B&W 704 VS Focal Chorus 816v

Gestart door WimPeu, februari 19, 2009, 18:03:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Ik kan een soort van ruil deal maken  :-D

Zijn er hier mensen die bekend zijn met de Focal Chorus 816v speakers. Ik kan ze binnenkort ook even lenen (denk ik). Van horen zeggen matchen deze speakers beter met Marantz dan B&W. Ik ben zelf nog steeds erg tevreden met mijn 704's maar verbeteren is altijd mooi.

Nieuw zijn de Focals een stukkie goedkoper :|

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bramdg

#1
Ben benieuwd naar jouw bevindingen ....daar ik ook al lang een B&W fan ben  :-D

maar U Never Know een goeie tip voor een volgende vernieuwing (niet voor direct hoor)
en kies ik voor iets heel anders dan.

Veel plezier met het vergelijken van de 2 !!!!
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Stadium III

Ik heb het merk bij Japer gehoord (proxius)

Zeer tevreden over wat prijs kwaliteit is !!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MadVillain

Mooie speakers om te zien. Maar nog nooit echt goed beluistert.

bramdg

Citaat van: MadVillain op februari 19, 2009, 19:26:34
Mooie speakers om te zien. Maar nog nooit echt goed beluistert.

MadVillain, jij zou Audio Physic speakers aanraden zeker ....om de B&W's te vervangen  :-D
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

dmeerpa

Ik heb ze beluisterd toen ik mijn Marantz SR8002 ging kopen. Ik vond ze niet slecht, wel veel laag, te veel naar mijn goesting. Maar dit kan ook aan de ruimte en de receiver hebben gelegen. Moet wel zeggen dat ik persoonlijk nog altijd voor mijn Wharfedale Opus 2 kies. Deze heeft ook wel meer laag nu met de Marantz SR8002, maar nadat ik mijn speakers iets verder van de muur zet is het nooit te veel van het goede.

Van wat ik al heb gehoord van B&W en ik moest kiezen tussen de B&W en de Focal kies ik Focal. Maar moet zeggen dat het toch al een jaar of 4 is dat ik nog B&W van meer dan 1400€ het paar heb gehoord.

Ik heb zo'n jaar geleden de B&W VM,XT of FPM gehoord op de SR7002, maar dat vond ik om van te huilen, daarmee ook dat ik het type niet meer herinner. Nu ja smaken verschillen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

MadVillain

Citaat van: bramdg op februari 19, 2009, 20:18:16
MadVillain, jij zou Audio Physic speakers aanraden zeker ....om de B&W's te vervangen  :-D

Ja ik voel me wat eenzaam als enige Audio Physic eigenaar hier op het forum  :cry: :schater:

WimPeu

Citaat van: dmeerpa op februari 19, 2009, 20:45:58
Ik heb ze beluisterd toen ik mijn Marantz SR8002 ging kopen. Ik vond ze niet slecht, wel veel laag, te veel naar mijn goesting. Maar dit kan ook aan de ruimte en de receiver hebben gelegen. Moet wel zeggen dat ik persoonlijk nog altijd voor mijn Wharfedale Opus 2 kies. Deze heeft ook wel meer laag nu met de Marantz SR8002, maar nadat ik mijn speakers iets verder van de muur zet is het nooit te veel van het goede.

Van wat ik al heb gehoord van B&W en ik moest kiezen tussen de B&W en de Focal kies ik Focal. Maar moet zeggen dat het toch al een jaar of 4 is dat ik nog B&W van meer dan 1400€ het paar heb gehoord.

Ik heb zo'n jaar geleden de B&W VM,XT of FPM gehoord op de SR7002, maar dat vond ik om van te huilen, daarmee ook dat ik het type niet meer herinner. Nu ja smaken verschillen.

De plaatsing is vaak idd belangrijk, dus met deze speakers zou het laag wel goed beheersbaar moeten zijn als je ze thuis had gehad en ook dus even wat kon verplaatsen. Net als jouw Opus.

Ik zou waarschijnlijk ook voor de Opus kiezen maar dat is ook een heel andere prijs klasse.

Ik hoef ook niet zo nodig, maar als ze beter klinken en ik krijg geld toe dan zou ik toch gek zijn als ik het niet probeerde. Al ga ik hier nog zeker een paar nachtjes over slapen!!

De Duitsers zijn iig erg positief. :-D
http://www.areadvd.de/hardware/2006/focal_chorus_816_v_1.shtml
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bramdg

Citaat van: MadVillain op februari 19, 2009, 21:13:02
Ja ik voel me wat eenzaam als enige Audio Physic eigenaar hier op het forum  :cry: :schater:

It's lonely, lonely at the top. Baby it's hot (Mick Jagger)

tot tranen ontroerd als je soms muziek hoort klinken uit je speakers ??? zo moet dat zijn hé  :-D
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

drees62

#9
Ik ben zelf bezig met een setje 716W's van Focal. Ook van de 816 is een "W-versie" uitgebracht. Deze beschikken over mid/laag units die je ook terugvindt in de veel duurdere Electra en Utopia luidsprekerlijnen. Vraag maar aan Edwin (HifiGek) hoe dat klinkt!
Ik heb ze allebei beluisterd (de 8-serie) en het verschil is aanzienlijk in het voordeel van de "W". O.a. veel meer controle in het laag. Omdat de 7-serie technisch gezien hetzelfde is (alleen behuizing is anders en baspoort zit niet aan onderkant maar aan voorkant) ga ik voor deze jongens  :-D
Kijk bijvoorbeeld ook even hier voor meer info

http://www.hifi.nl/recensies/3634/Focal_Chorus_716_V_en_716_W.test.html

Enne studio Alkmaar heeft een setje 816W's ingeruild  :wink:

Ik match al jaren de Focals (JM Lab) met Marantz en kan vooralsnog geen betere combinatie vinden voor een aanvaardbare prijs met mijn luistersmaak. Wel zijn de kabels erg belangrijk, waarbij de van den Hull CS-122 bij mij de winnaar is. QED, Kimber etc. klinkt echt stukken minder.

mars

Citaat van: MadVillain op februari 19, 2009, 21:13:02
Ja ik voel me wat eenzaam als enige Audio Physic eigenaar hier op het forum  :cry: :schater:


oi

Ja maar die audio Fiesieks :wink: van jou vind ik persoonlijk ook een toppertje .

Wat ik met name mooi vind aan deze speaker is het holografisch achtig effect  :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op februari 19, 2009, 21:13:43
De plaatsing is vaak idd belangrijk, dus met deze speakers zou het laag wel goed beheersbaar moeten zijn als je ze thuis had gehad en ook dus even wat kon verplaatsen. Net als jouw Opus.

Ik zou waarschijnlijk ook voor de Opus kiezen maar dat is ook een heel andere prijs klasse.

Ik hoef ook niet zo nodig, maar als ze beter klinken en ik krijg geld toe dan zou ik toch gek zijn als ik het niet probeerde. Al ga ik hier nog zeker een paar nachtjes over slapen!!

De Duitsers zijn iig erg positief. :-D
http://www.areadvd.de/hardware/2006/focal_chorus_816_v_1.shtml

Inderdaad de Opus kosten zo'n 1000€ meer, wat ik niet wist, ik dacht dat die Focal's in de zelfde prijsklasse zaten, maar daarvoor moet je al naar de 826 gaan.

Heb je geen mogelijkheid om zo op proef te krijgen, of ze minstens eens op jouw set te beluisteren ?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

HiFi gek

Citaat van: drees62 op februari 20, 2009, 00:06:45
Ik ben zelf bezig met een setje 716W's van Focal. Ook van de 816 is een "W-versie" uitgebracht. Deze beschikken over mid/laag units die je ook terugvindt in de veel duurdere Electra en Utopia luidsprekerlijnen. Vraag maar aan Edwin (HifiGek) hoe dat klinkt!
Ik heb ze allebei beluisterd (de 8-serie) en het verschil is aanzienlijk in het voordeel van de "W". O.a. veel meer controle in het laag. Omdat de 7-serie technisch gezien hetzelfde is (alleen behuizing is anders en baspoort zit niet aan onderkant maar aan voorkant) ga ik voor deze jongens  :-D
Kijk bijvoorbeeld ook even hier voor meer info

http://www.hifi.nl/recensies/3634/Focal_Chorus_716_V_en_716_W.test.html

Enne studio Alkmaar heeft een setje 816W's ingeruild  :wink:

Ik match al jaren de Focals (JM Lab) met Marantz en kan vooralsnog geen betere combinatie vinden voor een aanvaardbare prijs met mijn luistersmaak. Wel zijn de kabels erg belangrijk, waarbij de van den Hull CS-122 bij mij de winnaar is. QED, Kimber etc. klinkt echt stukken minder.


Wat die W versie betreft van de mid laag units , ik heb zonet even het frontdoek verwijderd van mijn Focal - Electra 1037BE en de speaker units vergeleken met de Chorus 816V.
De speaker units lijken inderdaad wel erg veel op elkaar , maar ik heb ook even gekeken op de website van Focal zelf en daar komt geen 816W in voor maar enkel de 816V .
Nou kan het natuurlijk zo wezen dat een 816W in het verleden is uitgebracht en deze nu in 2009 niet meer in het Focal programma voorkomt .


Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

WIM PEU                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Ik heb in het verleden enkel maar B&W boxen gehad zoals de : DM220i  ,  CDM-7NT  ,  Nautilus 804
Er was voor mij maar één merk toen destijds en dat was B&W .
Na de Nautilus 804 wilde ik overstappen naar de B&W 802D van 12.000 euro .
Gelukkig liet ik diverse andere merken thuiskomen voor een demo aan huis en toen werd ik wakker geschud , B&W leek toch niet zo goed als ik altijd had gedacht .

Uiteindelijk heb ik 7 verschillende boxen beluisterd thuis waaronder een tweetal B&W , de 803D en de 802D .
Ook de Focal Electra 1027BE en de Electra 1037BE , zelfs de veel goedkopere 1027BE van 5500 euro speelde de B&W 802D van 12.000 euro weg wat transparantheid en micro informatie betreft .
Met die 802D had ik grote problemen met het laag wat enorm dreunde en de 803D klonk wollig in het laag .
B&W heeft naar mijn mening vaak een wat wollig laag en dat heb ik veel vaker ook van andere mensen gehoord , alleen ervaarde ik dat vroeger niet zo omdat ik nooit een vergelijk met andere merken had gemaakt

De Focal - Chorus 816V zal helaas wel wat anders in elkaar zitten dan mijn 1037BE .
Zo mis je de befaamde Beryllium tweeters en de W konstruktie van de basspeakers , en de kastkonstuktie zal flink afwijken .
Mijn 1037BE kombineerd uitstekend met mijn Marantz cd speler , alleen heb ik dan een Accuphase versterker en jij een Marantz versterker .

Daarom kan ik dan ook geen uitleg geven waar je echt wat aan hebt omdat ik de 816V niet ken en nooit beluisterd heb .
Ik kan alleen aangeven dat Focal in mijn belevenis ver boven B&W staat , maaar dat blijft natuurlijk puur persoonlijk en is voor een ieder weer anders , en het hangt af van de rest van de apparatuur en de gebruikte kabels .

Mijn advies is .
Probeer zowel de B&W als de Focal's thuis te krijgen als demo zodat je een vergelijk kunt maken met je eigen apparatuur en kabels en nog veel belangrijker in je eigen kamer akoestiek .
Dan pas kun je een goede konclusie trekken welk merk afvalt , een vergelijk in een winkel maken heeft geen enkel nut omdat daar de akoestiek kompleet anders is dan in je eigen woonkamer .



Groeten  EDWIN  B

MadVillain

Citaat van: mars op februari 20, 2009, 00:30:10

oi

Ja maar die audio Fiesieks :wink: van jou vind ik persoonlijk ook een toppertje .

Wat ik met name mooi vind aan deze speaker is het holografisch achtig effect  :yes:

Thanks! Vooral het holografische was de doorslag!