foamranden

Gestart door vielzweck, februari 08, 2008, 15:53:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom

leren is doen he!! vandaar dat ik nooit uit schoolboeken leer, whahahaha :-P

vielzweck

Citaat van: thom op februari 09, 2008, 14:01:22
leren is doen he!! vandaar dat ik nooit uit schoolboeken leer, whahahaha :-P

Jij bent een echte doener Thom en voor zover ik dat kan beoordelen een begaafde daar mag je trots op wezen ik ben er van overtuigd dat wanneer je een stuke theorie nodig hebt om verder te kunnen gaan jij je die theorie heel vlug eigen maakt het doen en het verder kunnen gaan met het doen is dan een krachtige motivator.
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Leonneke

Citaat van: vielzweck op februari 08, 2008, 15:53:11
Nu gaat het me even voor het geluid, dierbare gemeente. Als ik van 2 speakers de ene de foamrand wel vervang en de andere wiens foamrand nog in tact niet is er dan nadat de vernieuwde foamrand is ingespeeld verschil tussen beide speakers te horen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Hallo veelnut;  Ik denk dat ik hier wel een leuke bijdrage kan leveren. Hierbij kan ik verslag doen van HOREN en METEN.  Het ging als volgt. Ik ben al enkele jaren de trotste bezitter van 4 midwoofers van het merk FANE. Het betreft de Studio 5 M uitvoering. Deze middertjes zijn eigenlijk producten uit het professionele circuit. Ze zijn echter ontworpen om als mid / hoog te dienen in studiomonitoren. Vanwege het "vierkante" model werk ik in mijn speakerbouw graag met deze drivers. Ik heb er dus 4. Twee waren nog erg goed en twee waren meer dan 10 jaren oud. Deze laatste 2 stuurde ik op naar Total Speaker Repair. De foamranden werden vervangen door rubber randen. Na deze reparatie bouwde ik de 2 middentoners terug in een eigen 2-weg kastontwerp. Tot mijn grote verbazing en vooral mijn grote genot liepen de beide luidsprekers verder door in het laag. Dus duidelijk hoorbaar.

Om twijfels uit de weg te ruimen nam ik 1 speakertje mee naar Speakerland. Daar werd het speakertje doorgemeten in de "dode ruimte" ..............   Het modelletje met de foamrand ( oude versie) begon rond de 100 hertz al af te vallen. Het modelletje met de nieuwe rubber ophaning liep MEETBAAR verder door in het laag en begon pas rond de 72 Hertza vergelijkbaar af te vallen.

De middentoner bleek dus beter belastbaar in het laag gebied. Het middengebied bleek stabieler .............

De kans is dus erg groot dat je verschil gaat horen. Je vervangt namelijk een behoorlijk wezenlijk onderdeel van de speaker welke mechanisch van aard is. Oudere randen zorgen altijd voor een slechter geluid. Een versleten of oude foamrand "flubbert" ...........  Sommigen zeggen dat een luidspreker moet inspelen. Ik denk dat dit grote bullshit is. Een nieuwe luidspreker loopt slechts terug in specificaties en gaat vooral niet "beter" spelen.

Ik ben dus van mening dat je wel degelijk verschil in geluid gaat horen.

Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Leonneke op februari 09, 2008, 23:49:51

knip

De foamranden werden vervangen door rubber randen. Na deze reparatie bouwde ik de 2 middentoners terug in een eigen 2-weg kastontwerp. Tot mijn grote verbazing en vooral mijn grote genot liepen de beide luidsprekers verder door in het laag. Dus duidelijk hoorbaar.

Om twijfels uit de weg te ruimen nam ik 1 speakertje mee naar Speakerland. Daar werd het speakertje doorgemeten in de "dode ruimte" ..............   Het modelletje met de foamrand ( oude versie) begon rond de 100 hertz al af te vallen. Het modelletje met de nieuwe rubber ophaning liep MEETBAAR verder door in het laag en begon pas rond de 72 Hertza vergelijkbaar af te vallen.

De middentoner bleek dus beter belastbaar in het laag gebied. Het middengebied bleek stabieler .............

De kans is dus erg groot dat je verschil gaat horen. Je vervangt namelijk een behoorlijk wezenlijk onderdeel van de speaker welke mechanisch van aard is. Oudere randen zorgen altijd voor een slechter geluid. Een versleten of oude foamrand "flubbert" ...........  Sommigen zeggen dat een luidspreker moet inspelen. Ik denk dat dit grote bullshit is. Een nieuwe luidspreker loopt slechts terug in specificaties en gaat vooral niet "beter" spelen.

Ik ben dus van mening dat je wel degelijk verschil in geluid gaat horen.

Leonneke

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage Leon,  :lol:
maar misschien begrijp ik iets niet goed, als ik goed gelezen hebt vervang je foam met rubber dat zijn toch verschillende materialen? Is toch voor de handliggend dat er dan iets verandert?

en 2

Het lijkt me toch een kenmerk dat materialen in het gebruik soepeler kunnen, let wel kúnnen worden en dat een zekere mate van soepelheid een verandering in het geluid kán geven, en ik laat daarbij in het midden of ik dat kan horen. Later zal het materiaal minder optimaal zijn; door de tijd worden de kwaliteit minder maar mogelijk dat er eerst een tijd is dat het het materiaal optimaal is?

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op februari 10, 2008, 21:21:22
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage Leon,  :lol:
maar misschien begrijp ik iets niet goed, als ik goed gelezen hebt vervang je foam met rubber dat zijn toch verschillende materialen? Is toch voor de handliggend dat er dan iets verandert?

en 2

Het lijkt me toch een kenmerk dat materialen in het gebruik soepeler kunnen, let wel kúnnen worden en dat een zekere mate van soepelheid een verandering in het geluid kán geven, en ik laat daarbij in het midden of ik dat kan horen. Later zal het materiaal minder optimaal zijn; door de tijd worden de kwaliteit minder maar mogelijk dat er eerst een tijd is dat het het materiaal optimaal is?


Heb vroeger de B&W dm2A gehad met het zelfde probleem.
Jon heeft ze ook nog gehad als ik het goed heb, en had het zelfde probleem met de foamranden.
Deze zijn destijds ook door rubber vervangen zonder problemen, tot ik ze verkocht heb.
Schijnt toch kwalitatief beter te zijn, tegenwoordig schijnt dit probleem zich niet meer voor te doen.
Ooit de Bose 901 versie III gehad met het zelfde probleem nooit laten reviseren, zo verkocht !!
Zelf denk ik als je de marantz opknapt dat je de rest voor je leven klaar bent.
Stukje history waar je zuinig op moet zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

dag Paul,

Ik denk ook dat ik nog plezier ga hebben van die marantz.
In onze woonkamer spelen nu al een aantal weken de marantz imperials nummer 6 en daar ben ik heel erg tevreden over. Vanmorgen via de sateliet naar Arte een juweel van een celloconcert van Schuman bekeken uiteraard over de 2226b en de imperials.

De zondag kan dan niet meer stuk  :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Citaat van: vielzweck op februari 10, 2008, 21:53:29
dag Paul,

Ik denk ook dat ik nog plezier ga hebben van die marantz.
In onze woonkamer spelen nu al een aantal weken de marantz imperials nummer 6 en daar ben ik heel erg tevreden over. Vanmorgen via de sateliet naar Arte een juweel van een celloconcert van Schuman bekeken uiteraard over de 2226b en de imperials.

De zondag kan dan niet meer stuk  :yes:
Das mooi want als ik nu op de klok kijk is het bijna maandag.
Dus ik ga m,n wigwam in want om 05.00 AM heb ik een afspraak met de wekker.
Amuseer je.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Citaat van: Paul op februari 10, 2008, 21:58:39
Das mooi want als ik nu op de klok kijk is het bijna maandag.
Dus ik ga m,n wigwam in want om 05.00 AM heb ik een afspraak met de wekker.
Amuseer je.

:zzz: :zzz: en morgen gezond weer op
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Leonneke

Citaat van: vielzweck op februari 10, 2008, 21:21:22
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage Leon,  :lol:
maar misschien begrijp ik iets niet goed, als ik goed gelezen hebt vervang je foam met rubber dat zijn toch verschillende materialen? Is toch voor de handliggend dat er dan iets verandert?

Jawel Vielzweck.... Rubber is een ander materiaal dan foam. In mijn geval resulteerde dat in een beter gecontroleerd laag / midden. Dit was zeker hoorbaar. Ik geef je dit slechts aan, zodat je dit in je overwegingen kunt meenemen. Bij het testen van de luidsprekers ( metingen )  bleek vooral dat het punt van vervorming later optrad bij de rubberranden. De vervorming bleek ook minder te zijn dan bij de foamranden. Dit is HEEL goed hoorbaar en bepaalt niet ten nadele. Rubber blijkt in dit geval stabieler en strakker. Let wel. Dit bleek het geval te zijn bij deze specifieke bas/middentoners. Ik kan dus geen oordeel geven over andere drivers. Ik heb echter nog nergens negatieve feedback kunnen vinden van mensen die hetzelfde hebben laten doen, dus foam door rubber laten vervangen.

en 2

Het lijkt me toch een kenmerk dat materialen in het gebruik soepeler kunnen, let wel kúnnen worden en dat een zekere mate van soepelheid een verandering in het geluid kán geven, en ik laat daarbij in het midden of ik dat kan horen. Later zal het materiaal minder optimaal zijn; door de tijd worden de kwaliteit minder maar mogelijk dat er eerst een tijd is dat het het materiaal optimaal is?

Jazeker Vielzweck. Hier beschrijf je eigenlijk zelf precies wat ik bedoel. Het ging mij vooral om je eigen vraagstelling. Je vraagt of je verschil zult gaan horen. Mijn antwoord is dus ZEKER ja. Ik durf hier gerust een vergelijking te maken tussen nieuwe autobanden en banden die 150.000 kilometer hebben gereden. Duidelijk waarneembaar verschil. Slechts in het voordeel natuurlijk
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Leonneke op februari 10, 2008, 22:14:05
Jazeker Vielzweck. Hier beschrijf je eigenlijk zelf precies wat ik bedoel. Het ging mij vooral om je eigen vraagstelling. Je vraagt of je verschil zult gaan horen. Mijn antwoord is dus ZEKER ja. Ik durf hier gerust een vergelijking te maken tussen nieuwe autobanden en banden die 150.000 kilometer hebben gereden. Duidelijk waarneembaar verschil. Slechts in het voordeel natuurlijk

Dag Leonneke,

misschien dat ik iets niet goed begrijp: zijn foamranden en rubberranden niet 2 verschillende soorten materialen (met mogelijkerwijs verschillende geluidseigenschappen)?

Zie je, los van het feit dat ik je dankbaar ben voor je informatie en ik er mijn voordeel mee kan doen had mijn oorspronkelijke vraag:

'Als ik van 2 speakers de ene de foamrand wel vervang en de andere wiens foamrand nog in tact niet is er dan nadat de vernieuwde foamrand is ingespeeld verschil tussen beide speakers te horen?'

op 2 dezelfde materialen betrekking namelijk beide foam, beide oud en een van beide stuk en indien vervangen. Nou ja het is geen vraag van levensbelang het is een vraag die zomaar bij mij opkwam.  :|  :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

TurboMarco

Citaat van: Paul op februari 10, 2008, 21:39:49
Heb vroeger de B&W dm2A gehad met het zelfde probleem.
Jon heeft ze ook nog gehad als ik het goed heb, en had het zelfde probleem met de foamranden.
Deze zijn destijds ook door rubber vervangen zonder problemen, tot ik ze verkocht heb.
Schijnt toch kwalitatief beter te zijn, tegenwoordig schijnt dit probleem zich niet meer voor te doen.
Ooit de Bose 901 versie III gehad met het zelfde probleem nooit laten reviseren, zo verkocht !!
Zelf denk ik als je de marantz opknapt dat je de rest voor je leven klaar bent.
Stukje history waar je zuinig op moet zijn.
Hoi Paul,

De B&W DM2A heeft altijd al surrounds van rubber gehad hoor.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Citaat van: Marco op februari 11, 2008, 12:13:09
Hoi Paul,

De B&W DM2A heeft altijd al surrounds van rubber gehad hoor.

Hee das raar want ik hem ze ooit laten vervangen.
Was wel in de garantie periode kan zijn dat het een fabrieksfout was.
Weet wel dat dat type van B&W er om bekend stond.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Leonneke

Citaat van: vielzweck op februari 11, 2008, 08:00:00
Dag Leonneke,
misschien dat ik iets niet goed begrijp: zijn foamranden en rubberranden niet 2 verschillende soorten materialen (met mogelijkerwijs verschillende geluidseigenschappen)? Zie je, los van het feit dat ik je dankbaar ben voor je informatie en ik er mijn voordeel mee kan doen had mijn oorspronkelijke vraag:
'Als ik van 2 speakers de ene de foamrand wel vervang en de andere wiens foamrand nog in tact niet is er dan nadat de vernieuwde foamrand is ingespeeld verschil tussen beide speakers te horen?'
op 2 dezelfde materialen betrekking namelijk beide foam, beide oud en een van beide stuk en indien vervangen. Nou ja het is geen vraag van levensbelang het is een vraag die zomaar bij mij opkwam.  :|  :-)

Hoi Vielzweck .............  Lees de gehele post nog even goed na. Ook op dit deel van je vraagstelling geef ik een redelijk uitgebreid antwoord. Nogmaals:  Het verschil tussen versleten FOAM en nieuw FOAM, dus dezelfde materialen, is zeer waarschijnlijk goed waarneembaar. Ik maak de vergelijking met de autobanden .............
Oud en versleten foam heeft andere eigenschappen dan nieuw "vers" foam. Naar mijn mening hoorbaar.
Waarom zou je ze anders vervangen ?????  Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Citaat van: Leonneke op februari 12, 2008, 01:33:39
Hoi Vielzweck .............  Lees de gehele post nog even goed na. Ook op dit deel van je vraagstelling geef ik een redelijk uitgebreid antwoord. Nogmaals:  Het verschil tussen versleten FOAM en nieuw FOAM, dus dezelfde materialen, is zeer waarschijnlijk goed waarneembaar. Ik maak de vergelijking met de autobanden .............
Oud en versleten foam heeft andere eigenschappen dan nieuw "vers" foam. Naar mijn mening hoorbaar.
Waarom zou je ze anders vervangen ?????  Leonneke

Post nogmaals zorgvuldig nagelezen.   :-)

De beschrijving tussen oud foam en nieuwe rubber is duidelijk en leerzaam :-)

Oud en versleten foam heeft andere eigenschappen dan nieuw, accoord.

In mijn geval betreft het een kapotte foamrand daar kunnen we kort over zijn :-)

De tweede is oud, of ie niet meer voldoet kan worden beluisterd dan wel gemeten. Heel goed mogelijk dat oud en versleten hand in hand gaan.  :-)
Ik heb de indruk dat velen dat met je eens zijn.

Ik heb wat minder ervaring dus vandaar mijn vraag.

ze zullen tzt beiden vervangen worden, zal dan van de gelegenheid gebruik maken om eventueel verschil tussen de ene oud de andere al vernieuwd te beluisteren. Als de ze beide oud waren geweest maar niet kapot en ze klonken goed dan ging ik ze niet vervangen. :-)

dank voor je antwoord

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Belobuma

Voor alle foamrandliefhebbers lijkt mij dit een aardige link :

http://www.audiofriends.nl/foamranden/

Polk Salad Annie