'Op bank bij Cornelis (Cor)...'

Gestart door Rob46, september 08, 2013, 12:15:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

OP DE BANK BIJ........CORNELIS (COR)

En dit is het eerste 'Op de bank bij...' verslag. Eigenlijk een M&G, maar ik maakte van deze gelegenheid gebruik om er een eerste 'Op de bank bij...' sessie van te schrijven. Dit verslag is dus in de combinatie van de 'wij' en 'ik' vorm geschreven.

En zo zou het geschieden! Zaterdag 9 september was het zover, een heuse Meet & Greet bij Cor. Vanaf 11.00 uur waren wij bij Cor welkom in Leiden. Het was voor mij een klein uurtje rijden, dus vertrok ik om 09.45 uur vanuit mijn woonplaats Amersfoort. Het was een mooie dag, de zon liet zich regelmatig nog zien en de buitentemperatuur was aangenaam. Enfin, op mijn gemak naar Leiden gereden.

Na een probleemloze rit was de ontvangst bij Cor erg hartelijk en warm. JRM (Marcel) was al aanwezig, het wachten was nog op Whisper (Hans). Als ik het goed begrepen had, was Hans nog ergens een kabeltje aan het scoren, dus reden genoeg om wat later aan te schuiven  :-D

Cor woont riant in een mooi appartementencomplex dicht bij een winkelcentrum. Ik werd ontvangen in een ruime hal die toegang geeft tot een ruime woonkamer. De banken stonden in een u-vorm opgesteld en de middelste bank stond recht tegenover een tafel waarop alle componenten (allen Marantz!) waren opgesteld. Het geheel gaf een goed overzicht en was makkelijk te bereiken om één en ander te bedienen. De afstand van de luisterpositie tot de luidsprekers was ongeveer anderhalve tot twee meter. Wat mij gelijk opviel was de gigantische cd en dvd verzameling van Cor. Tegen de achterwand stonden over bijna de gehele breedte rekken vol met cd's en dvd's. Honderden, nee duizend(en).  HLP

In de tussentijd werden wij getrakteerd op een heerlijk kopje koffie en een even zo lekker stukje mokka gebak  :kwijl: Niet goed, maar oh zo lekker.  :wink:
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de audio set (ik beperk mij tot de audio set omdat dit een stereo opstelling betreft) van Cor eens van dichtbij te bekijken. Rechts op de tafel de Marantz PM 7200 (wat een bakbeest), links daarvan de SA 8003. Op de SA 8003 stond de fraaie slanke ST 7001 Marantz tuner. Onder dit geheel nog een SA 8400 die, zoals Cor mij aanvulde, alleen nog cd's afspeelt. Links en rechts de onopvallende Harbeth luidsprekers die op stevige moderne (naar mijn mening tijdloze) Epos luidsprekerstands stonden geplaatst. Tot slot op de tafel de gebruikelijke uitstalling van de diverse afstandsbedieningen, die overigens tijdens de luistersessies niet eens aangeraakt zijn.

Inmiddels was Hans ook aangeschoven en werd er het eerste half uurtje getjitchat over audio, politiek en het programma van de dag. Al snel zat Marcel wat heen en weer te schuiven op de bank en dat werd waarschijnlijk ook door Cor gezien want: het werd tijd voor muziek. 'Zal ik eens een muziekje opzetten?' vroeg Cor aan ons. Uiteraard was dat niet tegen dovenmansoren gezegd.

Wat mij opviel was dat de set van Cor bij binnenkomst niet aangeschakeld stond, mijn nieuwsgierigheid werd daarom des te meer geprikkeld, want ik was wel erg benieuwd naar de geluidskwaliteit van een koude start.

De eerste cd die in de cd speler verdween was die van Yello, van het album Touch werden twee tracks afgespeeld. En toen, ja toen....... de kleine Harbets zijn eigenlijk helemaal niet klein! Letterlijk en figuurlijk viel mijn mond open van verbazing. Als dit de start is van de eerste luistersessie, wat gaat ons dat verder brengen?  Al na de eerste tonen werd ik gepakt door deze set, deze luidsprekers! :yes: Wat zijn deze speakers in staat om een groots beeld neer te zetten, details en een gecontroleerd mooi laag. Dit smaakte naar meer!

Hans had uiteraard ook een aantal cd's meegenomen en de volgende tracks volgden elkaar snel op:
Karunesh, The Secrets of Live, Panta Rhei, Rainbow Dancer, Mary Anderson, Celtic Healing, Medwyn Goodal, Anan Cara, Secrets of Live, diverse tracks van de cd Karunesh, greg Joy, Lowlands of Holland, een mooi nummer van Medwyn Goodal and Aroshanti, het nummer With every Breath (Japanse panfluit). Bij alle nummers werd ik aangenaam verrast door de detaillering, de plaatsing van de instrumenten links en rechts. Het is dan wel misschien subjectief, maar mijn beleving was dat de muziek met warmte en eerlijkheid overgebracht werd. De uitschieters in de diverse muziekstukken werden zonder moeite door de PM 7200 ten gehore gebracht, zonder ook maar een greintje vervorming of benepenheid. Deze set gaat ver, heel ver! Onvermoeibaar passeerden diverse tracks de revue. Midori Bali, de tracks Lake of Purity en Forgotten Temple trokken mij de luidsprekers in. Ik wilde meer......

Jammer, maar de inwendige mens moest ook gevuld worden en volgens het programma van deze dag zouden wij nog een bezoekje brengen aan de Leidse markt. Middels luxueus vervoer (Marcel) werden wij vervoerd naar het centrum van Leiden. Overigens mooi detail, parkeren buiten het centrum en met een pendelbus naar het centrum gebracht en opgehaald worden.

Na het nuttigen van een lekker visje (twee zelfs  redface) hebben wij twee cd zaken bezocht. Velvet en Plato zijn ruim opgezette cd winkels die echt veel cd's en dvd's aanbieden. Het is een tijd geleden dat ik zoveel cd's bij elkaar heb gezien, buiten natuurlijk de cd wand bij Cor! Het mag duidelijk zijn beste lezers dat ik niet zonder cd's gekocht te hebben deze beide winkels verlaten heb. Ik was al langere tijd op zoek naar bepaalde cd's, en deze heb ik hier gevonden. Prima!

En dan de middagsessie. We begonnen met een verzamel cd (Groove in to Bits). Tracks van The Stranglers, Golden Brown, Lee Fields, Faithful Man en Lary Graham Central Station waren heerlijke nummers om naar te luisteren. Laatstgenoemde zijn gecompliceerde tracks met veel instrumenten en details. Zonder problemen worden deze neergezet. Links, rechts, los van elkaar, voor achter en er weer naast. Genieten! Als laatste een fraai nummer van Celtis Da Mihi Manum, schoonheid troef, kristalheldere stem van deze dame met een gitaar ernaast. Ja, emotie, dat bracht dit nummer met zich mee. Deze set is in staat om verschillende stromingen prima te produceren met de nodige details en emotie.

Hier is wederom bewezen dat eenvoud niet altijd een minder goede prestatie teweeg zal brengen, integendeel. De match is goed. En is er überhaupt dan geen kritiek? Ach, beste lezers en audiovrienden, er zullen altijd mensen zijn die meer laag, lucht en hoog fijner vinden klinken. Maar dat geeft niet, het is en blijft persoonlijk. Er bestaat voor mij geen slechte set. De eigenaar van deze set heeft zijn configuratie op zijn gehoor samengesteld, en dat moeten wij niet vergeten. En ondanks het persoonlijk tintje was ik aangenaam verrast.

We sloten deze M&G af met een heerlijke maaltijd en een kopje koffie. Ik kan terugkijken op een zeer geslaagde dag met een gastheer pur sang en dito geluidsinstallatie.

Tot de volgende 'Op de bank bij...'.  byebye

(Details: de PM stond op Source Direct. Interlinks van Profigold. Luidsprekerkabels van de rol)

renes59

#1
Jullie hebben een mooie dag gehad zo te lezen, maar...is er helemaal geen klassieke muziek gedraaid?, alleen maar new-age?
Dat het goed zou klinken bij Cor had ik niet anders verwacht, iemand met zoveel Cd's weet wel hoe het klinken moet.
Mooi verslag, wordt steeds groter.  :-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Whisper.nl

#2
Mooi verslag Rob.  notworthy

Groet Whisper  byebye

Ps @ Rene, er is meer dan alleen new age geluisterd. (en wat is new age eigenlijk ??)

o.a. Micheal Hromek is Celtic. Ry Cooder is Afrikaanse muziek enz. enz.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Rob46

Klein maar....... Foto weer op z'n kant. Ik word hier kiekeboe van.......Wellicht dat JRM nog wat foto's kan plaatsen?

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

renes59

#6
Citaat van: Whisper.nl op september 08, 2013, 12:56:33
Ps @ Rene, er is meer dan alleen new age geluisterd. (en wat is new age eigenlijk ??)
o.a
Dit is bij mij new-age muziek.

http://youtu.be/-dhb0gCndvU
Wat ik lees voor de middagpauze gedraaid, komen wel steeds meer namen bij, het stuk van Rob wordt steeds groter. :-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.


Rob46

Foto's.

klaas1965

Mooi verslag Rob,
Kan me voorstellen dat je met je oren staat te klapperen als die harbeths nog nooit hebt gehoord.
Heb onlangs ook een setje aangeschaft voor in mijn computer/studeer kamer. Geweldig geluid voor dat formaat


jrm

Rob, mooi stuk tekst, waar ik graag bij aansluit!


Cornelis1921

 stupid
Ook hier wordt ik verlegen van... redface :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: Rob46 op september 08, 2013, 13:02:00
Klein maar....... Foto weer op z'n kant. Ik word hier kiekeboe van.......Wellicht dat JRM nog wat foto's kan plaatsen?

Zo dus, leuk verslag.



Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

joep

Verdikke had ik op mijn luisterplaats nu maar een bank staan.

Rob46

Citaat van: joep op september 09, 2013, 21:11:40
Verdikke had ik op mijn luisterplaats nu maar een bank staan.

Dat is, zoals je waarschijnlijk ook wel weet, metaforisch/symbolisch bedoeld, hetgeen inhoud dat ik ook wel op een stoel wil zitten  :yes: :wink: