D

Citaat van: xander32 op mei 25, 2012, 21:25:40
Ok, ik had het verder moeten nuanceren: nog geen enkele stereo-set waarvan de speakers via een DSP/EQ lopen ... Betreft HT ben ik al lang overtuigd, betreft stereo (nog) niet.

Alle zaken die je voorts opsomt betreft aanpassingen akoestiek, tasten het signaal niet aan, laten deze verder ongemoeid :wink:.

Echter sta ik wel open voor een demo van een stereo-set met DSP/EQ die mij mag proberen te overtuigen 8-).

Het gaat toch om het resultaat. Als je dat nou aanpast voordat het uit de speakers komt of naderhand. In beide gevallen wil je iets veranderen/verbeteren aan het uiteindelijke eind resultaat. Met DSP/EQ als Audyssey doe je dat dus voor dat het uit de speakers komt. Met bv een akoestisch plafond doe je dat nadat het uit de speakers komt. Bij een ADSY als de Pro heb je gewoon een PC uitdraai met zwart op wit dat je het wenste resultaat hebt bereikt. Als je bv door A Dingemans je ruimte laat aanpassen gaan er eerst metingen worden gedaan (net als ADSY eigenlijk) en daarna je fysieke ruimte aanpassen op basis van die computer berekeningen. Dan kan de uiteindelijke optimalisering domweg niet het nieveau van een ADSY hebben. Je bent wel veel meer geld kwijt.

Citaat van: Marco op mei 25, 2012, 22:40:52
Werkelijk schitterende grafieken  notworthy

Ik hou van strak Marco... :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WilliamB

Mooi verslag, Ron en Wim.En veel plezier bij de BQQ.kan er helaas niet bij zijn
Gr. William
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marvin

Lang verhaal....



xander32

Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 22:42:39
Mooi verwoord Ron.. Slaap zacht.. :-D

Het gaat toch om het resultaat. Als je dat nou aanpast voordat het uit de speakers komt of naderhand. In beide gevallen wil je iets veranderen/verbeteren aan het uiteindelijke eind resultaat. Met DSP/EQ als Audyssey doe je dat dus voor dat het uit de speakers komt. Met bv een akoestisch plafond doe je dat nadat het uit de speakers komt. Bij een ADSY als de Pro heb je gewoon een PC uitdraai met zwart op wit dat je het wenste resultaat hebt bereikt. Als je bv door A Dingemans je ruimte laat aanpassen gaan er eerst metingen worden gedaan (net als ADSY eigenlijk) en daarna je fysieke ruimte aanpassen op basis van die computer berekeningen. Dan kan de uiteindelijke optimalisering domweg niet het nieveau van een ADSY hebben. Je bent wel veel meer geld kwijt. ...
Probeer mij maar niet te overtuigen; kansloos :-D. En ik ga in herhaling vallen; betreft HT - kan je niet buiten goede EQ/DSP (en daarvan ben jij zo te lezen van voorzien :yes:), maar in stereo heb ik nog geen enkele vorm van EQ/DSP gehoord welke mij kon bekoren (onnatuurlijk, niet vloeiend, afname dynamiek zijn mijn ervaringen aangaande het stereo).


Allicht ten overvloede maar ik zie echt wel wat jij er momenteel voor super HT-set heb staan en de software matige kant (EQ/DSP) heeft daar een voorname rol in.