Zoektocht naar een goede 4 disk NAS (is een 2 disk NAS geworden :-))

Gestart door jowa, juli 18, 2012, 22:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janver

#15
RAID is geen back-up, klopt. Maar het zorgt voor veel meer zekerheid.

Ik heb op mijn vorige werk heel veel te maken gehad met RAID en crashende harde schijven. In de 8 jaren dat ik ermee gewerkt heb, heb ik minimaal 20 schijven(enterprise versies) zien crashen en maar 1 keer een controller. Waarbij de controller vervangen kon worden zonder data verlies(vraag mij niet hoe, geen ICT-er). Overigens was dit wel in een extreme situatie waarbij de schijven op een sterk trillende locatie was waarbij data behoud het belangrijkste doel was.

Pameijer, ik ga deze discussie niet aan. Je kunt de J versie super vinden; maar je hebt waarschijnlijk nog niet de effecten gemerkt van de standaard of + versie. Ik zeg: succes met parren.

In de afgelopen jaren heb ik al een DS207, DS209(eigen), DS111, DS112J, DS212+  pompom (zelf geinstalleerd bij een kennis) mee mogen maken. Daarbij was de 112J toch echt een mindere. Hoewel de DS207 nu ook niet meer zo succesvol is.

Ik zeg: Downloaden, HD streamen(50 Gb) en photo station gebruiken door de vrouw/vriendin tegelijkertijd. Good luck!!!

Hier kan uw reclame staan!

bramdg

Hallo Janver,

Lust zo een DS212+ ook HD flac's ............24bit 48/88,2/96/192 kHz flacs ?
geen bufferproblemen ofzo, dat hij even stopt en terug verder gaat ?
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Janver

Easy, dat doet de DS207 zelfs nog makkelijk van 5 jaar geleden.

Muziek zal sowieso geen probleem zijn bij nagenoeg alle NAS-jes.

Weinig gebruik: j versie
Redelijk gebruik: normale versie
Intensief gebruik of souplesse freaks: + versie

Hier kan uw reclame staan!

Vinnyvinz

Ik ben zelf in het bezit van een 212j en gebruik deze redelijk veel. (Ik heb ook lopen twijfelen of dit genoeg zou zijn)
Het apparaat doet alles en is meer dan genoeg voor intensief gebruik thuis.

Soms staat hij te streamen naar 2 tv's en loopt er ondertussen ook nog muziek naar mijn installatie.
Er zijn ondertussen altijd wel een paar downloads actief. Ik merk niets van haperingen o.i.d.
Zorg wel voor een goede router en switches!

jowa

Het gaat een Synology DS-212+ worden met twee WD30EFRX (NAS ready) worden.
Ik ben toch afgestapt om voor een vier schijfs versie te gaan na aanleiding van de discussie en m'n zoektochten op internet.

Waarom:
- ik heb nu 1,5 TB aan data. Dat heb ik in ongeveer 3 jaar vol gekregen,
- voordat ik de data ga overzetten, ga ik alles opschonen. Zal denk ik zo'n 200 tot 400 GB schelen,
- ik ga naar 6 TB. Als ik er weer 3 jaar mee doe, koop ik er dan wel een extra expansion unit bij.
- prijstechnisch een vier schijfs NAS in de config die ik wil te duur. Een twee schijfs krijg ik daarnaast er nog doorheen :-)

Netwerk technisch heb ik nu een Linksys E4200 router, deze voldoet prima.
Ik ga nog wel ethernet kabels naar de set trekken, één voor de bluray en één voor de SB.

Vinnyvinz

Citaat van: jowa op juli 21, 2012, 11:47:57
Het gaat een Synology DS-212+ worden met twee WD30EFRX (NAS ready) worden.
Ik ben toch afgestapt om voor een vier schijfs versie te gaan na aanleiding van de discussie en m'n zoektochten op internet.

Waarom:
- ik heb nu 1,5 TB aan data. Dat heb ik in ongeveer 3 jaar vol gekregen,
- voordat ik de data ga overzetten, ga ik alles opschonen. Zal denk ik zo'n 200 tot 400 GB schelen,
- ik ga naar 6 TB. Als ik er weer 3 jaar mee doe, koop ik er dan wel een extra expansion unit bij.
- prijstechnisch een vier schijfs NAS in de config die ik wil te duur. Een twee schijfs krijg ik daarnaast er nog doorheen :-)

Netwerk technisch heb ik nu een Linksys E4200 router, deze voldoet prima.
Ik ga nog wel ethernet kabels naar de set trekken, één voor de bluray en één voor de SB.

Dat is zeker goed! Zal je geen spijt van krijgen.
Ik heb tegenwoordig ook alles bedraad aangesloten (op mijn laptop na), dat is veel beter dan die draadloze verbindingen......

jowa

Citaat van: Vinnyvinz op juli 21, 2012, 11:55:44
Dat is zeker goed! Zal je geen spijt van krijgen.
Ik heb tegenwoordig ook alles bedraad aangesloten (op mijn laptop na), dat is veel beter dan die draadloze verbindingen......

Thanks.
Ik werk nu draadloos op:
- m'n PC via een 5 GHz verbinding
- m'n SB via een 2.4 GHz verbinding
- de laptop van m'n vrouw via een 2.4 GHz verbinding
- een aantal telefoons die ook in het wifi domein zitten (2.4 GHz)

Draadloos gaat prima, maar bedraad is qua performance beter.
Als de NAS er is, zal de hoeveelheid verkeer naar m'n PC (bijna een server qua opslag) sterk afnemen.

Janver

Citaat van: jowa op juli 21, 2012, 11:47:57
Het gaat een Synology DS-212+ worden met twee WD30EFRX (NAS ready) worden.
Ik ben toch afgestapt om voor een vier schijfs versie te gaan na aanleiding van de discussie en m'n zoektochten op internet.


Gefeliciteerd met je keuze! Hier ga je echt GEEN spijt van hebben, integendeel zelfs!
Hier kan uw reclame staan!

jowa

Bestelt bij Wifi Media. Hopelijk maandag of dinsdag in huis.
Lekker thuis weer de nerd uithangen :-D

Whisper.nl

Citaat van: Janver op juli 20, 2012, 21:52:13
RAID is geen back-up, klopt. Maar het zorgt voor veel meer zekerheid.

@Hoi Janver,

Even een aanvulling op de Raid materie:
Raid 0 is geen backup maar meer lees en schrijf snelheden omdat de (twee) HDD's worden gecombineerd.
Raid 1 is wel een backup setup omdat hier de informatie gespiegeld wordt.

Bijgaand leesvoer voor de liefhebbers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

@ Jowa,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.


Groet Whisper

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

jowa

Sorry Hans,

RAID is geen backup. Het zorgt er alleen voor dat er meer continuïteit is in de beschikbaarheid van data.
RAID-0 (striping) is leuk voor start-up partities, maar beter is om daarvoor een SSD te nemen.
RAID-1 (mirrorring) schrijft de data dubbel weg naar twee schijven die door het OS als één worden gezien.
Heb ik thuis ook draaien. Nadeel is dat de schijven door de RAID-adapter speciaal worden ingericht.

Mocht de RAID adapter uitvallen, is de RAID-1 ook waardeloos of je moet over een compatibele adapter komen die de RAID weer kan aansturen.

De RAID-1 gebruik ik voor m'n muziek, video's, foto's en documenten.
Van de documenten, foto's en familie video's maak ik eens in de zoveel tijd een back-up naar een specifieke back-up schijf.

Foto's heb ik verder ook op 'mijn album' staan.

Bij klanten zetten we vaak een tweede storage neer die in een ander datacenter staat en dienst doet als disaster recovery omgeving. Deze is vaak een real time kopie van de live omgeving.

Vaak is er dan nog op een andere locatie een back-up omgeving, in veel gevallen is dat een combinatie van snelle (disk) en langzamen (tape) storage.



pameijer

Citaat van: jowa op juli 21, 2012, 11:47:57
Het gaat een Synology DS-212+ worden met twee WD30EFRX (NAS ready) worden.
Ik ben toch afgestapt om voor een vier schijfs versie te gaan na aanleiding van de discussie en m'n zoektochten op internet.

Waarom:
- ik heb nu 1,5 TB aan data. Dat heb ik in ongeveer 3 jaar vol gekregen,
- voordat ik de data ga overzetten, ga ik alles opschonen. Zal denk ik zo'n 200 tot 400 GB schelen,
- ik ga naar 6 TB. Als ik er weer 3 jaar mee doe, koop ik er dan wel een extra expansion unit bij.
- prijstechnisch een vier schijfs NAS in de config die ik wil te duur. Een twee schijfs krijg ik daarnaast er nog doorheen :-)

Netwerk technisch heb ik nu een Linksys E4200 router, deze voldoet prima.
Ik ga nog wel ethernet kabels naar de set trekken, één voor de bluray en één voor de SB.

Ik kende deze harde schijven nog niet van WD, zijn volgens mij net nieuw. Erg goede specificaties als ik het zo bekijk, lekker stil en koel, en specifiek bedoeld voor NAS. Bedankt voor de tip!

Ga je ze in RAID1 of JBOD zetten? En waarom uiteindelijk voor de DS212+ gekozen? Lijkt me voor jou situatie wel een beetje overkill, maar wel een erg mooie NAS natuurlijk! En als je het kunt betalen, tsja, wie ben ik  clown1
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jowa

Citaat van: pameijer op juli 22, 2012, 21:27:12
Ik kende deze harde schijven nog niet van WD, zijn volgens mij net nieuw. Erg goede specificaties als ik het zo bekijk, lekker stil en koel, en specifiek bedoeld voor NAS. Bedankt voor de tip!

Ga je ze in RAID1 of JBOD zetten? En waarom uiteindelijk voor de DS212+ gekozen? Lijkt me voor jou situatie wel een beetje overkill, maar wel een erg mooie NAS natuurlijk! En als je het kunt betalen, tsja, wie ben ik  clown1

Wilde eerst gaan voor een vierdisk NAS, maar dat werd echt te prijzig (> €1100).
Beslist om voor een tweedisk NAS te gaan, dan maar gelijk een mooie met goede schijven. Blijf ik toch nog mooi binnen m'n budget  :-)

De keuze voor de WD's is ingegeven door m'n goede ervaringen van de afgelopen acht jaar met dit merk.

Als de NAS binnen is ga ik eerst goed over de opzet nadenken.
RAID-1 is niet direct nodig, want ik ga m'n twee huidige 1,5 TB disken inzetten als back-up disken.

pameijer

Citaat van: Janver op juli 20, 2012, 21:52:13
Pameijer, ik ga deze discussie niet aan. Je kunt de J versie super vinden; maar je hebt waarschijnlijk nog niet de effecten gemerkt van de standaard of + versie. Ik zeg: succes met parren.

Tsja, dan ga je de discussie toch niet aan, ook goed. Ik vermoed dat je opmerking botter overkomt dan dat die bedoeld is. Ik vind de J versie niet perse super, maar voor de gewone consument is hij meer dan voldoende, in 98% van de tijd wordt een NAS thuis gebruikt voor streaming. Ga je idd rarren en parren, dan is het wellicht te langzaam, maar zoals gezegd, dat kun je ook prima op je PC/laptop doen. Ik geef gewoon advies vanuit mijn kennis en ervaring, en vindt het zonde als mensen teveel geld uitgeven aan dingen die ze niet nodig hebben.

Citaat van: Janver op juli 20, 2012, 21:52:13
In de afgelopen jaren heb ik al een DS207, DS209(eigen), DS111, DS112J, DS212+  pompom (zelf geinstalleerd bij een kennis) mee mogen maken. Daarbij was de 112J toch echt een mindere. Hoewel de DS207 nu ook niet meer zo succesvol is.

Ik zeg: Downloaden, HD streamen(50 Gb) en photo station gebruiken door de vrouw/vriendin tegelijkertijd. Good luck!!!
Dan heb je een aardige ervaring met Syno  :yes:. In welk opzicht was de 112j de mindere? Kreeg je stotteringen in beeld? Hij zou het makkelijk moeten kunnen, wellicht is het downloaden iets te zwaar voor hem.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Janver

Elke NAS voldoet aan Network Attached Storage. Maar een Synology is simpelweg meer. Van opslag, tot mediaserver, streamer(kan ook, he!) en nog zeveel meer! Voor heel veel mensen die tegenwoordig een NAS willen, doen dat vanwege vermindering van aantal computers in huis.

De J versie had veel moeite met parren en rarren. Streamen werkte wel. Maar en photo station gebruiken, downloaden en HD streamen TEGELIJK was gewoon teveel voor dit dingetje. Dat gebeurt niet zo vaak, maar het is wel irritant dat het gebeurt. Bij mij werkt het op dat nog steeds hoewel photo station wel traag wordt(heeft veel processor capaciteit nodig)

Ik heb momenteel Sickbeard, Couchpotato, Sabnzbd, cload station, photo station, mail server, mediaserver, time back up draaien. Helaas gaat meer niet. Al een paar dingen uitgezet.

Maar een collega heeft ook een webcam in de slaapkamer van zijn zoontje(1.5 jaar)staan die aangesloten staat op de Synology met de surveillance station. Hij kijkt gewoon live of alles goed gaat aangezien het mannetje nog weleens ondeugend is.
Hier kan uw reclame staan!