Vraag over slechte spanning

Gestart door WilliamB, oktober 25, 2020, 21:40:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WilliamB

Vraagje voor de techneuten onder ons.

Ik kom net uit Spanje waar ik een klein huisje heb gekocht.
Wil daar een luisterkamer maken, maar heb ook gelijk een probleem namelijk de spanning.
Deze knipperend voortdurend en ik meet daar een spanning tussen 198 en 220 V

Vraag: Is er iets op de markt een soort beveiliging wat ik tussen mijn apparatuur kan plaatsen zodat ik een stabiele spanning heb ?
Is een No-Break een oplossing ?
Ik weet dat ik het netwerk kan bellen, maar ik ben bang dat dit erg lang kan duren.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

lieven

weet dat het een late reactie is maar je kan altijd een spanningsregelaar in elkaar solderen. Of dat kant en klaar te koop is weet ik echter niet.

WilliamB

Citaat van: lieven op november 23, 2020, 22:31:45
weet dat het een late reactie is maar je kan altijd een spanningsregelaar in elkaar solderen. Of dat kant en klaar te koop is weet ik echter niet.
Nee hoor geen late reactie, bedankt voor de tip.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

lieven

geen probleem we zijn er om elkaar te helpen

Cesar76

Misschien is het mogelijk om een inverter/omvormer te gebruiken.
Deze zet DC 12V/24V om naar AC 110V/220V.
Ze worden vaak in een auto of op een boot gebruikt maar moet natuurlijk wel zwaar genoeg zijn.
Minstens 2x het verbruikte vermogen in Watts?
Dit zou dan via een accu of DC adapter gevoed kunnen worden ik weet niet of die dan stabiel genoeg is.
Misschien zeg ik iets stoms en kan iemand op het forum hier iets uit eigen ervaring over vertellen.
Ik zou het ook wel graag willen weten.

Marantz 4300/4400/6370Q/6350Q/6300/4140/4000/5030/5220/5420/120b/150/
300DC
Marantz & Technics CD4 dem
Nakamichi RX202e
SAE Mark 6/6b
SAE Mark One & MK 1B/1M & 5000
Pioneer QX9900/949A
Sansui QRX999/500 reverb amp
B&O Beomaster & Beogram 6000/cassettedeck

WilliamB

Dit lees ik van een UPS back up.

Een Uninterruptible Power Supply Unit (UPS) is een apparaat dat als doel heeft om stroom te leveren wanneer ons appartement of onze werkplek zonder elektriciteit komt te zitten. Plotselinge stroomuitval kan verlies van belangrijke gegevens veroorzaken, maar ook schade aan elektronische apparatuur. Dankzij een noodstroomvoorziening krijgt u de tijd om de effecten van uw werk op te slaan en het apparaat veilig uit te schakelen. UPS kan de rol van een stopcontact overnemen en zelfs in geval van grote en langdurige spanningsschommelingen back-upstroom leveren. Als er stroom in het stopcontact zit, verzamelt de UPS energie in de batterij en voorziet zo de aangesloten apparaten van de juiste overspanningsbeveiliging.

Ook een oplossing ( denk ik )
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

lieven

#6
Citaat van: Cesar76 op november 24, 2020, 19:22:20
Misschien is het mogelijk om een inverter/omvormer te gebruiken.
Deze zet DC 12V/24V om naar AC 110V/220V.
Ze worden vaak in een auto of op een boot gebruikt maar moet natuurlijk wel zwaar genoeg zijn.
Minstens 2x het verbruikte vermogen in Watts?
Dit zou dan via een accu of DC adapter gevoed kunnen worden ik weet niet of die dan stabiel genoeg is.
Misschien zeg ik iets stoms en kan iemand op het forum hier iets uit eigen ervaring over vertellen.
Ik zou het ook wel graag willen weten.

een omvormer vormt letterlijk de spanning om. Dus dat lost het probleem niet op. Stel dat je een ingangsspanning van 240 naar uitgangsspanning 120 pakt, zal deze bij 200 gewoon 100 pakken. Een spanningsregelaar kan echter binnen bepaalde ingangsspanningen een dezelfde uitgangsspanning hebben. Stel dat je hier dan bijvoorbeeld 200V of 240V hebt zal de uitgangsspanning altijd 120V zijn. Dit zijn natuurlijk voorbeelden de echte waarden kunnen verschillen naar gelang de toepassing.

edit: hier is een voorbeeld van een 600 watt spanningsregelaar. Je ingangsspanning mag tussen de 140 en de 270 volt staan dan komt er altijd 220 volt uit. https://www.allekabels.nl/overspanningsbeveiliging/1261/1419391/automatische-spanningsregelaar-1000-va.html

JohnWx

Werkt zo een omvormer ook in een relatie met spanning  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

The Good Son

Citaat van: John Wx op november 25, 2020, 17:46:03
Werkt zo een omvormer ook in een relatie met spanning  :-D

In dat geval trek je gewoon de stekker er uit  :yes:

jowa

Je zit met een UPS in de juiste richting.
Deze kunnen echter redelijk groot uitpakken vanwege de aanwezige batterijen.
De levensduur van deze batterijen was voor een aantal jaren geleden niet zo best.

Hou er rekening mee dat dit niet goedkoop is.
Denk hierbij aan bijv een oplossing van APC.

The Good Son

#10
Ik ben dan wel geen techneut, maar ik heb in het verleden een vakantiehuisje in het zuiden van Europa gehad en daar was de spanning ook niet echt stabiel.
Echter heb ik daar nooit problemen mee ondervonden, in de zin dat er vaak iets kapot ging of dat het überhaupt merkbaar was.
Spannings schommelingen hebben we in NL ook, alleen meestal minder extreem.
Ik weet niet precies wat je met knipperend bedoeld (knipperen de lampen?l maar alleen spanning schommelingen van +/- 10% is volgens mij niet echt een  probleem in de praktijk.

WilliamB

Citaat van: The Good Son op november 25, 2020, 22:01:17
Ik ben dan wel geen techneut, maar ik heb in het verleden een vakantiehuisje in het zuiden van Europa gehad en daar was de spanning ook niet echt stabiel.
Echter heb ik daar nooit problemen mee ondervonden, in de zin dat er vaak iets kapot ging of dat het überhaupt merkbaar was.
Spannings schommelingen hebben we in NL ook, alleen meestal minder extreem.
Ik weet niet precies wat je met knipperend bedoeld (knipperen de lampen?l maar alleen spanning schommelingen van +/- 10% is volgens mij niet echt een  probleem in de praktijk.
Ik heb daar een aantal dagen last gehad van knipperend licht en uitval. Tijdens het knipperen meet ik daar een spanning tussen 194 en 220 volt.
Dit heb ik gemeten met een Fluke bij diverse groepen.

In Januari ga ik ( hopelijk ) weer een weekje terug en zal dan even navragen bij de buren of zij er ook veel last van hebben.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

WilliamB

Citaat van: jowa op november 25, 2020, 20:36:26
Je zit met een UPS in de juiste richting.
Deze kunnen echter redelijk groot uitpakken vanwege de aanwezige batterijen.
De levensduur van deze batterijen was voor een aantal jaren geleden niet zo best.

Hou er rekening mee dat dit niet goedkoop is.
Denk hierbij aan bijv een oplossing van APC.
Dacht ik ook Joost  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

The Good Son

Citaat van: WilliamB op november 26, 2020, 09:12:22
Ik heb daar een aantal dagen last gehad van knipperend licht en uitval. Tijdens het knipperen meet ik daar een spanning tussen 194 en 220 volt.
Dit heb ik gemeten met een Fluke bij diverse groepen.

In Januari ga ik ( hopelijk ) weer een weekje terug en zal dan even navragen bij de buren of zij er ook veel last van hebben.

Als het licht echt knippert dan is er vast meer aan de hand, idd het beste om eerst bij de buren  te informeren en mocht je een elektricien nodig hebben dan is mijn ervaring om altijd de meest lokale te nemen, die is veelal het goedkoopst en heeft de meeste knowhow over het plaatselijke netwerk!

Veel succes.....en in dit Spaanse geval, veel geduld.

WilliamB

Citaat van: The Good Son op november 26, 2020, 18:04:18
Als het licht echt knippert dan is er vast meer aan de hand, idd het beste om eerst bij de buren  te informeren en mocht je een elektricien nodig hebben dan is mijn ervaring om altijd de meest lokale te nemen, die is veelal het goedkoopst en heeft de meeste knowhow over het plaatselijke netwerk!

Veel succes.....en in dit Spaanse geval, veel geduld.
Bedankt, komt goed  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3