verslag + Vraagjes marantz 2270

Gestart door lieven, november 23, 2020, 22:28:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lieven

Hallo,

Na wat extra luisteren naar mijn marantz 2270 leek hij toch wat vermogen te missen (en ook wat warmte in geluid bij nader inzien maar meer hierover later hierin). Dus toch maar eens de stoute schoenen aan gedaan en mijn eerste "dure" versterker opengedraaid. Op het eerste leek alles origineel, maar zowat elke elco stond bol. Ik ben ondertussen bezig met deze te vernieuwen met de typische fine gold nichicon. Ik heb ze op voorraad want, zo dacht ik, je hebt altijd van die puristen die enkel dat in hun marantz willen en aangezien ik wel wat reparaties doen op een jaar is dat gewoon handig.

Dus na elke print die ik deed met de fine gold nichicon even de versterker opzetten en kijken of ik niets verkeerd heb gedaan. Dit is gewoon mijn manier van werken en zo spoor je veel sneller een probleem op. (al duurt een reparatie wel dubbel zo lang).

Eerst was de voeding aan de buurt. Aangezet en meteen een veel stabieler geluid. Niet dat deze niet stabiel was, maar je hebt stabiel en stabiel. Vervolgens de twee grote elco dit had niet zoveel verschil, maar dan de pre-amp. Gvd daar was mee geknoeid. Een kabel hier een kabel daar elco's die niet te goei zaten. Direct alles wat verkeerd was gedesoldeerd, te goei aangesloten, nieuwe fine gold elco's, aangesloten en BAM daar was het geluid wat iedereen beschrijf van deze versterker en wat ik nog niet gehoord had. Zo strak, zo gedetailleerd, zo warm en zo'n plezier om naar te luisteren, om maar te zwijgen van het vermogen dat er achter zit. Hierna nog even de phono ook gerecapped wat ook nog het geluid (van de platenspeler duh) ten goede kwam en de platenspeler op gezet en damn ik hoor echt geluiden voor de eerste keer door mijn boxen.

Nu zou ik de rest ook nog willen recappen. Wat voor het merendeel gaat lukken. De vraag die ik mij echter stel is, kan ik de eindtrap er af halen zonder draden te desolderen? Dit scheelt namelijk een heleboel (denk)werk. Ik krijg de heatsink (ken even het nederlandse woord niet meer) wel los maar deze schijft maar een milimeter of twee op en dan spannen de kabels dus ik kan niet veilig solderen in deze toestand. Ook zie ik niet waar precies de kabelbinders van deze kabels zijn. Ook zou ik graag willen weten of de aanwijzer van de tuner (dat plastic ding dat meestal kapot gaat en bij mij dus ook kapot is) een rode of een witte lamp heeft origineel. Aangezien ik hem toch open heb, kan ik eventueel die witte lamp wel vervangen door zo'n rode van in mijne kast. Hij heeft al de led zekeringslampjes en de stereolampjes zijn ook vervangen. De andere lampjes waren nog allemaal goed en het ziet er ook wel fraai uit, al zeg ik het zelf. Verder is er reproductie aanwijzer onderweg die morgen hier is.

Alvast bedankt voor de tijd om het te lezen.

mvg
Lieven

ps: Ik snap dat een recap van een versterker niet altijd voldoende is voor een versterker terug in zijn oude glorie te brengen, maar bij deze meette elke gemeten transistor goed dus iemand zal deze of vervangen hebben of niet veel met deze versterker hebben gespeeld.