Do cables sound? Can you find differences between CD-players? What about amps?

Gestart door jwx, mei 12, 2012, 11:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

De verschillen die ik gehoord heb waren tussen een buizen en een transistor versterker. De buizen was een eigenbouw, ik denk wel dat men daar een eigen geluid in kan bouwen. Er is tenslotte ook toonregeling, misschien hier wel een eigen "vaste" toon/geluid. Dit was niet blind.
Tussen kabels geen verschillen en tussen verschillende transistor versterkers ook niet. Bij gebruik van hifi-snufjes hoor ik ook geen verschil, bv dingen om kabels, kabels van de vloer, diverse onderzetters, etc.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: Marco op mei 16, 2012, 00:23:43
Maar je hebt wel kleine verschillen kunnen waarnemen ,tenminste dat maak ik uit je verhaal op .
Zou je die kleine verschillen als zijnde X aan kunnen duiden ?

ik haal ze blind niet uit elkaar X
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

drees62

Citaat van: Marco op mei 16, 2012, 00:03:12
OK back on topic  :-D

Wie hebben er eigenlijk ooit eens aan een ABX test onderworpen ?

Ikke:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3015.360.html

weliswaar kabels (stroomgroep) maar toch!

TurboMarco

Citeeronbeslist
:lol:
Kan je nagaan dat er 50/50 kans is dat je de goede raad .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: renes59 op mei 15, 2012, 22:34:48
Heb meerdere van die test meegemaakt, verhelderend. Aan te raden.

Je mag komen buurten Rene dat weet je.

Neem dan even je eigen ls snoertjes mee.

kunnen we lekker gaan spulen.

groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Zoldar

Ik hoor wel verschillen.

De laatste tijd altijd zo veel moegelijk de niveaus gelijktrekken. Ander luister je naar niveau verschillen.

De verschillen zijn goed waar te nemen voor luidsprekers en tussen buizen en transistor versterkers.
Tussen CD spelers, DAC's en kabels zijn deverschillen er soms helemaal niet en soms wel. Maar niet zo groot als bij bovenstaande. De kosten staan hierbij niet altijd in relatie tot wat ik mooi of goed vindt. DWZ een speler van 1000 eurio kan ik mooier vinden dan een van 10000 euro.
Dat is met elementen van platenspelers wel anders. Behoorlijk forse verschillen in karakter en toon. Hier loont het zeker om er wat geld tegenaan te smijten. Soms geldt gewoon, you pay, you get.
Een regelrechte verassing was het netsnoer wat zowel klankmatig als in niveau (!) invloed had op muziek en testsignaal.

Die ABX test vind ik maar ten dele nuttig. Level matchen is 100% een must. Maar: Het gelijk trekken van kanaal verschillen is niet represenatief voor wat je in de huiskamer doet. Ik ga niet de kanaal niveaus van elke versterker, DAC, CD speler of zelfs zitten corrigeren. Als daar een kanaal inbalans in zit is dat dikke vette pech voor die fabrikant. Een juiste kanaal balans is intrinsieke kwaliteit van het ontwerp. Die moet je niet gaat zitten verdoezellen door tot op de mv alles te corrigeren.
Verder is een blindoek aan leuk voor de wetenschappers. Maar ik mag ook graag kijken naar al dat moois. Het is een onderdeel van de beleving.

Verder is de term believer verkeerd imho

1.) Hearing and giving a damn (de 'believers')
2.) Hearing and not giving a damn (de realisten)
3.) Not hearing and giving a damn (muziek is belangrijk maar de verchillen zijn er niet/nauwelijks)
4.) Not hearing and not giving a damn (99% van het muziek luisterend publiek)




Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 16, 2012, 09:34:21
Ik hoor wel verschillen.

De laatste tijd altijd zo veel moegelijk de niveaus gelijktrekken. Ander luister je naar niveau verschillen.

De verschillen zijn goed waar te nemen voor luidsprekers en tussen buizen en transistor versterkers.
Tussen CD spelers, DAC's en kabels zijn deverschillen er soms helemaal niet en soms wel. Maar niet zo groot als bij bovenstaande. De kosten staan hierbij niet altijd in relatie tot wat ik mooi of goed vindt. DWZ een speler van 1000 eurio kan ik mooier vinden dan een van 10000 euro.
Dat is met elementen van platenspelers wel anders. Behoorlijk forse verschillen in karakter en toon. Hier loont het zeker om er wat geld tegenaan te smijten. Soms geldt gewoon, you pay, you get.
Een regelrechte verassing was het netsnoer wat zowel klankmatig als in niveau (!) invloed had op muziek en testsignaal.

Die ABX test vind ik maar ten dele nuttig. Level matchen is 100% een must. Maar: Het gelijk trekken van kanaal verschillen is niet represenatief voor wat je in de huiskamer doet. Ik ga niet de kanaal niveaus van elke versterker, DAC, CD speler of zelfs zitten corrigeren. Als daar een kanaal inbalans in zit is dat dikke vette pech voor die fabrikant. Een juiste kanaal balans is intrinsieke kwaliteit van het ontwerp. Die moet je niet gaat zitten verdoezellen door tot op de mv alles te corrigeren.
Verder is een blindoek aan leuk voor de wetenschappers. Maar ik mag ook graag kijken naar al dat moois. Het is een onderdeel van de beleving.

Verder is de term believer verkeerd imho

1.) Hearing and giving a damn (de 'believers')
2.) Hearing and not giving a damn (de realisten)
3.) Not hearing and giving a damn (muziek is belangrijk maar de verchillen zijn er niet/nauwelijks)
4.) Not hearing and not giving a damn (99% van het muziek luisterend publiek)

Wat je zegt spreek jezelf beetje tegen maar dat geeft niet over 100% maar je gaat niet alles zelf corrigeren  :-D

Als je echt wilt vergelijken moet je de uitgangen wel gelijk trekken er is al veel verschil tussen 2.2v of 1.8v dat hoor je maar dan hebben we het niet over kabels maar over cd spelers of versterkers of dac's

Wat ik het belangrijkste vind met deze materie, als jij de overtuiging heb dat het anders/beter is het goed niks meer niks minder

En wat je zegt het pielen met kabels en spullen en tweaken kan ook een groot onderdeel zijn van de hobby
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

zo is het. een beetje aan klooien is gewoon leuk. en ook leuk om over te lezen.

Met de ABX bedoel ik:
1. uigangsniveau gelijk stellen
2. kanaal verschillen tussen links en rechts van de bron of amp gelijk stellen.

met 1 ben ik het 100% eens.
met 2 niet. je gaat niet in de praktijk met je balans knop per keer dat je CD, plaat of streamert speelt links of recht een beetje harder zetten. laat staan dat je dat op Mv naukeurig gaat zitten doen. Of doe jij dat wel?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 16, 2012, 11:07:55
zo is het. een beetje aan klooien is gewoon leuk. en ook leuk om over te lezen.

Met de ABX bedoel ik:
1. uigangsniveau gelijk stellen
2. kanaal verschillen tussen links en rechts van de bron of amp gelijk stellen.

met 1 ben ik het 100% eens.
met 2 niet. je gaat niet in de praktijk met je balans knop per keer dat je CD, plaat of streamert speelt links of recht een beetje harder zetten. laat staan dat je dat op Mv naukeurig gaat zitten doen. Of doe jij dat wel?

KORT MAAR KRACHTIG NEE  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Cor: 'believer' met te weinig pecunia, damn! :lol:
Maar: pecunia non audit...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

Citaat van: Whisper.nl op mei 16, 2012, 09:17:01
Je mag komen buurten Rene dat weet je.
Neem dan even je eigen ls snoertjes mee.
kunnen we lekker gaan spulen.
groet Whisper
Dat doen we een keer, wordt in een weekend, de vrijheid is voorbij ( gelukkig)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SB_Marantz

Je zit in het huis van bewaring en mag de weekenden naar huis?  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

renes59

Citaat van: SB_Marantz op mei 16, 2012, 18:22:58
Je zit in het huis van bewaring en mag de weekenden naar huis?  :schater:
Bijna, als je een poosje geen werk hebt voelt na een tijdje het huis wel als een huis van bewaring. :-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op mei 17, 2012, 06:25:48
Bijna, als je een poosje geen werk hebt voelt na een tijdje het huis wel als een huis van bewaring. :-)

proef verlof  :lol:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES