Kleine, sexy en goede centerspeaker met hoge WAF

Gestart door Bart, april 13, 2009, 20:18:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

Forummers,

zoals de titel reeds laat vermoeden ben ik op zoek naar een kleine, goede centerspeaker.  Op het moment gebruik ik een Anthony Gallo Nucleus Ti RVS als centerspeaker, maar ik ervaar dat deze soms wat te kort schiet.  Verstaanbaarheid van de dialogen bij een laag volume laat (volgens mijn oren) te wensen over.

In het week-end ben ik bij m'n hifi-boer langsgeweest en hij stelde me een ProAc Response Satellite Center voor.  Ik "ken" ProAc niet echt en op het internet kan ik haast geen reviews vinden.  Weten jullie hier iets meer over.

Verder wacht ik jullie suggesties af.  De center zou aangesloten worden op een SR7001 en staat op approx 3 meter van de luisterpositie.  Budget: Niet boven de 800 euro (of het moest HET ULTIEME CENTERSPEAKERTJE zijn)

groeten,
Bart

Lapti

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Lapti

Citaat van: Lapti op april 13, 2009, 21:31:20
voor 800 euro kan je een behoorlijke top centerspeaker kopen :yes:

Had er moeten staan maar opeens zie ik alleen mn smiley! Maar goed bij deze :)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Bart

Citaat van: Stadium III op april 15, 2009, 17:12:37
Heb je de set afgeregeld met een DB meter ?

Nee, het enige dat ik af en toe gebruik is de automatische calibratie en verder "tune" ik op het gehoor.  (Straf hé  :wink:


TurboMarco

het af regelen dmv een db meter kan leiden tot goede resultaten,auto calibratie heeft bij mij in ieder geval niet veel soeps opgeleverd  :no:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Bart,

Welke luidsprekers gebruik je voor de overige kanalen ? ,zijn dat ook die bollen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Bart

Yep,

'k ben wel van plan om de fronts te vervangen door de Diva Ti rvs (momenteel in de keuken).  Die dingetjes werken echt wel goed, alleen mag je niet beginnen vergelijken met volwaardige luidsprekers.  Daarvoor had ik Bose spullen hangen (Ja ja, ik heb wel meer jeugdzonden  :-)) eerst de gewone en daarna de Jewel cubes.  Het verschil tussen de huidige en de B. spullen zijn echt wel opvallend.

Trouwens, waarom vraag je dat ?

Het afregelen met een DB meter, gebeurt dit enkel op de luisterplaats of worden er meer plaatsen gemeten ?

gr.


Stadium III

Met het afregelen dmv een db meter wordt op de luisterplek alle luidsprekers even hard gezet

Dit kan een voordeel hebben als je luidsprekers hebt die allemaal geen gelijke gevoeligheid hebben
Verder kan een luidspreker verder weg staan als een ander en kun je dat opvangen door de decibellen goed te zetten

Je moet ook de afstanden ingeven in je reciever van je luisterplek tot aan luidspreker
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Citaat van: Bart op april 16, 2009, 13:21:19
Yep,

'k ben wel van plan om de fronts te vervangen door de Diva Ti rvs (momenteel in de keuken).  Die dingetjes werken echt wel goed, alleen mag je niet beginnen vergelijken met volwaardige luidsprekers.  Daarvoor had ik Bose spullen hangen (Ja ja, ik heb wel meer jeugdzonden  :-)) eerst de gewone en daarna de Jewel cubes.  Het verschil tussen de huidige en de B. spullen zijn echt wel opvallend.

Trouwens, waarom vraag je dat ?




Ik vraag dat vanwege de match met de andere speakers zoals fronts etc,je snapt dus zoals je zelf omschreef "volwaardige speakers" (ik noem dat fullrange) niet te vergelijken zijn met satelieten,en dus een sateliet als center gebruiken icm fullrange luidsprekers nooit goed zal kunnen matchen ,want het centerkanaal geeft veel info door ,en met alle respect voor de gallo's die kunnen nooit de volle bandbreedte weergeven,ondanks de bewering die de fabrikant doet.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Bart

LS,

de blauwe boon is door het huis van de Heer,

m.a.w. hij staat er en hij speelt. Olé

Het is dus een ProAc Response Satellite Center geworden.  Ik tevreden, "die van ons" tevreden.

We zijn hem momenteel nog aan't inspelen (kan redelijk lang duren volgen de verkoper) maar als eerste indruk kan ik zeggen dat ik tevreden ben over het "nog niet definitieve" geluid.

Zoals reeds eerder aangegeven heb ik de Nucleussen door de Diva's vervangen als frontspeaker en ook hier is de verbetering merkbaar.  Als dit zo verder gaat zal't niet lang meer duren of hier staan vloerstaanders i.p.v. de satellieten.

Veel lof gaat naar de verkoper van deze spullen (Hifi-corner te Antwerpen).  Als leek op dit gebied geeft hij je de juiste richtliijnen en denkpistes.  Eens aan de praat met deze man vergeet je datum en tijd, alleen het binnenkomen van andere klanten onderbreekt even het gesprek.

Op naar de volgende...

grtz,

Bart