Ventilator aansluiten op DC OUT 12V

Gestart door Eric B., januari 29, 2020, 10:16:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric B.

Hallo,

Bij deze mijn eerste post hier  :-D
Ik had graag een ventilator aangesloten op deze poort van mijn Marantz, kan iemand mij zeggen of er kant en klare systemen hiervoor bestaan of gaat dit knutselen worden?
Ik neem aan dat de ventilator dan zal starten wanneer ik de receiver start?
Ik heb al zitten zoeken op internet maar heb enkel systemen via USB gevonden.
Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten,
Eric

Maus

Ach... knutselen.. Een stekker aan een ventilator zetten is geen hogere wiskunde. USB kan ook prima, een laptopkoeler draait ook op 5v.

Eric B.

Knutselen daar zeg je zo iets ben niet zo'n handige Harry, mijn vrienden noemen mij steeds De Roger from hell (voor de Belgen onderons).
USB wil ik niet want zou de aansluiting vanachter willen houden zodat alles netjes kan weggewerkt worden.
Wat ik al gevonden heb is dat ik een Mono Mini Jack connector nodig heb maar is dat dan een 2.5mm of 3.5mm?
En als ventilator deze van Slip stream



120 mm -- 500rpm -- 7.5dB -- DC12V / 0.04A

Zou dit type ventilator werken?

JohnWx

Een ventilator usb aansluiten met een stekker van een gsm op lichtnet KLAAR maak je er een schakelaar tussen voor aan uit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Eric B.

Citaat van: John Wx op januari 30, 2020, 13:37:21
Een ventilator usb aansluiten met een stekker van een gsm op lichtnet KLAAR maak je er een schakelaar tussen voor aan uit

:gp: :gp: :gp: :gp: :gp:
Thx John dit ga ik eens verder bekijken   :-)

Maus

Citaat van: Eric B. op januari 30, 2020, 07:37:28
Knutselen daar zeg je zo iets ben niet zo'n handige Harry, mijn vrienden noemen mij steeds De Roger from hell (voor de Belgen onderons).
USB wil ik niet want zou de aansluiting vanachter willen houden zodat alles netjes kan weggewerkt worden.
Wat ik al gevonden heb is dat ik een Mono Mini Jack connector nodig heb maar is dat dan een 2.5mm of 3.5mm?
En als ventilator deze van Slip stream



120 mm -- 500rpm -- 7.5dB -- DC12V / 0.04A

Zou dit type ventilator werken?

Dan moet je meten welke maat erin moet, of je besteld ze allebei.

heian

Toevallig kwam een vriend van mij met dezelfde vraag.

Deze ventilator zou moeten werken.
De uitgang is 12V - 150 mA    en de ventilator is  12V - 40mA

Je kan de twee draden van de ventilator afknippen en aan een plugje (laten) solderen.
Mochten er drie draden aan zitten, gebruik dan de zwarte (0V) en de rode (12v) draad.

Dit stekkertje heb je nodig;

https://www.allekabels.nl/jack-stekker/42/988/jack-stekker-3.5mm.html?gclid=Cj0KCQjwwuD7BRDBARIsAK_5YhU0xOmijvT5HjJR0rZCW0YIuYKXqfxzTm-E0GCNnwfBLC_SKwGu7KEaAnqGEALw_wcB

Sluit de zwarte draad aan op de lange soldeerlip van de connector en de rode draad op het kleine soldeerlipje.

Mocht het niet werken dan kan dat twee oorzaken hebben:
1.  de uitgang geeft niet constant 12V, maar alleen een puls. (dit weet ik niet, daarom meld ik het)
2.  heel misschien nodig om de twee draden om te draaien in de plug, dus rood en zwart omdraaien.

Let op de zijkant van de ventilator, daar staat de richting van de luchtstroom aangegeven. Misschien helpt het om de ventilator op wat plak filtjes te zetten, tegen het resoneren van de trillingen.

Mocht het geluid te hard zijn, dan kan je ook nog een potentiometer van b.v. 5K ohm in serie met de ventilator zetten. Hierdoor wordt het toerental regelbaar, dus minder geluid. (en minder koeling)

Mocht iemand dit werkend hebben, of een een andere oplossing met de 12v uitgang van een Marantz, post dit hier dan. Altijd leuk voor andere gebruikers.