Dolby Atmos Enabled vs Dolby Atmos Height speakers. RIP ATMOS......

Gestart door CBdicX, februari 10, 2024, 12:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Vermoed dat ik as vrijdag alles voor elkaar heb betreft de Auro opstelling met mijn eigen draai eraan.

Een ding heb ik wel gemerkt, dat hoe meer je afwijkt (en dat doe ik) van de Dolby / Auro adviesen, hoe meer het gaat afwijken.
Dat hoeft niet altijd slechter te zijn, maar vaak wel.

Ik ga het beleven of dit zoals ik het bedacht heb te pruimen is, zo niet dan haal ik het weer weg en hou ik het op 5.1.2 of zelfs 3.1, die 3.1 vond ik nog altijd voor mijn kamer een van de prettigste opstellingen.

CBdicX


Marvin

Citaat van: RHK op februari 13, 2024, 08:58:53Het citaat wordt 3x geplaatst?

Dat was best nog een uitdaging, dat wijzigen via m'n telefoon...  :schater:

RHK

Citaat van: Marvin op februari 13, 2024, 22:10:25Dat was best nog een uitdaging, dat wijzigen via m'n telefoon...  :schater:

Ok,je zou denken delete en klaar, maar niet dus. Bedankt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

#34
Citaat van: CBdicX op februari 11, 2024, 10:53:37FREQUENCY RESPONSE:  Conforms to Dolby Atmos Specifications
Vanwaar komt deze quote. Ik was net door de Atmos home Installation Guidelines aan het gaan en dara zeggen ze toch wel iets geheel anders.

Dolby Atmos audio is mixed using discrete, full-range audio objects that may move around anywhere in three-dimensional space. With this in mind, overhead speakers should complement the frequency response, output, and power-handling capabilities of the listener-level speakers. Choose overhead speakers that are timbre matched as closely as possible to the primary listener-level speakers.

Over de te kiezen cross-over wordt niets gezegd voor thuis installatie, voor cinema's moet die voor elke speaker altijd lager dan 100 zijn. Maar onrechtstreeks wordt het wel geadviseerd door volgende tekst die volgt

If the chosen overhead speakers have a wide dispersion pattern (approximately 45 degrees from the acoustical reference axis over the audio band from 100 Hz to 10 kHz or wider), then speakers may be mounted facing directly downward. For speakers with narrower dispersion patterns, those with aimable or angled elements should be angled toward the primary listening position.

De hele gids maakt nog iets anders duidelijk in het gebruik van overhead luidsprekers. Jij vond uw KEF 301's beter klinken als Atmos enabled, zou dat niet komen omdat ze een te kleine 'dispersion pattern' hebben?


Een laatste aandachtpunt voor zo'n hoge crossover is wat staat er ingesteld op je sub, de hoogste crossover op de sub zelf is 120Hz....ik zou de handleiding moeten nalezen of deze enkel werkt bij high input of ook bij low input.
[edit]Blijkbaar heb ik een schakelaar om die uit te zetten, wat ze ook stond.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#35
Citaat van: dmeerpa op februari 18, 2024, 17:11:23Vanwaar komt deze quote. Ik was net door de Atmos home Installation Guidelines aan het gaan en dara zeggen ze toch wel iets geheel anders.

Dolby Atmos audio is mixed using discrete, full-range audio objects that may move around anywhere in three-dimensional space. With this in mind, overhead speakers should complement the frequency response, output, and power-handling capabilities of the listener-level speakers. Choose overhead speakers that are timbre matched as closely as possible to the primary listener-level speakers.

Over de te kiezen cross-over wordt niets gezegd voor thuis installatie, voor cinema's moet die voor elke speaker altijd lager dan 100 zijn. Maar onrechtstreeks wordt het wel geadviseerd door volgende tekst die volgt

If the chosen overhead speakers have a wide dispersion pattern (approximately 45 degrees from the acoustical reference axis over the audio band from 100 Hz to 10 kHz or wider), then speakers may be mounted facing directly downward. For speakers with narrower dispersion patterns, those with aimable or angled elements should be angled toward the primary listening position.

De hele gids maakt nog iets anders duidelijk in het gebruik van overhead luidsprekers. Jij vond uw KEF 301's beter klinken als Atmos enabled, zou dat niet komen omdat ze een te kleine 'dispersion pattern' hebben?


Een laatste aandachtpunt voor zo'n hoge crossover is wat staat er ingesteld op je sub, de hoogste crossover op de sub zelf is 120Hz....ik zou de handleiding moeten nalezen of deze enkel werkt bij high input of ook bij low input.
[edit]Blijkbaar heb ik een schakelaar om die uit te zetten, wat ze ook stond.

FREQUENCY RESPONSE:  Conforms to Dolby Atmos Specifications
komt in dit geval van Klipsch voor hun Dolby Enabled speakers, maar meer fabriekanten melden dat ze voldoen aan Dolby specs, verder geen frequentie vermelding.

Wat ook haaks op Dolby zijn eigen beweringen staat is dat er een crossover gebruikt moet worden van minimaal 150Hz, maar dat zou alleen voor Enabled kunnen gelden, misschien niet voor Height en Top speakers, maar wij hadden het toen over Enabled.
Overhead is voornamelijk Top speakers, en in mindere mate Height.

Ik weet niet waarom mijn T101 speakers goed klinken als Enabled of Height, ik heb in het verleden ook andere normale gebruikt zoals de Magnat Needle Sat, werkte ook goed met speciale Atmos files.

CBdicX

#36
Citaat van: RHK op februari 11, 2024, 18:58:11Interessant zo dat experimenteren. Maar als ik het goed begrijp ga jij de height speakers die je als height hebt ingemeten op lagere hoogte plaatsen. (oorhoogte) Ik heb mn enabled speakers als heights ingemeten terwijl ze op mn fronts stonden. Gek genoeg heb ik ze al eerder ingemeten als enabled en in beide gevallen werden ze door Auydyssey op 120 Hz en +11 Db ingesteld. Alleen lijkt het met de height meting meer effect te geven. :-o

Het blijft, voor mij, een teleurstellende ervaring, dat hele Dolby Atmos.
Ik heb dan alle mogelijke opstellingen gehad, en in voorgaande opstellingen zoals voorgeschreven door Dolby (en ik heb echt mijn best gedaan), maar ik kan er niet warm van worden.

2, 4, en 6 Height, en Dolby Enabled speakers, maar helaas nagenoeg niets van te merken.
Toch een berg van verschil als je het vergelijkt met Surround, dat merk je direct als die niet mee doen.

Maar Atmos, of in het algemeen hoogte speakers,  :-o
Jammer, het lijkt op papier een toegevoegde waarde, echter is de mens niet geƫvalueerd voor het horen van hoogte geluiden.
En buiten dit doen de meeste geluid mixers ook niet eens mee, en de mogelijkheden zijn al jaren beschikbaar.
Ik heb gelezen dat de oorzaak is dat een goede Atmos geluid track mixen veel tijd, dus veel geld kost.
Er dient per aktie beeld beken worden waar de objecten geplaatst moeten worden, en dat wordt met de hand (joystick) gedaan.
Die tijd en geld wordt liever ergens anders in gestopt door de film makers.

De rede waarom je echt op zoek moet naar een goed gemixte Atmos track, ondanks dat er nu veel Atmos films uitgebracht worden, en ook Ultra Blu-ray, wat dan wel eens wat beter is, maar ook hier afhankelijk per film.
Helaas is het labeltje "Atmos" geen garantie voor merkbare hoogte effecten, kijk maar naar de streaming Atmos films, dat is geheel nutteloos  :-( 
(het H lampje brandt niet eens met Atmos streaming !!!)

Ik ben er nu van overtuigd dat ik op zoek ben naar iets wat er gewoon 9 v/d 10 keer er niet is, een gevalletje "dood geboren kindje".
Ik laat nu 2 hoogte speakers actief mee doen, is het goed gemixt dan zal ik het (misschien) horen, ook met 2.
Ook met 2 hoogte speakers worden er andere dingen actief in de C40, zoals Auro3D, maar in het algemeen  :no:  :no:

Als ik nu met deze practische kennis zou moeten kiezen tussen het gebruik van 2x Hoogte (5.x.2) of 2x Surround Back (7.x), zou ik voor Surround Back kiezen, dat wordt veel vaker goed gebruikt.

RIP Atmos, DTSX, Auro

(ik blijf toch regelmatig terug vallen naar 3.1 wat voor mij eigenlijk het beste klinkt, en waarvan ik geen "codec stress" krijg...........)

Marvin

Ik heb de hoogte speakers vooralsnog aan extra versterking hangen, dus nog steeds de schakelaar om die 2 versterkers bij te schakelen.
Ik zat net een spelletje te doen op de Xbox, dacht halverwege eens die speakers aan te zetten.
Het was daarvoor al goed, maar met die hoogte speakers ervaar ik echt wel meer ruimtelijkheid.
Vogeltjes die boven je heen en weer vliegen, het werkt dus echt wel.
Nou ja, hier wel dan. 

CBdicX

Citaat van: Marvin op maart 12, 2024, 20:55:54Ik heb de hoogte speakers vooralsnog aan extra versterking hangen, dus nog steeds de schakelaar om die 2 versterkers bij te schakelen.
Ik zat net een spelletje te doen op de Xbox, dacht halverwege eens die speakers aan te zetten.
Het was daarvoor al goed, maar met die hoogte speakers ervaar ik echt wel meer ruimtelijkheid.
Vogeltjes die boven je heen en weer vliegen, het werkt dus echt wel.
Nou ja, hier wel dan. 

Kan heel goed hoor.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, want bij Atmos test files hoor ik het zeker, maar voor mij na al die Atmos jaren vind ik het (te) vaak zeer teleurstellend.

Of ik verwacht er teveel van, maar er zijn mensen zat die er helemaal weg van zijn, zal waarschijnlijk aan mij liggen........

Maar praat jij nu over Atmos of DSU ?

Marvin

Dit was World of Tanks, dat is volgens mij geen Atmos.
Dus het zal een upmix zijn geweest.
Maar de spelletjes, of eigen games natuurlijk, die in Atmos zijn, die zijn ook wel erg ruimtelijk. 
Misschien dat je kan stellen dat ze er met games meer aandacht aan geven.
Maar dat is vooralsnog een snelle aanname.

mountainbiker

Lees af en toe dit topic. Wat ben ik blij dat ik nooit aan dit soort zaken begonnen ben.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op maart 13, 2024, 08:05:41Lees af en toe dit topic. Wat ben ik blij dat ik nooit aan dit soort zaken begonnen ben.

#metoo :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op maart 13, 2024, 08:05:41Lees af en toe dit topic. Wat ben ik blij dat ik nooit aan dit soort zaken begonnen ben.

Snap ik, echter is het wel zo dat het vaak, maar niet altijd, een toegevoegde waarde heeft.
Hoe hoog die toegevoegde waarde is zal voor iedere setup en kamer anders zijn.
En ja, Stereo is Stereo, ook wel met zijn dingetjes, maar in het algemeen een stuk eenvoudiger, alhoewel......  :wink:

Ik zelf vind 3.x nog altijd een van de beste setups, ik kan hoe dan ook niet zonder een goede Center !

CBdicX

Klinkt eigenlijk best wel L E K K E R dat 3.1 ..........  :yes:  :-D

En ja, "Dolby Atmos" op een 3.1 setup , het blijft een grote marketing truuk met Dolby.
Dit is een gewone 5.1 streaming input, er zou natuurlijk DD+ Dolby Surround moeten staan, maar ja....  :-o  :-o

Ik ervaar met 3.1 meer rust in het geuid, er gebeurd gevoelsmatig minder om mij heen, en minder "hectisch".
Ondanks dat Surround effecten door mijn bescheiden Front speakers (Kef T301) gedaan worden, en er op meer-kanaal bestanden Virtual gebruikt wordt, komt dat voor mij rustig en beheest over.
De Center doet 9 vd 10 keer 70%, de rest wordt dan gedaan door de Front speakers.

Marvin

Jij moet toch aardig wat meetmicrofoons hebben versleten.  :-D