Heos en deezer hifi, geen fijne match.

Gestart door Bulldog, januari 05, 2023, 00:42:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulldog

Ben nu al een tijdje aan het 'klooien' met de ingebouwde heos in m'n versterker en ik zoek nog steeds de toegevoegde waarde.
Ik gebruik de app om naar de radio te luisteren, weliswaar aan 128 Kbps, maar goed, das maar geluidsbehang. De gebruiksvriendelijkheid is niet echt fantastisch en de layout is het nog veel minder. Tweede, voor mij belangrijkste  streamingbron die ik gebruik is deezer, echter, mijn deezer app is veel mooier, heeft veel meer mogelijkheden en reageert vooral intuïtiever en sneller. De heos maakt er echt een kluwen van.
Nog erger is dat ik vandaag ontdekte dat heos geen deezer hifi ondersteunt. Deze laatste stuurt een 16-bit, 1.411 Kbps signaal door, maar heos maakt daar maximum 320kbps van-ik weet niet hoeveel het in werkelijkheid is. Ik snap dus niet wat het nut is van de app wanneer je er toch geen 'hifi' mee kan spelen. De tidal-klanten zitten wss ook in hetzelfde schuitje??

Beetje teleurstellend allemaal, vind ik. Het was één van de redenen waarom ik naar een marantz overstapte... :-(
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Marvin


sonsan

Ik heb het gebruik van Heos ook niet als positief ervaren. Niet zo zeer het gebruik ervan maar de kwaliteit die eruit komt....

Hoe ben je er achter gekomen dat HEOS downgrade naar 320kps?
Ik had namelijk bij een buurtforum een vraag gesteld over het verschil in dac van een Arcam rPlay en de SR7013. Tijdens uitvoerig testen kwam ik er achter dat de geluidskwaliteit tijdens het gebruik van HEOS (dus de dac van de SR) anders was dan wat de Arcam ervan maakte. Ik kon echter niet verklaren waar het in zat, maar er was een hoorbaar verschil tussen die twee.
Er werd al geopperd dat HEOS iets met het signaal zou doen maar helemaal duidelijk werd het mij niet.
Ik gebruik overigens als streamingsdienst Qobuz, dus ook high res.

Jouw ervaring zou wel eens kunnen verklaren waarom ik verschil hoor!

Hier mijn draadje bij HT Forum:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183634.0

Maar je kan Deezer gewoon blijven streamen naar je Marantz met een Android app BubbleUPnP of Mconnect control HD, ook voor IOS. Daar heb je HEOS niet voor nodig.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Bulldog

Ben er al een paar dagen mee bezig, de reden zoeken waarom ik op m'n general scherm, bij audio eigenschappen mp3 zag staan wanneer ik als bron deezer hifi koos-via heos.
Op deze pagina kan je zien dat deezer hifi(herkenbaar aan het gele balkje) niet ondersteund wordt door heos...kijk even in de lijst en dan zie je dat zelfs een soundbar van LG de 1411Kbps ondersteunen...zelfs sonos doet dat...begrijpe wie begrijpe kan!
En hier lijsten ze op wat met heos kan(en vooral dan ook niet kan).
Hier staan de ondersteunde streamingdiensten nog een keer, ze zeggen er natuurlijk niet bij dat de hoogste snelheden afgetopt worden op 320kbps.
Zal één dezer het draadje wel eens doorspitten, ben zelf ook al dik 20 jaar aanwezig op dat forum.  :wink:

Daarstraks heb ik besloten het probleem op een andere manier aan te pakken, heb een Bluesound Vault 2 besteld, kan ik ineens m'n cd's op dezelfde plaats opslaan en nog eens beluisteren. Heb boven op zolder al een paar jaar een mooie bovenlader staan in de doos, naast m'n Oppo, die ook al een tijdje werkloos is. Zo ga ik eindelijk nog eens m'n cd's kunnen beluisteren, denk dat er nog minstens een vijftigtal nieuw liggen te blinken in hun doosje.  :oops: :oops: :oops:
De reviews van de vault/node zijn over het agemeen zo goed dat het vast en zeker een upgrade gaat zijn qua beleving en ook qua gebruiksgemak.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Bulldog

Na toch maar snel het draadje gelezen te hebben, kan ik beamen dat ik ook gisteren ook een raar gevoel kreeg bij de
heos: ik noem het een loudness-gevoel. Was toen ik de heos vergeleek met een ifi-bluetooth zendertje (APTx), analoog op de versterker.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

sonsan

Inderdaad, dat had ik dus ook, een soort loudness wat gebruikt word. Wel mooi dat jij hetzelfde ervaren hebt.

Maar nu begrijp ik dus dat de muziek bestanden van Qobuz gedowngrade worden naar 320 kbps omdat HEOS Qobuz niet ondersteund. Daar zijn ze niet duidelijk in vind ik.

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Bulldog

De Vault is net binnen, eindelijk m'n deezer lossless streamen naar de cd-ingang van de versterker. Gedaan met heos'en dus. Leuke is dat ik m'n cd's nu kan gebruiken om in combi met deezer lijstjes samen te stellen.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Bulldog

Ok, heb nu ongeveer 10 keer de intro's van dido(thank you) en nils lofgren(keith don't go) vlak naast elkaar gelegd. Gewoon omdat ik deze goed ken en ik ze nog steeds mooi vind...

Eén tablet met ab voor marantz én BluOs app erop en één gsm met ab voor marantz en heos app erop. Allebei deezer hifi(1411Kbps) ingeschakeld.
Beide volumes vooraf gelijk gezet met de db-meter op oorhoogte, want meten is weten en vooral appelen met appelen....

Menselijk gehoor en vooral de verwerking ervan, is héél erg gevoelig aan volume-las ik ooit ergens in een uiteenzetting over blindtesten. Hoger volume wordt vaak, subjectief, als beter beoordeeld, daarom voor alle zekerheid uitgemeten.

Resultaat: vrij duidelijk voor mij, de heos app (met die max 320kb) doet het echt minder goed. Plaatsing is minder precies(plaatsbaar), stem komt er minder mooi uit en het laag gaat misschien even diep, maar klinkt vlakker en duidelijk minder dynamisch, minder breed. De bluesound gaat voorlopig nergens heen, dat staat vast. Daarnet nog wat favo zenders toegevoegd via de TuneIn functie en dus (wss) vaarwel gezegd aan de heos.
Binnenkort eens een cd-speler te koop zetten denk ik.
Eind deze of begin volgende week alles nog eens overdoen op de nieuwe(2dehandse) luidsprekers....benieuwd of deze er net zo over denken als de rdm3.

Upgraden is (alhans, vaak toch) altijd leuk hé!
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Emiel77

Hmm tja zo zit ik te klooien met Tidal op het moment... ook leuk, maar weet nog niet of ik er me doorga, vage kreten als HiFi en Master, Master blijkt ook 24 bit 88 kHz te zijn... false advertising zou ik haast zeggen, zeker gezien de prijzen die men rekent per maand, eerst ff gratis proef periode door, dan ff kijken of het verbeterd bij betaald ook.

wat ik wel vreemd vind is dat alle platforms weer verschillende termen en kriteria hebben voor lossless, dat maakt het niet overzichtelijker mar toch wel weer interessant om te vergelijken :-D

over het gehoor gevoellig voor volume dingetje... nee denk niet zozeer volume, maar geluiddruk personlijk.
geluiddruk is uiteraard deels afhankelelijk van volume, maar zoals met geluid normaal is spelen meerdere factoren mee in de beleving is mijn ervaring.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

DanAudio

Ik vind HEOS niet fijn in gebruik en streaming is niet naar de kwaliteit die je bij de streamingdienst af neemt. En de integratie met eigen muziek op de nas werkt omslachtig. Ik heb inmiddels (na veel speurwerk) ontdekt dat ik met een raspberry PI i.c.m. RooExtend Qobuz en mijn eigen muziek via Roon kan streamen op mijn Marantz SR5014. Roon kan normaliter namelijk alleen via airplay streamen met deze versterker, nu is dat dus lossless. Via RooExtend stream je dus via upnp, net als wanneer je mconnect of bubbleupnp gebruikt(is ook lossless in tegenstelling tot HEOS). Je maakt dan dus rechtstreeks gebruik van de dac in de versterker, zonder dat er een andere streamer aan te pas komt (dus ook geen raspberry pi met een HAT of zo). Met andere woorden: ROON op een SR5014. Misschien brengt dit je de toegevoegde waarde die je zoekt..?
Power: Marantz SR5014
Source: Marantz CD5003 | Roon via RooExtend (RPi) via UPNP | Apple TV 4K
Speakers: Tannoy Revolution 2 + Centre | Chario Syntar Surround | REL Quake
Beeld: Optoma HD29He