"NO PLAY" bij (regio 2) DVD's in DV9600

Gestart door BertusDouma, januari 06, 2023, 12:39:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertusDouma

Dag Marantzkenners,

Sinds afgelopen vrijdag bezit ik een SR9600/DV9600 combi. Nu heb ik met die laatste iets vreemds. Heel veel oude DVD's zijn niet afspeelbaar omdat de DV9600 komt met de melding "NO PLAY". Terwijl die DVD's het prima doen in mij extern dvd spelertje van Dell. Ook raar is dat de eerste DVD die ik kocht, Blade Runner' wel afspeelbaar is.
Inmiddels heb ik de kwestie ook voorgelegd aan Marantz support maar dacht dat hier misschien ook wel iemand hier iets over kan zeggen. Ben heel benieuwd.
(Ja, het zij allemaal regio 2 DVD's en de DV9600 is ook eenregio 2 speler - staat op het backplane)

Groeten uit Leeuwarden, Bertus

Marvin

Goeie middag Bertus, welkom.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een dvd speler had...
Maar dit is volgens mij wel een bekende storing, vast en zeker door een technisch personage op te lossen.
Er zijn een aantal leden die daar zeer capabel in zijn, er zal vast een reactie komen. 
En anders verplaats ik het topic naar techniek.
SB Marantz is bijvoorbeeld een naam om naar uit te kijken. [emoji3]

BertusDouma

Dag Marvin,

Dank je voor je reactie. Ik ga het zien of hier inderdaad een remedie voor is. De beepden die ik inmiddels heb gezien van Blade Runner zijn inderdaad echt schitterend - veel beter dan afgespeeld op een budget spelertje.

Vgr., Bertus

BertusDouma

Dag beste mensen,

Het duurde even maar nu toch de terugkoppeling vanuit Marantz Support en mijzelf. Marantz Support ga afgelopen woensdag nog de volgende reactie nadat ik aanvullende informatie had verstrekt:
"Bedankt voor uw geduld. Ik heb helaas geen tips meer om dit probleem op te lossen. Ik vermoed hier een technisch mankement van de DVD speler maar dit is moeilijk om op afstand in te schatten.

Er bestaat geen aparte instelling om dit te wijzigen en eigenlijk zouden alle DVD schijven zoals vermeld in de handleiding ondersteunt moeten worden. Ik verwacht niet dat het een probleem is van een HDMI kabel maar wellicht dat het nog de moeite waard kan zijn om een andere HDMI kabel uit te testen tussen de speler en de televisie. Ook kan wellicht een andere HDMI poort op uw televisie uitgetest worden.


Maar gelukkig kwam de oplossing vanzelf: het bleek dat op een gegeven moment ook een normale muziek cd de "NO PLAY' aangaf. Omdat dit niets met DVD-regio's e.d. te maken heeft leek mij de conclusie terecht dat het niet een software probleem oid zou zijn maar toch iets anders.
Met het openschroeven van de kap, het maken van een puk om op de cd te leggen zodat die afgespeeld kon worden zonder deksel van de drive bleek de cd wel afspeelbaar maar haperend. Mijn conclusie hieruit was dat het toch het mechaniek moest zijn waardoor m.n. dvd's niet goed te lezen waren. Alles gesmeerd bleek idd voor 99% de oplossing: vrijwel alle dvd's spelen nu zonder problemen af.
De DV9600 had ook al langere tijd stil gestaan waardoor ik vermoed dat door het verdere gebruik het alleen maar beter wordt.
Wel is er een ander probleem opgetreden. Bij aanschaf ging de cd/dvd-lade niet meer open. Nieuwe snaar aangeschaft en vervangen. En deed de lade het weer. Zij het dat er aan het begin van het openen een klein 'rammeltje'was. Eerst vermoede ik dat dit kwam door het doorslippen van het snaartje. Dat bleek niet zo te zijn.
Na een groot deel van mij dvd's getest te hebben op de afspeelbaarheid en dat alles nu gesmeerd is blijkt dat eerste 2 tandjes van de 'slide-cam' niet meer ok zijn. Hierdoor heeft het tandwieltje net wel / net niet genoeg aangrijping wat het rammeltje veroorzaakt. Na de actie met de dvd's moet de lade zelfs met de hand geholpen worden.
Kortom - ik ben op zoek naar zo'n onderdeel (of disc-drive). Mocht iemand nog zoiets hebben hoor ik het graag!

Zie de foto's voor de unit.

BertusDouma

Gelukkig werkt alles weer. I.t.t. mijn idee dat het aan de tandheugel lag dat het laadmechanisme bij het naar buiten gaan niet soepel liep blijkt het toch te zijn wat mijn eerste gedachte was. Ik had de DV9600 nog open staan en ging nog 's kijken en kwam tot de conclusie dat het probleem niet bij de tandheugel zat maar bij de aandrijving zelf - een deels doorslippende snaar, mede veroorzaakt door een nog niet soepel genoeg lopend mechaniek. Dus het asje en de poelie ontvet met wasbenzine en dit keer het tandheugel (met hefmechanisme) samen met de tandwieletjes extra in de vaseline gezet. Boel inelkaar gezet en jawel, een soepel glijdende slede, naar binne ging dat al zo, en nu ook naar buiten. Geen rammelen meer en hulp nodig hebben van een vinger. Gewoon...zoefff. Zijn jullie op de hoogte (helaas zijn er nog steeds een paar 'no play' dvd's maar ach, je kunt niet alles hebben).