Marantz model 2500 etter

Gestart door SB_Marantz, oktober 02, 2020, 12:32:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Aan deze mooie 2500 mankeerde nogal wat:

scope weergave, op hoge snelheid draaiende ventilator, linker eindtrap, power supply etc.

De op hoge snelheid draaiende fan en de aardlek er uit laten vliegen had meerdere oorzaken.
Linker eindversterker defect, werd pisheet door sluiting en de softstart weerstand was defect.

Alle power transistoren vervangen voor mooie MJ's , recap van beide driverbords , slechte soldeerverbindingen hersteld en 2 drivers waarvan er eentje in sluiting stond.

Een fout in het schema van het power supply bord.
Later bleek dat er ooit een veel te grote elco in geplaats was....5600 uF ipv 2200 en er zat een verkeerd om geplaatste elco in welke defect was.
Tevens alle zeners en een dikke diode van 1500V vervangen.
Dit waren wel de belangrijkste knelpunten met veel zoek en speurwerk vanwege de fouten in het schema.
Tevens de SW ultrasoon gereinigd met zijn 40 aansluit pennetjes.
Een rotklus om deze er weer in te krijgen.
1 grote spaghettiwinkel....dat had Marantz beter kunnen ontwerpen.
Zowel de softstart als het sp relais schoongemaakt.


Foto's in willekeurige volgorde:































Rest nu nog naar de fan kijken of de oude nog bruikbaar is .
Het kan zijn dat de oude Centaur versleten is maar dat valt nog te bezien......

De ''nieuwe'' is wat te luidruchtig.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#1
Weird....foto's iets te groot.. :-o
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Rob46


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Zag ook dat er verkeerde zekeringen in zaten

Deze zijn veel beter

http://www.peacockaudio.nl/htm/zekeringen.htm :roll: :roll: :roll: :roll:


Mooi gemaakt weer Wilfred
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ohm Ivo

Ik vind het altijd weer bewonderenswaardig als een techneut wijs kan worden uit zo'n gecompliceerd apparaat als de 2500... Hulde !  hello pompom notworthy

Groet van Evert

SB_Marantz

Ter afsluiting nog wat foto's van het afregel gebeuren/functie en powertest.

Keurige blokgolf, Bias was wat lastig af te stellen maar uiteindelijk op de normale manier gedaan zoals het feitelijk altijd goed te meten valt.

2 x 266 Wattjes @ 8 Ohm.
















Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Weer knap werk Wilfred. En ik vind het een erg mooie receiver om te zien.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

RHK

Als je dit ziet, zou je bijna de HT set de deur uitdoen.  :lol:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

Citaat van: RHK op oktober 07, 2020, 18:44:35
Als je dit ziet, zou je bijna de HT set de deur uitdoen.  :lol:

Heb ik een tijd geleden al gedaan. :angel:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

HAL9000

Zo zo dat is een bende dat kapot is. Ik vind het mooie receivers maar best kwetsbaar.

Tip van mij:  die driver torren + bias op dat koellichaam zou ik vast solderen aan het print ipv deze in die kleine insteek contacten te laten zitten. Die contacten worden door jaren lange actieve wind, vies en vet. Waardoor het contact slecht wordt.  Dan kan je opeens hele vreemde waarde krijgen van de eindversterker.

Ook die combo elko's worden altijd slecht bij deze modellen.  :no:

Máár als die het doet, dan heb je ook iets  :-D  HB pompom HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Die mag je wel op een voetstuk zetten! notworthy

Oeps, er ligt nog een gereedschapje onder. :-D
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Klopt Frits.
Als je links boven kijkt zie je een model 250M en daar had ik dat schroevendraaiertje voor nodig.
Heeft nog ouderwetsche SP terminals.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurilla

Hij klinkt en werkt weer fantastisch! Ben erg blij met de gedane reparaties en revisies.
Volgende project is de tuner aanpakken, ontvangst hiervan begint steeds krakkemikkiger te worden.