Zoektocht naar een goede 4 disk NAS (is een 2 disk NAS geworden :-))

Gestart door jowa, juli 18, 2012, 22:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jowa

Nu ik toch de smaak te pakken heb van het streamen, ga ik het grondiger aanpakken.
Er gaat een NAS komen.
Ik wil een vier disk NAS aan gaan schaffen, die snel genoeg is om naast audio ook HD Video te streamen.

Wat is een goede vier disk NAS met een prima prijs/kwaliteitsverhouding?

Maximum bedrag dat ik aan de NAS zonder schijven wil uitgeven is zo'n vierhonderd Euro.

Janver

Misschien niet helemaal binnen budget, maar check eens Symology DS411 / DS412+!

ik heb nu al 3 jaar een Synology DS209 en nog steeds naar volle tevredenheid.

Heel erg goede software, voor een dummie erg makkelijk en voor de 'freak' heel erg veel af te stellen. Veel 3rd party plugins!

Naar muziek, video ook heel erg fijn met foto's(photo station).

Check maar eens Synology
Hier kan uw reclame staan!

pameijer

Synology zou ik ook aanraden. Budget is ruim, de DS411j is te koop voor €275: http://www.mymediacenter.nl/synology-diskstation-ds411j-p-64.html
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Janver

Ik zou persoonlijk geen j versie kopen. Deze is vrij beperkt in multi tasking en applicaties die veel intern geheugen vragen. Het werkt, maar hou ook rekening met de lange termijn waarbij eisen kunnen veranderen. Mijn DS209 is op sommige punten sneller dan een DS211j, alleen op pure processor power verliest de mijne.

Maar ik zie net dat een DS411 wel binnen budget valt! DS412 is nog geeneens uit :-S
Hier kan uw reclame staan!

jowa

Ik lees ook goede reviews over QNAP, wat is de kwaliteit daarvan?
Bijv een TS-419P II? Iets boven budget, maar wel behoorlijk nieuw.

De Synology DS411 staat zeker op de shortlist  :yes:

Wat zijn nog meer goede merken?

pameijer

Citaat van: Janver op juli 18, 2012, 22:37:42
Ik zou persoonlijk geen j versie kopen. Deze is vrij beperkt in multi tasking en applicaties die veel intern geheugen vragen. Het werkt, maar hou ook rekening met de lange termijn waarbij eisen kunnen veranderen. Mijn DS209 is op sommige punten sneller dan een DS211j, alleen op pure processor power verliest de mijne.

Maar ik zie net dat een DS411 wel binnen budget valt! DS412 is nog geeneens uit :-S

Dat klopt, maar als je hem alleen voor streaming gebruikt is het meer dan genoeg!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jakob

Ik kan ook de ds412+ aanraden, heerlijk machien. Heb zelfs een ds212 staan, en merk duidelijk de snellere cpu ten opzichte van de ds212j die op't werk staat overigens.

Janver

Citaat van: jowa op juli 18, 2012, 22:47:52
Ik lees ook goede reviews over QNAP, wat is de kwaliteit daarvan?
Bijv een TS-419P II? Iets boven budget, maar wel behoorlijk nieuw.

De Synology DS411 staat zeker op de shortlist  :yes:

Wat zijn nog meer goede merken?

Qnap is ook heel erg goed. Iets minder mooi en makkelijk besturingssysteem, maar wel net zo goed.

Hoe dat een TS-419P II het doet, over het algemeen is Qnap een tikkeltje sneller in de testen dan Synology.

Ga je nog meer doen met de NAS (foto's bewaren en/of delen, downloaden, misschien website draaien?) of puur alleen streamen?
Hier kan uw reclame staan!

xander32


jowa

@Xander, voornamelijk vanwege de flexibiliteit en schaalbaarheid.


@Janver, ik ga er ook foto's en documenten opzetten.
Logitech Media Server komt er op.
Daarnaast kijken of ik er ook mee ga downloaden.
Wat raad je aan voor unit?

Janver

Afhankelijk van benodigde betrouwbaarheid, opslagruimte en gekozen HD's zou ik voor 2 of 4 schijven gaan. RAID is een manier om grotere betrouwbaarheid(of snelheid) te vergoten. Wiki maar even naar RAID.

Als ik ga upgraden, wil ik minimaal 3, liefst 4 TB ruimte hebben en enige veiligheid van Minimaal Raid 1. Dus als ik het financieel zou kunnen trekken ga ik voor een 5 disk Synology met RAID 6. Realistisch gezien zal ik dat financieel niet kunnen trekken.

Momenteel draai ik zonder RAID, maar ik back up regelmatig naar een derde externe disk. Met als kans dat ik een beetje data ga verliezen.
Hier kan uw reclame staan!

pameijer

Als oud-ICT-er wil ik dit wijdverbreide misverstand ook hier graag uit de wereld helpen: RAID heeft werkelijk niets te maken met back-ups of veiligheid van je bestanden! RAID gaat om beschikbaarheid, als een schijf uitvalt kun je die gewoon meteen vervangen zonder interruptie van je werkproces. Je data wordt dan opnieuw opgebouwd vanuit de redundantie dmv pariteitsberekeningen (paar moeilijke woorden erbij om als kenner over te komen  :wink:).
RAID beschermt tegen de gevolgen van diskuitval maar zorgt ook voor een extra risico (point of failure) omdat de RAID-controller kaduuk kan gaan (en dan ben je alles kwijt, tenzij je exact dezelfde controller ergens hebt liggen) en het feit dat de pariteitsberekeningen ook heel soms wel eens fout kunnen gaan. Wil je je bestanden beschermen tegen verlies werkt alleen maar een goede backupstrategie en die ook braaf uitvoeren.

Samenvattend: RAID is voor beschikbaarheid en backup is voor veiligheid.

In de meeste consumentenapparaten is RAID ook niet sneller, omdat de processorsnelheid van de NAS de beperkende factor is; elke harde schijf gooit tegenwoordig wel een gigabit netwerkkabel vol!
RAID6 is voor consumenten echte overkill, je gebruikt dan effectief 2 harde schijven voor de pariteit, beetje zonde van het geld imho.


@Joost: bedenk even goed hoe vaak je downloadt; het gaat echt veel gemakkelijker met een gewone PC dan via een NAS. Ben je een hardcore downloader en gebruik je Couchpotatoe, SickBeard e.d. dan via de NAS. Anders, bespaar je de moeite en download gewoon via je PC. Die kan natuurlijk de gedownloade bestanden direct naar de NAS schrijven.

Een Synology DS411j kan gemakkelijk doen wat jij wilt, en is ook iets zuiniger en stiller (en goedkoper!) dan de DS411. Mocht je iets meer reserve willen dan is de DS411 een erg mooi apparaat. Synology speelt echt in de topleague van de NASsen en is dus nooit een miskoop, de software is echt fantastisch. Een Thecus oid is voor de gemiddelde consument ook prima, maar ik raad je eigenlijk wel de Syno aan!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

stalensnuitje

Citaat van: pameijer op juli 20, 2012, 14:57:47
@Joost: bedenk even goed hoe vaak je downloadt; het gaat echt veel gemakkelijker met een gewone PC dan via een NAS. Ben je een hardcore downloader en gebruik je Couchpotatoe, SickBeard e.d. dan via de NAS. Anders, bespaar je de moeite en download gewoon via je PC. Die kan natuurlijk de gedownloade bestanden direct naar de NAS schrijven.
Als newbie toch even inhaken omdat ik in deze thread binnenkwam: ik heb sinds een paar maanden een DS212j draaien (idd voor streamen) en ik ben maar een beperkte downloader. Toch, op het moment dat me iets te binnen schiet, log ik met m'n telefoon (Synodroid Pro voor Android) in op m'n NAS, zoek wat ik nodig heb en zet het aan.

De NAS downloadt en als ik thuiskom staat het klaar om af te spelen. Of, mits de verbinding in orde is, nog meer spielerei: via DSAudio op m'n telefoon streamen en dan via Bluetooth op de autoradio afspelen ;)

Dus ook als niet-hardcore-downloader vind ik de optie(s) van de Synology absoluut geweldig!
- Marantz NR1602
- Marantz UD5005
- 2x Dynaudio DM2/7
- Synology DS212j
- Philips 37pfl7676h/12

pameijer

.....en dat werkt dus prima op je DS212j!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jowa

Weet redelijk veel van RAID af, als ik een RAID omgeving kan bouwen op een Sun storage, zal een NAS me ook wel lukken  :-D
Ik heb nu een RAID-1 set-up draaien in m'n PC voor muziek en film opslag.
Downloads gaan naar een single disk, is sneller dan de software RAID.

Het idee is dat op termijn de PC die ik nu heb weg gaat en wordt vervangen door een laptop oid.
De NAS gaat op termijn dus meer werk verstouwen, waaronder downloaden, streamen van muziek en video's, zie later wel.

@pameijer, je hebt gelijk wat betreft de doelstellingen van RAID.
De NAS  ga ik vullen met nieuwe schijven van WD, die NAS ready zijn. Betere levensduur dan standaard schijven.

Daarnaast heb ik nog twee schijven van 1.5 TB die ik in externe schijfhouders ga plaatsen en als lokale back-up gaat dienen van de laptops, etc. Inregelen dat eens per week een back-up wordt gedraaid, werkt prima in Windows 7.
M'n echt belangrijke data (documenten en foto's) ga ik ook in de cloud back-uppen bij een provider.