Dirac Life & DL Bass Control

Gestart door CBdicX, juni 09, 2023, 07:16:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Onkyo, Pioneer en Integra krijgen Dirac Life Bass Control, een aanvulling op Dirac Life die het mogelijk maakt 1-2 of meer subwoofers goed te intregeren in de kamer, waar ze ook neer gezet worden.
Het is een aanvullend onderdeel van Dirac Life, maar of dit nu apart aangekocht moet worden ?

Lijkt mij een goede aanvulling die hopenlijk ook naar D&M gaat komen. 

https://hifi.nl/artikel/32432/AV-receivers-van-Onkyo,-Pioneer-Elite-en-Integra-krijgen-Dirac-Live-Bass-Control.html

https://www.dirac.com/2020-6-2-bass-control-subwoofer-optimization-and-the-future-of-home-theater-sound/

CBdicX

#1
EDIT

gaat volgens D&M kenners begin volgend jaar worden met Bass Control.
Gaat helaas wel weer een betaalde upgrade worden, zie hier onder.

Best irritant dat het bij Onkyo en familie nu al beschikbaar is......

CBdicX

#2
Prijzen van de upgrade naar Bass Control.

Naar 1 sub: 266,60 euro
Van 1 naar Multi subs: 129,10 euro
Direct Multi subs: 381,18 euro

Dit zijn de bedragen voor Onkyo, dat zal voor D&M hetzelfde zijn..

Dus als je Dirac Live Full Bandwidth wil (266,60 euro) met Multi subs (meer dan 1) kost dit NU 647,00 euro......  :-o
En daar komt nog een gecalibreerde microfoon bij a 110,00 euro !!

Toch wel een duur grapje terwijl er al Audyssey XT32 met SubEQ aanwezig is op de AVC.
De Onkyo TX RZ70 (11 kanalen versterkt) heeft al af fabriek Dirac Live dus hoeft die gebruiker alleen nog Bass Control aan te schaffen, de RZ70 kost 3300,00 euro.
Een Cinema 40 gebruiker die 2800,00 zonder Dirac neer legt is duurder uit in totaal en heeft 9 kanalen versterkt.
Wil deze 11 kanalen gebruik reken dan op 200/300 euro meer voor een extra budget stereo versterker.
Dus al met al is de Onkyo een betere deal als je puur naar geld kijkt.


Bass Control ziet er op papier wel aardig uit.
Er wordt gekeken waar de subs staan in die ruimte, en er wordt bekeken hoe de kamer de subs beinvloed, en zo worden de correctie filters ingesteld. 
Het maakt dus niet uit waar de subs staan, de ideale plek kan dus los gelaten worden wat toch vaak een plek is die voor niemand de voorkeur heeft, of onpractisch is.
Maar nog even geduld:

At this point, we can only confirm that we will support both Dirac Live room correction technology - limited and full bandwidth versions AFTER the firmware update in March 2023.
We also plan to support Bass Control upgrade although the integration efforts has not yet started.
We expect we should be able to release a new firmware to support Dirac Live Bass Control upgrade sometime in 2024.


Lees volledig artikel hier:

https://www.audioholics.com/editorials/dirac-road-map-denon-marantz-2022

Ik zelf zou wachten tot Bass Control beschikbaar is gezien dit wel een belangrijk onderdeel is, maar vermoed wel stevige leer curve.

RHK

Duur grapje als je het niet met Audyssey wil doen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#4
Citaat van: RHK op juni 18, 2023, 21:37:00Duur grapje als je het niet met Audyssey wil doen.

En dan nog de vraag, ga je dit verschil waarnemen tussen Audyssey en Dirac ?

Nog een dingetje is dat Dirac gekoppeld is aan de betreffende AVC.
Dus met verkoop kan je weer opnieuw beginnen met Euro'tjes neer knallen.....

Transferring a Dirac license to a new user is very easy since the Dirac license is embedded inside the hardware.
In other words, when you sell your unit (or acquire a "used" platform), a license transfer only involves our team enabling access to the software for the new owner.

Ik sla dit dure rondje even over, bedankt Dirac........

CBdicX

#5
En gezien meten weten is, hier een paar metingen tussen Dirac en XT32 (niet door mij) en zo te zien is het verschil zeer klein en zou verbaasd zijn dat dit "te horen" is in een kamer.


CBdicX

Deze is ook wel duidelijk......

RHK

Citaat van: CBdicX op juni 22, 2023, 17:16:52Deze is ook wel duidelijk......

Meten is weten, maar als jouw gehoor tevreden is met wat Audyssey doet, lekker zo laten.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#8
Citaat van: RHK op juni 22, 2023, 19:35:33Meten is weten, maar als jouw gehoor tevreden is met wat Audyssey doet, lekker zo laten.
Jammer dat vergelijken ca 600 euro kost om er misschien achter te komen dat ze niet zoveel verschillen  :no:

Ik hou het voorlopig op XT32, heb net een 2e svs sb1000 pro gekocht, vind ik voor nu wat meer nut hebben dan  Dirac.

RHK

Citaat van: CBdicX op juni 22, 2023, 19:59:43Jammer dat vergelijken ca 600 euro kost om er misschien achter te komen dat ze niet zoveel verschillen  :no:

De nieuwere Antimode X2 doet ook uitgebreide bass control voor zowel sub als speakers.Zit ook op 599 euro. Geen idee wat nou beter is.
Inmiddels ben ik wel zover dat ik het zo laat. Mogelijk wel nog eens een Rel aanschaffen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

Ik gebruik gewoon mij oren om een sub af te stellen. Kost niks (tijd) en bevalt prima.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op juni 22, 2023, 20:13:09Ik gebruik gewoon mij oren om een sub af te stellen. Kost niks (tijd) en bevalt prima.

 :gp:

CBdicX

Citaat van: RHK op juni 22, 2023, 20:06:30De nieuwere Antimode X2 doet ook uitgebreide bass control voor zowel sub als speakers.Zit ook op 599 euro. Geen idee wat nou beter is.
Inmiddels ben ik wel zover dat ik het zo laat. Mogelijk wel nog eens een Rel aanschaffen.

Is Antimode via een licentie of ben jij "eigenaar" van de software ?

Ik zou het Positivemode genoemd hebben 😁

RHK

Paar jaar geleden een update gedaan via de leverancier. Meer frequenties en meer mogelijkheden.  Apparaat opgestuurd en 2 dagen later weer teruggehad met nieuwe software. Was 35 euro kwijt incl. verzendkosten, dat vind ik goed te doen voor die prijs.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#14
Citaat van: RHK op juni 23, 2023, 09:26:30Paar jaar geleden een update gedaan via de leverancier. Meer frequenties en meer mogelijkheden.  Apparaat opgestuurd en 2 dagen later weer teruggehad met nieuwe software. Was 35 euro kwijt incl. verzendkosten, dat vind ik goed te doen voor die prijs.

Tja, dat is andere koek als die +600 euro voor de volle versie Dirac + Bass Control, en mocht jij de amp verkopen en de software kwijt zijn is dat geen punt, wel met Dirac  :-(
Bass Control is nog niet beschikbaar voor D&M (waarschijnlijk 2024) maar wel het meest belangrijke gezien met dit de subwoofers afgeregeld worden, met alleen Dirac Life gebeurt dit niet !!
 
Ik zou het best willen proberen, maar niet met een 300 tot 600 euro gok gezien de "op papier" resultaten tussen Audyssey en Dirac er niet zoveel verschil in zit.
En wat Dirac gebruikers roepen neem ik met een korreltje zout, want het is altijd goed, je hebt tenslotte 600 euro betaald ;-)

Er is ook Audyssey X voor $200,00 wat weer nog meer mogelijkheden biedt tov de App versie, en ook is er nu een gecallibreerde mic te koop, de ACM1-X voor $80,00.
Of die mic nu zoveel verschil zal brengen voor de gemiddelde luisteraar lijkt mij stug maar zal nodig zijn voor de X versie.
Dit is dan zeg 300 euro bij elkaar, en geheel vrij in gebruik en niet gekoppeld aan een specifieke AVC !!

Ik heb nog geen vergelijk tussen Audyssey X en Dirac gezien, dat zou eerlijker zijn, of kunnen zijn, dan vergelijk tussen Audyssey XT32 en de duur betaalde Dirac.
Maar dan nog, de test grafieken laten zien dat ze nagenoeg het zelfde doen.

Eigenlijk komt het hier op neer, wil je achterover leunen en de software het werk laten doen, Audyssey.
Ben je een geluid freak en wil je lekker kunnen rommelen, en weet je waar je meer bezig bent, Audyssey X of Dirac.

Dit is ook wel interessant voordat iemand Euro's neer gooit voor Dirac.


https://www.youtube.com/watch?v=1Lk-nCBLtTo