Karakteristiek Tannoy

Gestart door xander32, maart 13, 2015, 14:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Zep

Citaat van: xander32 op oktober 17, 2015, 19:43:31
Het zijn echt wel zuilen hoor, desondanks staan ze op 5 cm hoog marmer :wink:.
Enne, het is G lenair.

En jij bent wel van de diplomatie zo te lezen, weegt jouw woorden zorgvuldig af :yes:.

Uiteraard Glenair, dat was een test he   :evil:

En ja, ik weeg mijn woorden zorgvuldig af, niet geheel ten onrechte gezien de corrigerende tik op mijn vingers  :-D

Maar het is vooral dat ik de laatste tijd automatisch bij alles wat ik mooi en lekker vind een "karakter" ga omschrijven, van een glas wijn tot aan mijn pas gekochte jas....en alles daar tussenin ;-)
Niet dat daar verder rechten aan kunnen worden ontleend.....het berust geheel op het principe van perceptie en eigen interpretatie. clown1
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Frits Denon

Citaat van: xander32 op oktober 17, 2015, 10:41:08
Wat zijn "echte Tannoys"?   :roll:

Onderstaande betreft slechts mijn summiere zienswijze, het is niet aan mij om te bepalen wat echte Tannies zijn 8-).

Hetgeen ik iig. karakteristiek voor dit merk vind, zijn hun DC units welke ook relatief grote diameters kennen(>8"). Dan heb ik het over de Prestige lijn.

Betreft hun meer commerciële lijn, blijft het DC principe behouden, maar kennen die veelal kleinere diameters.

Is de Eyris 3 dan een veel betere speaker dan bv de Mercury M3? Vanuit de prijsstelling zou ik dit n.l. wel verwachten. Maar of het dan beter is dan een DC? Ik heb alleen ervaringen met de Sixes 613 en 615.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

... ik ken de Eyris niet betreft diens sounding. Hetgeen mij zojuist opviel; ze ontberen een DC unit. Voor mij juist hèt kenmerk van een Tannoy ls. ... Heb er in het verleden wel eens bij staan te kijken; echt goedkoop waren ze volgens mij niet. Maar een verkoopprijs geeft voorts geen enkele richting betreft de kwaliteit van het geluid :roll:.

Citaat van: Frits op oktober 18, 2015, 14:47:09
Is de Eyris 3 dan een veel betere speaker dan bv de Mercury M3? Vanuit de prijsstelling zou ik dit n.l. wel verwachten. Maar of het dan beter is dan een DC? Ik heb alleen ervaringen met de Sixes 613 en 615.

Marvin

Eyris staat een stuk boven een M3.
Dat het geen DC is betekend niet dat het een slechte luidspreker is. Ze maken ook gewoon hele mooie conventionele kasten.

Frits Denon

Heb inmiddels via internet ontdekt dat de Eyris ook in een DC versie gemaakt is. Zal een latere versie zijn?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Kan je ze niet beluisteren voor aankoop? Dat geeft dan iig. richting (hoe ze dan thuis uitpakken is dan nog weer afwachten).

Citaat van: Frits op oktober 18, 2015, 15:10:47
Heb inmiddels via internet ontdekt dat de Eyris ook in een DC versie gemaakt is. Zal een latere versie zijn?

Marvin

Nee is geen later type. Ze hebben een DC variant een conventionele type naast elkaar uitgebracht. Zelfde zie je ook bij Sensys lijn.

xander32

... geen flauw benul heb ik betreft de prijzen, maar als die van de Erys en M3 nu bij elkaar liggen, ging ik sowieso voor de Erys.

Frits Denon

Citaat van: xander32 op oktober 18, 2015, 15:16:04
Kan je ze niet beluisteren voor aankoop? Dat geeft dan iig. richting (hoe ze dan thuis uitpakken is dan nog weer afwachten).

Vind dit lastig. Kan ze nemen als vervanging van de Mercury M3 in de surround opstelling of ter vervanging van de Sixes 615 boven in de stereo opstelling. Kan de Eyris dan tegen de DC van de 615 op?

In de surround zou dan de M3 de M1 als achterluidspreker gaan vervangen en de Eyris dan nieuwe front worden. Vraag is of het dan een verbetering is. Kost wel weer een paar honderd euro.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


Marvin

Misschien heb je hier wat aan.

xander32

Het DC principe zegt niets over de kwaliteit van het geluid, zoals Marvin ook al aan gaf (maar je vroeg naar wat men typisch Tannoy vindt, ik vind het DC principe typische Tannoy).

Als je ze in een ht set wil gaan gebruiken is het m.i. vooral voornaam of ze betreft sounding passen bij de overige ls.
Volgens mij ga je niet gelukkig worden met kwalitatief betere fronts, welke betreft sound in het geheel niet aansluiten bij de center en surrounds ...


Citaat van: Frits op oktober 18, 2015, 15:28:44
Vind dit lastig. Kan ze nemen als vervanging van de Mercury M3 in de surround opstelling of ter vervanging van de Sixes 615 boven in de stereo opstelling. Kan de Eyris dan tegen de DC van de 615 op?

In de surround zou dan de M3 de M1 als achterluidspreker gaan vervangen en de Eyris dan nieuwe front worden. Vraag is of het dan een verbetering is. Kost wel weer een paar honderd euro.

Marvin

Ben het eens dat een 'echte' Tannoy er eentje is met een toeter. Maar ook de toeterloze versies zijn nette luidsprekers.

Frits Denon

Citaat van: xander32 op oktober 18, 2015, 15:40:21
Het DC principe zegt niets over de kwaliteit van het geluid, zoals Marvin ook al aan gaf (maar je vroeg naar wat men typisch Tannoy vindt, ik vind het DC principe typische Tannoy).

Als je ze in een ht set wil gaan gebruiken is het m.i. vooral voornaam of ze betreft sounding passen bij de overige ls.
Volgens mij ga je niet gelukkig worden met kwalitatief betere fronts, welke betreft sound in het geheel niet aansluiten bij de center en surrounds ...

Als ik dit beter niet in de surround opstelling kan doen blijft er over dat ze beter moeten zijn dan mijn Sixes.  Hmmm, dat waag ik te betwijfelen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Ik zou er geen moeite mee hebben dit als fronts te gebruiken en de M3 als surround.