Auro3D vs Dolby Atmos over TrueHD - DD+ Streaming - 5.1 - Stereo

Gestart door CBdicX, februari 17, 2024, 12:06:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op februari 19, 2024, 10:01:19Ik zit nu in een irritante stop trein  :-)


Ik ben nog niet ingestapt zit nog heerlijk in de 2.0
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Dit is mijn setup met misschien nog een sub

Maar heren ben universitair geschoold maar ik haak af pppffffffffff

chapeau ga zo door leesvoer voor mij
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#32
Citaat van: JohnWx op februari 21, 2024, 18:45:43Dit is mijn setup met misschien nog een sub

Maar heren ben universitair geschoold maar ik haak af pppffffffffff

chapeau ga zo door leesvoer voor mij

Hier trap ik natuurlijk niet in:

Stereo in Auro3D

mooi knip werk 👍

Als je wil dat ik uitleg wanneer Auro2D en Auro3D werkelijk actief worden (met welke speaker setup),
laat dat dan weten...😁😁

CBdicX

#33
Citaat van: dmeerpa op februari 21, 2024, 16:57:00Ik bedoel 3db extra dan wat Audyssey heeft gemeten.

Iets waar ik nu ook al wat mee heb gespeeld, en in alle eerlijkheid weet ik niet wat er nu staat is Speaker "Distribution". Een deel van het LFE signaal wordt dan ook naar de speakers gestuurd die als full-range zijn ingesteld. De Frontspeakers doen 30Hz +/-3db en 24Hz bij +/-6db). De MultiEq32 app toen dat mijn rechterfront 22Hz haalt zonder verlies, links echter is dat 40Hz (na correctie 26Hz).
De reden hiervan is vermoedelijk omdat de rechtse speaker aan de rechterkant op nog geen 30cm van de gordijn staat, de linker heeft een openruimte aan zijn linkerzijde.

Ik persoonlijk vind wel dat je moet oppassen met "Distribution" (komt van de AV10 af).
Het is niet een deel van LFE maar is een LFE signaal op steroides, het normale bass signaal + LFE.
De gebruiker kan dit temperen van 0 volle LFE tot -20, minder LFE.
Je laat met dit sowieso full range speakers LFE spelen waar ze niet specifiek voor ontworpen zijn.

Stel er zit een <15-20hz toon in het LFE signaal, wat absoluut zal voorkomen, dan krijgen al die FR speakers dit voor hun kiezen  :-o

Ik snap alleen niet hoe Audyssey kan laten zien dat er 22Hz gehaalt wordt, beneden de 40Hz is het Fullrange en verder niets.


AudioHolics quote over LFE Distribution:

We caution ANYONE considering to use this feature to do so with extreme caution and ONLY IF their speakers are capable of handling the extreme levels of deep bass that can result by routing LFE to them.


https://www.youtube.com/watch?v=atAE6ADxYkw

CBdicX

#34
Een kleine aanvulling van het AVS forum, tot deze conclusie zijn wij allen ook gekomen, de ene keer doet Atmos het prima, de andere keer (op een mindere Atmos mix bijvoorbeeld) doet Auro het beter.
Het is dan net wat je wil, Atmos zo laten, of toch dan kiezen voor iets minder zoals bedoelt en Auro laten upmixen.

They're just different mixes (Auro vs Atmos) and it's a good thing because the Atmos mix isn't as immersive overall.

However, there was one scene where the Atmos mix had sound directly overhead and the Auro mix did not, but then later there was another scene where it was the other way around.

It's also possible the sound was placed in a different location (in front of me or behind me overhead).
I think many of the ambience type sounds were simply at much lower levels on the Atmos mix.
Many mixers find immersive sounds in non-action scenes to be distracting.
That defeats the point of Atmos, but it is what it is.


Daar kan je over discuseren of inderdaad in rustige delen van een film de hoogte kanalen nu wel of niet moeten werken.
Atmos doet dat niet, Auro doet dat wel, en dan krijg je de vraag, wil je dit nu wel of niet ?

Ik denk dat iedereen zijn verwachtingen van hoogte effecten beter kan temperen, er werd en wordt teveel van verwacht, ook door mij, daarom ben ik met het bovenstaande eens, het is wat het is...... ;-)

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 21, 2024, 19:31:45Ik snap alleen niet hoe Audyssey kan laten zien dat er 22Hz gehaalt wordt, beneden de 40Hz is het Fullrange en verder niets.

De meeting gedaan via de MultiEq32 app.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 21, 2024, 19:31:45Ik persoonlijk vind wel dat je moet oppassen met "Distribution" (komt van de AV10 af).
Het is niet een deel van LFE maar is een LFE signaal op steroides, het normale bass signaal + LFE.
De gebruiker kan dit temperen van 0 volle LFE tot -20, minder LFE.
Je laat met dit sowieso full range speakers LFE spelen waar ze niet specifiek voor ontworpen zijn.

Stel er zit een <15-20hz toon in het LFE signaal, wat absoluut zal voorkomen, dan krijgen al die FR speakers dit voor hun kiezen  :-o

AudioHolics quote over LFE Distribution:

We caution ANYONE considering to use this feature to do so with extreme caution and ONLY IF their speakers are capable of handling the extreme levels of deep bass that can result by routing LFE to them.


https://www.youtube.com/watch?v=atAE6ADxYkw

Ja was al op die video gevallen toen ik eigenlijk uitzocht wat wat die speaker Distribution was.

Maar, het subwooferkanaal is +10 hoger in volume dan de andere kanalen wanneer een point one mix wordt gebruikt. Als je de luidsprekers instelt om -10db van de point one subwoofer te gebruiken, dan worden de lage tonen weer in lijn gebracht met de luidsprekerniveaus en worden de voorluidsprekers niet opgeblazen. De meeste vloerstaanders zouden deze functie moeten kunnen gebruiken zolang je ten minste -10db gebruikt op gedistribueerde punt één bas.

Verder wat gebeurd er bij een 5.1 of 7.1 bron waar om wat voor reden ook men een 2.0 speaker set heeft, dan wordt dit punt 1 signaal toch ook naar de fronts gestuurd, en het zou me verwonderen dat de receiver beslist om die lage frequenties te cutten.

En een laatste punt is de specs van de Marantz Cinema 40.
Daar lezen we power output (8 OHMS, 20 HZ – 20 KHZ, 0.08% 2CH), die 15Hz valt al buiten de opgegeven waardes van de versterker, dus wat schiet er over van die 15Hz op de output terminals.

Voor de Marantz AMP 10 meet diezelfde Gene wel een bereik tot zelfs 10Hz. Bij de SR8015 viel dat fors naar beneden vanaf 15Hz.
Al meet ene amirm op Audio Science Review toch een bereik van 10Hz met amper verlies.


Nu in mijn geval worden fronts voorzien door de Rotel en moet ik naar die zijn bereik kijken in mijn geval.

En als ik dat juist lees, is dat amper 0,5db verlies bij 10Hz.

Nu Distribution valt of staat ook met correcte timings, maar dat geldt ook als je meerdere subs in je setup hebt.

En eigenlijk de allereerste echte vraag vanaf wanneer heb je bass capabele speakers...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 22, 2024, 12:48:42De meeting gedaan via de MultiEq32 app.

Duidelijk, die 22Hz wordt door je kamer erin "getoverd"  :wink:

Het meest vreemde en storende van de Audyssey app vind ik dat de crossover waardes behoorlijk verschillen tussen de receiver versie en de app, wel 20-40hz verschil hoger via de app  :-o
Volume en afstanden zijn wel gelijk.
Waar voor mij de receiver 100-110 geeft voor de T serie, is dat via de app 120-150, vreemd verschil.
Enige voordeel van de app is het kunnen weg halen van de BBC dip, maar dat is ook redelijk op te lossen door op de receiver Audyssey Flat te gebruiken.

CBdicX

#38
Citaat van: dmeerpa op februari 22, 2024, 13:12:14Ja was al op die video gevallen toen ik eigenlijk uitzocht wat wat die speaker Distribution was.

Maar, het subwooferkanaal is +10 hoger in volume dan de andere kanalen wanneer een point one mix wordt gebruikt. Als je de luidsprekers instelt om -10db van de point one subwoofer te gebruiken, dan worden de lage tonen weer in lijn gebracht met de luidsprekerniveaus en worden de voorluidsprekers niet opgeblazen. De meeste vloerstaanders zouden deze functie moeten kunnen gebruiken zolang je ten minste -10db gebruikt op gedistribueerde punt één bas.

Verder wat gebeurd er bij een 5.1 of 7.1 bron waar om wat voor reden ook men een 2.0 speaker set heeft, dan wordt dit punt 1 signaal toch ook naar de fronts gestuurd, en het zou me verwonderen dat de receiver beslist om die lage frequenties te cutten.

En een laatste punt is de specs van de Marantz Cinema 40.
Daar lezen we power output (8 OHMS, 20 HZ – 20 KHZ, 0.08% 2CH), die 15Hz valt al buiten de opgegeven waardes van de versterker, dus wat schiet er over van die 15Hz op de output terminals.

Voor de Marantz AMP 10 meet diezelfde Gene wel een bereik tot zelfs 10Hz. Bij de SR8015 viel dat fors naar beneden vanaf 15Hz.
Al meet ene amirm op Audio Science Review toch een bereik van 10Hz met amper verlies.


Nu in mijn geval worden fronts voorzien door de Rotel en moet ik naar die zijn bereik kijken in mijn geval.

En als ik dat juist lees, is dat amper 0,5db verlies bij 10Hz.

Nu Distribution valt of staat ook met correcte timings, maar dat geldt ook als je meerdere subs in je setup hebt.

En eigenlijk de allereerste echte vraag vanaf wanneer heb je bass capabele speakers...

Tja, de een zal zeggen ik heb dat met 4x 6 inch woofers, de ander zal zeggen ik heb dat met 1x 12 inch woofer.
Ik denk dat het een combi zal zijn tussen de laagste bass waarde, en wat die driver als vermogen kan hebben.
Bass capable lijkt mij een 20-25 Hz woofer(s) die 200 watt kunnen hebben, maar het blijft een lastige vast stelling wat dat nu precies is.

Die Amirm op ASR forum is wel een heel capabel mannetje op audio gebied, zit daar vaak lekker te lezen hoe dit soort gasten de metingen en specs van fabriekanten onderuit halen :-)

CBdicX

#39
@demeerpa

Oppassen dat je niet een "technische" luisteraar wordt, zoals ik ook een paar jaar terug.
Teveel naar statistieken, specificaties, technische reviews, (Dolby) voorschriften ect kijken, en dan vergeten gewoon te luisteren:

klinkt het zo goed.....

Want je kan aan de gang blijven, vaak wordt het er niet beter van.
Ik schakel een tandje terug en pas alleen basis begrippen toe, voor de rest hoor ik en zie ik het wel.

CBdicX

#40
Mijn persoonlijke conclusie na uitvoerig testen van Auro over DD+ bestanden, Auro over Atmos bestanden, en Auro vs DSU over Stereo input.

Als ik een goede Atmos mix neem waar de hoogte kanalen goed gebruikt worden, dan zit er tussen Atmos en Auro geen merkbaar verschil, behalve dat Auro meer bass toevoegt omdat dit nu eenmaal over DTS loopt.
Neem ik een mindere Atmos mix dan voegt Auro wel wat toe, echter worden dan ook de Center en Surround kanalen gebruikt om dat "meer hoogte gevoel" te geven.
Ook hier meer bass omdat TrueHD terug gezet wordt naar DTS-HD, en raak je object sturing kwijt.

Bij Stereo input onstaat er in mijn beleving een te veel gebruik van de Front speakers door Auromatic, ook hier een combi van Center, Surround en Hoogte kanalen om meer hoogte gevoel te krijgen.
Dan ontaat er wel een duidelijk DSP  "echo" effect wat ik zeer onprettig vind.

Ik heb de Atmos Helicoper test gedaan, met Atmos blijft de Helicoper schuin boven mij rondjes draaien, bij Auro vliegt hij ook naar de Center en Surround speakers, om zo een hoger en breder hoogte effect te creeren.
Dit geeft toch een wat vreemde indruk, er is iets mis, er klopt iets niet.
Maar dat is nu eenmaal als je dingen gaat creeren die er niet zijn dmv DSP, dat blijft altijd  :-o

Wil je accuraat zoals het bedoeld is, of zoveel mogelijk natuurlijk (en soms wat minder gebruik van hoogte kanalen):
Atmos / DSU

Wil je hoe dan ook dat alle speakers werken, en dan DSP effecten voor lief nemen: Auro / Auromatic


RHK

Bij veel tv programma's komt er steeds vaker achtergrondmuziek die eigenlijk te hard staat, dat is hinderlijk waardoor de dialogen soms minder goed te verstaan zijn. Zet ik daarbij Auro aan, dan worden de stemmen duidelijker en de muziek verdwijnt meer naar de achtergrond. Dat is wel handig. Voor de rest rommel ik niet teveel met de instelling en laat ik de av het weergeven zoal het aangeboden wordt. Met Auro wordt het meeste inderdaad wat opgekrikt, maar ook meer bas.
En ja Atmos, daar is nu al veel over gezegd, wat aangeboden wordt is het naar mijn mening nog niet, behalve de goed opgenomen Atmos blu-rays .
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 22, 2024, 17:00:11@demeerpa

Oppassen dat je niet een "technische" luisteraar wordt, zoals ik ook een paar jaar terug.
Teveel naar statistieken, specificaties, technische reviews, (Dolby) voorschriften ect kijken, en dan vergeten gewoon te luisteren:

klinkt het zo goed.....

Want je kan aan de gang blijven, vaak wordt het er niet beter van.
Ik schakel een tandje terug en pas alleen basis begrippen toe, voor de rest hoor ik en zie ik het wel.

nee ik denk niet dat ik een "technische" luisteraar ben of zou worden. Maar ben technisch geschoold (Studeerde Industrieel Informatica) en ben iemand die graag de zaken begrijpt en niet zomaar aanneemt (zal je wel al gemerkt hebben aan bepaalde van mijn reacties  :lol: .

Ik herinner me nog het trimester waar het ging over OPAMP versterkers, ik was trouwens vaak ziek dat trimester en miste al mijn toetsen. Uiteindelijk draaide die OPAMP versterkers om 1 formule. Voor het examen heb ik die formule niet vanbuiten geleerd zoals de anderen maar ontleed om ze te snappen, heeft me nog geen 10 minuten gekost de rest lag ik te slapen in de zon tot grote frustratie van mijn ma  :-D . Ik legde het perfecte examen af 100%, leerkracht heeft het 3 keer nagelezen, de 2de had amper 67% en had een heel weekend aan gestudeerd en ook de namiddag voor het examen. De andere 2 (we zaten maar met z'n 4 in die richting) waren gebuisd. Maar vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, talen, waar er niks te snappen valt en vooral vanbuiten leren was, waren een ramp voor mij en was het vaak hakken over de sloot of erger een buis.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: RHK op februari 24, 2024, 09:19:59Bij veel tv programma's komt er steeds vaker achtergrondmuziek die eigenlijk te hard staat, dat is hinderlijk waardoor de dialogen soms minder goed te verstaan zijn. Zet ik daarbij Auro aan, dan worden de stemmen duidelijker en de muziek verdwijnt meer naar de achtergrond. Dat is wel handig. Voor de rest rommel ik niet teveel met de instelling en laat ik de av het weergeven zoal het aangeboden wordt. Met Auro wordt het meeste inderdaad wat opgekrikt, maar ook meer bas.
En ja Atmos, daar is nu al veel over gezegd, wat aangeboden wordt is het naar mijn mening nog niet, behalve de goed opgenomen Atmos blu-rays .

Zo merk je dat ervaringen toch verschillen. Ik gebruik steeds Dolby + Neutral:X voor tv programma's en vind conversaties altijd super goed te volgen in tegenstelling met meer kanaalsbronnen zoals DD, DD True HD, Atmos, ... Daar zet ik de center +2db en dialog enhancement op low.

Toen de set opgesteld stond als 7.1 had ik de 4 surrounds zelfs iets harder staan bij tv serries.
Momenteel heb ik een gebrekkige 5.1.4 testopstelling waar de SB ingesteld staan als RH maar amper een 30cm boven oor hoogte bevinden en is het zeker niet nodig om de deze harder te zetten.

Met de Elysian's klinkt Auro-3D wel al beter (de stemmen) maar gisteren merkte ik terug die Echo, en ga ik weer resoluut voor Neutral:X.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#44
Citaat van: dmeerpa op februari 25, 2024, 10:34:34nee ik denk niet dat ik een "technische" luisteraar ben of zou worden. Maar ben technisch geschoold (Studeerde Industrieel Informatica) en ben iemand die graag de zaken begrijpt en niet zomaar aanneemt (zal je wel al gemerkt hebben aan bepaalde van mijn reacties  :lol: .

Ik ben dan niet "industrieel technisch" geschoold (wel de MTS doorlopen  :wink: ) en pik mijn kennis, die ik dan hier deel, op van andere forums en eigen praktijk testen.
Fijn om wederhoor te hebben en mensen die zaken technisch (kunnen) onderbouwen, en soms ook in twijfel trekken, daar leren wij allemaal van  :yes:

Ik denk (mocht je het al niet kennen) dat Audioholics met Gene DellaSala wel wat is voor je, alles wordt hoog technische nivo getest en uitgelegd, en 9 vd 10 keer worden de fabriekant beweringen en specs met grond gelijk gemaakt.....