Audyssey Multeq XT Vs Multeq XT32

Gestart door sonsan, november 24, 2022, 14:12:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Ik heb nog nooit een anti-mode geprobeerd.
Maar dat xt32 doet het hier prima op de subs, op de rest trouwens ook. [emoji16]

RHK

Citaat van: marvin op december 15, 2022, 10:41:27
Ik heb nog nooit een anti-mode geprobeerd.
Maar dat xt32 doet het hier prima op de subs, op de rest trouwens ook. [emoji16]

De combi XT32+sub EQ is prima, maar de Antimode doet het nog even zelf meten en finetunen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

#17
Citaat van: CBdicX op december 15, 2022, 07:52:46


Goed dat je verschil waarneemt tussen XT en XT32, zo heeft een investering nut  hello

Ik sla altijd de equalizer instellingen op die Audyssey genereerd na een meting. En buiten het feit dat het hoorbaar is zie je ook enkele verschillen in de metingen. Het meest valt me op dat de lagere regionen minder dominant aanwezig zijn. Het is geen wereld van verschil maar ik hoor verschil tussen de metingen van de 7007 en de 7013.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#18
Citaat van: sonsan op december 15, 2022, 12:27:28
Ik sla altijd de equalizer instellingen op die Audyssey genereerd na een meting. En buiten het feit dat het hoorbaar is zie je ook enkele verschillen in de metingen. Het meest valt me op de de lagere regionen minder dominant aanwezig zijn. Het geen wereld van verschil maar ik hoor verschil tussen de metingen van de 7007 en de 7013.

Dit is exact waarom er wereldwijd de sub(s) +/- 3 dB harder worden gezet dan wat Audyssey neer zet.
Maar dat doe ik sowieso voor de center + 4 dB, surround +1.5 dB, en Atmos + 3 dB.

Subs doe ik iets anders, die zet ik op de sub zelf harder.
Bij de meting op standje 10.00 uur, met dan een -7 dB volume, na meting standje 12.00 uur bij -7 dB.

Ik heb de subs op Auto staan en wil dat ze in TV en Radio/Muziek uit blijven, en alleen bij Films aan.
In deze stand gaan de subs aan voor de streaming diensten gezien deze ook meer volume nodig hebben dan de Ziggo Next.
Verhoog ik de output van de Denon naar de subs met +3 dB dan gaan ze ook aan bij TV content.
Ook bij wat zwaardere Muziek met meer bass gaan ze op Auto in deze -7 dB stand aan.

Maar hoe dan ook, als het maar oplevert wat je wil en het meest prettig is om naar te luisteren.
Blind vast houden wat andere doen is onwenselijk, andere setup, andere speakers, andere kamer ect. ect.

sonsan

Citaat van: CBdicX op december 15, 2022, 13:31:44
Dit is exact waarom er wereldwijd de sub(s) +/- 3 dB harder worden gezet dan wat Audyssey neer zet.
Maar dat doe ik sowieso voor de center + 4 dB, surround +1.5 dB, en Atmos + 3 dB.

Subs doe ik iets anders, die zet ik op de sub zelf harder.
Bij de meting op standje 10.00 uur, met dan een -7 dB volume, na meting standje 12.00 uur bij -7 dB.

Ik heb de subs op Auto staan en wil dat ze in TV en Radio/Muziek uit blijven, en alleen bij Films aan.
In deze stand gaan de subs aan voor de streaming diensten gezien deze ook meer volume nodig hebben dan de Ziggo Next.
Verhoog ik de output van de Denon naar de subs met +3 dB dan gaan ze ook aan bij TV content.
Ook bij wat zwaardere Muziek met meer bass gaan ze op Auto in deze -7 dB stand aan.

Maar hoe dan ook, als het maar oplevert wat je wil en het meest prettig is om naar te luisteren.
Blind vast houden wat andere doen is onwenselijk, andere setup, andere speakers, andere kamer ect. ect.
Ik heb de sub op 9 uur staan en dan komt Audyssey met -0.5dB.

Jij wilt dus de sub op minimaal -7 omdat de Autostand de sub dan uit laat bij tv en muziek? En door te verhogen deze wel mee doet met TV?
Door mijn 0,5dB gaat mijn sub bij het geringste signaal aan. Daarom laat ik deze uitstaan bij tv kijken.

Zoals ik het lees regel je dus regelmatig de output naar sub afhankelijk waar je naar kijkt/luistert?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#20
Citaat van: sonsan op december 15, 2022, 14:59:50
Ik heb de sub op 9 uur staan en dan komt Audyssey met -0.5dB.

Jij wilt dus de sub op minimaal -7 omdat de Autostand de sub dan uit laat bij tv en muziek? En door te verhogen deze wel mee doet met TV?
Door mijn 0,5dB gaat mijn sub bij het geringste signaal aan. Daarom laat ik deze uitstaan bij tv kijken.

Zoals ik het lees regel je dus regelmatig de output naar sub afhankelijk waar je naar kijkt/luistert?


eeeeh, nee (denk een beetje rottig uitgelegd door mij)

Ik regel niets, dat doet de Auto stand van de subs.
Klopt wat jij zegt, bij 0,5 dB of meer richting de + dB stand zal de sub direct aan springen, wat de content ook is.
Vandaar mijn -7 Audyssey stand, zo krijgen de subs minder signaal en blijven ze vaker uit staan, wat ik wil.
(en die dB stand is uitraard bij iedere sub anders)
En om een iets hogere volume uitsturing te krijgen dan wat Audyssey standaard doet, zet ik handmatig de subs iets harder dan tijdens het meten.

Ik wil die dingen zeker niet in TV aan hebben staan, SBS6 en RTL sturen al redelijk wat LFE uit, mijn grote Klipschen kunnen dat zelf wel af.
In films is het een ander verhaal, maar dan gaan ze ook direct aan, hoef ik niets voor te doen  :lol:
Wil ik ze wel aan hebben in TV of Muziek, doe ik het volume even ietje harder, en hop, de rode leds springen op blauw, ook met Stereo :yes:
Het is even piellen wat de "gouden" stand is, dat ze uitblijven wanneer je wilt, en aan gaan wanneer je wilt.
Maar dan moet de output van de receiver naar de sub sowieso omlaag, anders blijven ze aan gaan.

sonsan

#21
Nu is het me duidelijk.
Omdat ik de sub op -0,5 dB heb staan laat ik deze gewoon uit staan bij tv kijken. Mijn Performance 6 speakers zijn ook voldoende in staat om de lagere regionen voor hun rekening te nemen. (Hetzelfde frequentiebereik als jouw Klipsch, 35-30kHz)

Wat jij dus regelt met de lagere sub output regel ik simpel met de aan/uit knop. (Of laat jij de sub altijd aan staan in de Auto stand, ook bij niet gebruik?)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Citaat van: sonsan op december 15, 2022, 16:18:28
Nu is het me duidelijk.
Omdat ik de sub op -0,5 dB heb staan laat ik deze gewoon uit staan bij tv kijken. Mijn Performance 6 speakers zijn ook voldoende in staat om de lagere regionen voor hun rekening te nemen. (Hetzelfde frequentiebereik als jouw Klipsch, 35-30kHz)

Wat jij dus regelt met de lagere sub output regel ik simpel met de aan/uit knop. (Of laat jij de sub altijd aan staan in de Auto stand, ook bij niet gebruik?)

Mijn subs krijgen stroom van een Master/Slave stekkerdoos.
Ik zet de Denon aan en dan worden de subs op dat moment ook van stroom voorzien, en gaan direct in de stanbdby mode, zo staan ze ingesteld, meteen aan zou ook kunnen.
Ze staan dan rustig te wachten tot er voldoende LFE komt en springen dan aan.
Nagenoeg gelijktijdig, soms staat een van de 2 wel eens een paar minuten langer op "aan" dan de ander als ze weer gaan uitschakelen maar dat is het, werkt verders uitstekend.

Bulldog

Een vraagje ivm. de audyssey-app, geeft deze dan zoveel meer mogelijkheden dan de instelling via de versterker/tv(beamer)? Want ik zag dat deze 20 euro kost en als het gewoon ± hetzelfde is in een mooiere/leukere verpakking dan vind ik het een beetje weggegooid geld...
Ik heb zelf nu een sr7011.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD