Karakteristiek Tannoy

Gestart door xander32, maart 13, 2015, 14:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: i2Paq op april 03, 2017, 11:01:05
Ik speel met Tannoy Berkeley.

Zijn zijn enigzins gemoddificeerd  :-D


Het hele verhaal: Tannoy Berkeley; (her)-bouw
Leuk verhaal  :yes:
Waar ik mij ook in kan vinden is de discussie rondom de hoogte ,ik heb zelf de tweeter op 93 cm hoogte omdat het op die plek het mij het beste kan bekoren .



Zelfs de centerspeaker heb ik vrij hoog vanwege het zelfde idee .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

i2Paq

Yep, dat is de reden dat mijn Tannoy ook op die hoogte staan.

Klinkt echt een stuk beter zo.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

pdufrenne

Het hart van mijn tweeters zitten nu ook op zo'n 90 cm.
Dit heeft ook een praktische reden: normaal staan er ook nog twee (lage) fauteuils in de luisterruimte, en daar moest hij bovenuit komen.

Als het gaat om de typische karakteristieke Tannoy geluid, vindt ik dat het geluid van de midden/hoge tonen zo mooi spreid. Zelfs in de naastgelegen keuken, met de deur open natuurlijk, kun je de Tannoy's nog goed horen, zonder hard te zetten!
Een groot verschil met m'n vorige speakers (Visaton Skyline).
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

xander32

Nog zo'n gaaf resultaat. Compliment.


Citaat van: i2Paq op april 03, 2017, 11:01:05
Ik speel met Tannoy Berkeley.

Zijn zijn enigzins gemoddificeerd  :-D



Het hele verhaal: Tannoy Berkeley; (her)-bouw

xander32

Hier zitten de tweeters ook op zo'n 90 cm, dankzij de tegel en spikes onder de ls (+ 8 cm).

Citaat van: pdufrenne op april 03, 2017, 19:38:00
Het hart van mijn tweeters zitten nu ook op zo'n 90 cm.
Dit heeft ook een praktische reden: normaal staan er ook nog twee (lage) fauteuils in de luisterruimte, en daar moest hij bovenuit komen.

Als het gaat om de typische karakteristieke Tannoy geluid, vindt ik dat het geluid van de midden/hoge tonen zo mooi spreid. Zelfs in de naastgelegen keuken, met de deur open natuurlijk, kun je de Tannoy's nog goed horen, zonder hard te zetten!
Een groot verschil met m'n vorige speakers (Visaton Skyline).

pdufrenne

Citaat van: i2Paq op april 03, 2017, 11:01:05
Ik speel met Tannoy Berkeley.

Zijn zijn enigzins gemoddificeerd  :-D



Het hele verhaal: Tannoy Berkeley; (her)-bouw

Ook mooie imposante speakers. hello
Volgens kenners zijn Tannoy's pas echte Tannoy's als de driver 12" of meer groot is.
Die gaan bij mij nooit passen.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Marvin



Natuurlijk past dat wel. 15" en zo staande op die 15" subs,  de tweeters ook rond een meter.

TurboMarco

#157
Ik denk ...nee ik weet het haast zeker dat de eigenschappen van een puntbron zoals de genoemde Tannoy's het beste tot hun recht komen wanneer de tweeter op oorhoogte komt .
Zelf het ik geen Tannies ,maar eigenlijk zit er weinig verschil tussen coaxiale drivers en hun eigenschappen .


Ik gebruik zelf drivers van Beyma ,deze zijn zeker vergelijkbaar met Tannoy .

Natuurlijk had ik liever de drivers van Tannoy gehad ,echter deze zijn vrij kostbaar waardoor ik vanwege het beschikbare budget voor plan B gekozen heb .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Niks mis met Beyma volgens mij. Heb die drivers van jouw nog nooit gehoord hoor, maar met Beyma lijkt me dat je toch wel goed moet zitten. Oké. Het is dan wel géén Tannoy.  🤣

TurboMarco

In aanschaf scheelt het een factor 4 ,maar goed de tannoy's hebben nu eenmaal een reputatie .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Ik denk dat je gelijk hebt betreft de hoogte. Daarom snap ik ook niet dat Tannoy meerdere ls in het assortiment heeft en had, welke in dat licht veel te laag zijn ... Op het www zie je ook allerlei knutselprojecten, vaak gedrochten van voorwerpen die voor een soort van stand door moet gaan, om betreffende ls (drivers) op oorhoogte te krijgen  :roll:.

Citaat van: TurboMarco op april 04, 2017, 00:58:18
Ik denk ...nee ik weet het haast zeker dat de eigenschappen van een puntbron zoals de genoemde Tannoy's het beste tot hun recht komen wanneer de tweeter op oorhoogte komt .
Zelf het ik geen Tannies ,maar eigenlijk zit er weinig verschil tussen coaxiale drivers en hun eigenschappen .


Ik gebruik zelf drivers van Beyma ,deze zijn zeker vergelijkbaar met Tannoy .

Natuurlijk had ik liever de drivers van Tannoy gehad ,echter deze zijn vrij kostbaar waardoor ik vanwege het beschikbare budget voor plan B gekozen heb .

thanatos

Door het Dual concentrische ontwerp (tweeter/compressie driver) in het hart van de driver functioneert deze als een wave guide.

Je afstraling is dus gebundeld / gericht. Daarmee is het erg belangrijk dat je op oorhoogte zit met het midden van de driver.

Plaatje is niet helemaal representatief voor tannoy verhaal. Maar je ziet wel hoe afstraal gedrag en luisterpositie invloed hebben :


pdufrenne

Ik vindt het zelf moeilijk om theorie te koppelen aan hetgeen ik waarneem.
Wat ik eerder al aangaf vindt ik juist het ontbreken van een specifieke sweet-spot bij deze weergevers erg prettig.
Ook ik wilde de tweeters graag op oor hoogte brengen maar ervaar nu dat overal in de huiskamer (en keuken) er een prettig en evenwichtig geluidsbeeld ontstaat.

Mijn theorie is dat de waveguide bedoeld is om de energie van het tweeterdiafragma, dat zich achter de luidspreker bevindt, zonder energieverlies en interferentie naar de voorkant te transporteren.
De vorm van de woofer/luidspreker is voor het tweeter geluid nu een hoorn geworden met juist een breder afstraal gebied. Dat meen ik waar te nemen.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

thanatos

Citaat van: pdufrenne op april 04, 2017, 09:43:53
Ik vindt het zelf moeilijk om theorie te koppelen aan hetgeen ik waarneem.
Wat ik eerder al aangaf vindt ik juist het ontbreken van een specifieke sweet-spot bij deze weergevers erg prettig.
Ook ik wilde de tweeters graag op oor hoogte brengen maar ervaar nu dat overal in de huiskamer (en keuken) er een prettig en evenwichtig geluidsbeeld ontstaat.

Mijn theorie is dat de waveguide bedoeld is om de energie van het tweeterdiafragma, dat zich achter de luidspreker bevindt, zonder energieverlies en interferentie naar de voorkant te transporteren.
De vorm van de woofer/luidspreker is voor het tweeter geluid nu een hoorn geworden met juist een breder afstraal gebied. Dat meen ik waar te nemen.

Ze zijn juist heel erg puntbron bij goede opstelling.

Ik ervaar juist elders dan op mijn luisterstek geen breed stereobeeld. Bij speakers met dome tweeters ervaar ik dit ook veel meer.

Door de waveguide is het afstraal gedrag juist beperkt wat weer tot minder invloed leid van kast, achterwand etc.

Marvin

Ik denk dat hij bedoeld dat het een ver dragend hoog en mid heeft,  niet zozeer dat je in de slaapkamer van de buren nog een breed stereobeeld waarneemt.