Update audio installatie.

Gestart door Jozef, december 21, 2022, 12:27:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jozef

Dag CBdicX,

Ik hoop van harte voor jou dat het niet langer duurt dan een half uur zoals bij mijn versterker het geval is:)

Groetjes,

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Jozef

Dag John,

Wat moet er in mijn situatie dan nog ingespeeld worden?

Groetjes,

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

CBdicX

Citaat van: Jozef op januari 29, 2023, 17:06:43
Dag CBdicX,

Ik hoop van harte voor jou dat het niet langer duurt dan een half uur zoals bij mijn versterker het geval is:)

Groetjes,

Jozef

Nee hoor, ik ben boven de 60 dus dat is in een paar munutjes gepiept  :-D LOL :-D

CBdicX

Ik vind dat hele "inspelen" verhaal voor speakers en zeker versterkers een berg BS.
Heb nooit iets van verschil kunnen waarnemen tussen nieuw en een paar maanden verder.
Dit gaat, als het gaat, dan zo langzaam dat zeker ik geen verschil kan horen, mede omdat dit process dan zo langzaam gaat dat je er aan ieder stapje went, en die stapjes zijn zeer klein.

Wel zou ik mijn speker kabels willen "inbranden", dat lijkt mij geweldig  :zzz:  :wink:

Hoewie Loewie

Of je het hoort, dat laat ik graag aan andere oren over. Ik kan me echter wel voorstellen dat met name luidsprekers na een tijdje spelen anders kunnen gaan klinken. Het zijn immers deels mechanische dingen. Lijkt me bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat een foam- of rubber rand zich na verloop van tijd gaat "zetten".

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Frits Denon

Citaat van: Hoewie Loewie op januari 29, 2023, 19:02:30
Of je het hoort, dat laat ik graag aan andere oren over. Ik kan me echter wel voorstellen dat met name luidsprekers na een tijdje spelen anders kunnen gaan klinken. Het zijn immers deels mechanische dingen. Lijkt me bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat een foam- of rubber rand zich na verloop van tijd gaat "zetten".

Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor de spreekspoel etc. iets uitmaakt. De randen, als ze van niet al te beste kwaliteit zijn, waarschijnlijk ook. Maar als alles van goede bouwkwaliteit is dan zie ik dat niet.

Ik denk wel dat er verschil is tussen een koude versterker en een die op bedrijfstemperatuur is. Maar dan komt bij mij onmiddellijk de vraag op wat deze dan eigenlijk zou moeten zijn. In mijn meubel wordt de Denon flink warmer dan die in mijn set boven.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Kan een lange discussie gaan worden.
Denk als wij eruit zijn (?) dat alle nieuwe versterkers en speakers ingelopen zijn 😁

JohnWx

Citaat van: Jozef op januari 29, 2023, 17:08:54
Dag John,

Wat moet er in mijn situatie dan nog ingespeeld worden?

Groetjes,

Jozef

Ik denk niks

We hebben het geheugen van een ....
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

Citaat van: Frits Denon op januari 29, 2023, 19:16:45
Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor de spreekspoel etc. iets uitmaakt. De randen, als ze van niet al te beste kwaliteit zijn, waarschijnlijk ook. Maar als alles van goede bouwkwaliteit is dan zie ik dat niet.
Ik denk niet dat kwaliteit daarmee iets van doen heeft. Maar goed, verder allemaal niet zo belangrijk.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Frits Denon

Citaat van: Hoewie Loewie op januari 29, 2023, 23:41:35
Ik denk niet dat kwaliteit daarmee iets van doen heeft. Maar goed, verder allemaal niet zo belangrijk.

Misschien was ik  niet duidelijk. Slechte speakerranden kunnen zeker wat uitmaken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op januari 30, 2023, 19:53:21
Misschien was ik  niet duidelijk. Slechte speakerranden kunnen zeker wat uitmaken.

Denk dat wanneer een speaker goed ontworpen is, dus niet al teveel bezuinigd, dan moet splinter nieuw of een paar maanden gebruikt weinig tot niets uitmaken.
Vaak worden speakers zo splinter nieuw uit de doos op de test bank gezet bij reviewers.
Zou gek zijn als die eerst een paar weken moeten wachten.

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 30, 2023, 21:02:25
Denk dat wanneer een speaker goed ontworpen is, dus niet al teveel bezuinigd, dan moet splinter nieuw of een paar maanden gebruikt weinig tot niets uitmaken.
Vaak worden speakers zo splinter nieuw uit de doos op de test bank gezet bij reviewers.
Zou gek zijn als die eerst een paar weken moeten wachten.

In een andere situatie moet je bij nieuw uit de doos wel eerst een paar weken wachten.........  :schater:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 30, 2023, 21:35:23
In een andere situatie moet je bij nieuw uit de doos wel eerst een paar weken wachten.........  :schater:

:-D  :-D

Jozef

#28
Dag allemaal,

Nadat ik de Monitor Audio Gold 300 speakers had aangeschaft ben ik bezig geweest met het zoeken naar nieuwe muzieknummers op YouTube. Tijdens het zoeken naar nieuwe muziek kwam ik opeens uit bij een audio test op YouTube, ik dacht daar ga ik eens een keer tijd voor maken. Nu, vandaag was het dan zover. Ik heb de bestanden van youtube omgezet naar MP3 en de test uitgevoerd.
Bij het testen van de hoge tonen, beginnend van 20kHz en dan lager hoor ik eerst af en toe een licht knetterend geluid over de speakers en op een gegeven moment hoorde ik de hoge tonen vanaf 12kHz. (dat komt denk ik door mijn leeftijd ik ben 55 jaar.)
Maar een (licht) knetterend geluid?
(Ik gebruikt het woord knetteren, als ik het anders moet omschrijven dan heeft het ook erg veel weg van tikken of misschien nóg beter het geluid dat je hoort bij het maken van kortsluiting op een modelspoorbaan (Ja, die bezit ik ook :-D )
Zowel de linker als de rechter speaker had last van het fenomeen waarbij de versterker geschakeld stond op "klasse A" en even later op klasse AB). En ja, ik ben me er van bewust dat als je bij deze versterker wil wisselen tussen A en AB dat je de versterker eerst moet uitschakelen.
Dus hup, ik even naar boven en een van de vorige Monitor Audio RS6 speakers naar onder gehaald en deze aangesloten: zelfde resultaat, weer het knetteren.
Toen een 2e audiotest gedownload vanaf YouTube, het knetterde minder voor ik de hoge tonen daadwerkelijk kon horen (vanaf 12kHz) maar het knetterde nog steeds.
Tijdens het luisteren van muziek heb ik er nog nooit last van gehad. Ook niet tijdens het beluisteren van klassieke muziek, bijvoorbeeld deze (link naar YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=eFGU-L9lGJ0
En het "knetteren" zit volgens mij echt niet in de opname, want ik heb de test ook uitgevoerd op mijn hoofdtelefoon (B&O Beoplay H95), géén geknetter te horen en ook via de speakers van de iMac, géén geknetter te horen.


Mijn oude opstelling was deze:

Wat doe ik nu:
Momenteel stream ik de muziek -nagenoeg altijd- afkomstig van de Music app vanaf een PC (Een recente iMac.) via WiFi naar de router (FRITZ!Box 7530). Vervolgens geeft de router dit signaal via een cat5e kabel door aan de mediaplayer (Marantz NA-7004) en deze zet het digitale signaal om in een analoog signaal en geeft dat door aan de stereo versterker (Marantz PM-7200). Hiervoor gebruik ik een signaalkabel van AudioQuest (Type: Evergreen.) De PM-7200 geeft het signaal vervolgens d.m.v luidsprekerkabel (Van den Hul D-352) en stekkers (2x setje WTB-0644) door aan de 2 speakers (Monitor Audio Silver RS6).

De 2 Monitor Audio Silver RS6 zijn zo als jullie inmiddels weten vervangen door 2 Monitor Audio Gold 300.


Ik zie graag een reactie tegenmoet van de techneuten onder jullie wat de oorzaak is van het knetteren.
AUB niet gissen dat heb ik zelf reeds gedaan :-)














Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

NB

#29
Merkwaardig...Dat knetteren.  Ik ben absoluut geen techneut.
Maar kun je die test niet over je versterker, zonder te comprimeren naar mp3 afspelen?
(Via bluetooth ofzo)
Misschien handig om een linkje v/d betreffende audio test op YT hier te plaatsen.
Dan kunnen de niewsgierigen onder ons kijken of het bij hun dan ook knettert.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.