speaker plaatsing

Gestart door Marantz 81, januari 28, 2009, 22:17:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

zat van de week het topic van de set van hifi gek te lezen over het plaatsen van de speakers ,wist wel dat dit enigzins nut zou hebben maar niet dat zoveel nut zou hebben

dus heb ik eens het meetlint erbij gepakt  :-)

eerst stond me linker speaker 25 cm van de achterwand af en 80 cm van de zijwand ,de rechter speaker stond 40 cm van de achterwand en 120 cm van de zijwand

dus heb ik beide speakers verplaatst  65 cm van de achterwand en 105 cm van de zijwanden ,tevens stonden ze eerst 25 graden naar binnen gedraaid en nu 20 graden ,daarna spikes weer opniew moeten afstellen   clown1 en het gaf me toch een verschil  :kwijl: 

bassen klinken nu veel natuurlijker  notworthy middentonen zijn krachtiger en beter stereo beeld door ze iets verder naar buiten te draaien

heb weer echt even ouderwets zitten genieten vanavond van men cd,s  :wink:

zijn er mee mensen met die ervaringen


groeten Arjan  byebye

cheese

Hallo Arjan,


Heb van de week mijn speakers een stuk verder van de achterwand gezet en ook iets minder ingedraaid....van 30 naar 15% en bij mij scheelde het ook echt veel.

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Marvin

de plaatsing van speakers valt onder het deeltje "akoestiek" en dat is toch echt wel één van de belangrijkste factoren in de reproductie van geluid...  :wink:

Vlearmoes

In mijn KEF`s kan ik een stelschroefje verdraaien en zo aangeven kort op de muur of verder weg
het zal een filter aanpassing zijn!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marantz 81

#4
mooi dat het bij jou ook zon succes is cheese  :yes:

dat heb ik gemertk ja marvin ,zeker nu ik een goede cd speler erbij heb  :-)

dat kan bij mijn kef,s niet het zal wel een db slope verstelling zijn ja in het filter ,heb de Q5  je kunt wel bij de achterste basspoort en voorste baspoort van Q unit het bijgeleverde schuim erin doen ,maar was bij geen succes had ik gedaan toen ik een eigen huis had omdat de woonkamer mar 4 bij 4 was kreeg ik resonantie,s ,bij de Q unit klonk die wel strakker maar minder natuurlijk

zometeen nog maar eens een cd tje draaien   pompom :-D

groeten Arjan



HiFi gek

Prachtig toch Arjan .

Het is ook wel logisch dat het zoveel uitmaakt omdat de opstelling eerst niet bepaald symetrisch was .
Nu heb je de boxen wel symetrisch opgesteld , daarom maakt het ook al een flink verschil .
En nu staan ze ruim van de achterwant vrij en ruim van de zijwanden af , dat maakt ook veel uit .

Wat is nu de afstand van de boxen onderling gemeten , dus hart op hart ?

Probeer de indraaing van de boxen zo te doen dat dat de denkbeeldige lijnen zich kruisen achter de luisterpositie , dus niet direct de denkbeeldige lijnen op je oren richten .
Experimenteer hier ook nog maar eens wat mee , misschien valt hier voor jou persoonlijk ook nog wat winst te halen .

Maar markeer eerst hoe ze nu staan ingedraait , dan kun je zo de oude positie weer terug vinden mocht het geen beter resultaat opleveren .


Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

ja zeker Edwin

afstand hart op hart is 238 cm 

vanuit het midden gemeten tussen speakers in zit ik op 2 meter afstand te luisteren  :-) 

als ik zo kijk dan staan ze goed in hoeverre ze ingedraaid moeten staan ,maar hoever voorbij de luisterpositie moeten ze kruisen dan ? ik zit een halve meter vanaf de muur

de wanden lopen niet recht ,maar op 82 cm vanaf de grond schuin omhoog zit op een zolder kamer

die 105 cm vanaf de wand dat de speakers staan heb ik aan boven zijde gemeten , als ik op de grond meet is het 120cm

heb er even een foto bijgedaan ,ff klikken om te vergroten

groeten Arjan

Marvin

hoe ver je indraaid oid is speaker en ruimte afhankelijk.
veel schuiven en luisteren dus.
de grootste winst, uitgaande van de foto, zit in het verwijderen van die hoge kast tussen de speakers.

Marvin.

TurboMarco

Citaat van: marvin op januari 29, 2009, 21:41:15
hoe ver je indraaid oid is speaker en ruimte afhankelijk.
veel schuiven en luisteren dus.
de grootste winst, uitgaande van de foto, zit in het verwijderen van die hoge kast tussen de speakers.

Marvin.
mee eens  :yes: ,die vitrinekast (?) doet meer kwaad dan goed.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

ja kast verwijderen is geen optie geen andere plaats voor ,is een klerenkast :wink:

had eerst een eigen huis maar woon weer bij men ouders volgend jaar weer eigen huis ,dan kan ik het evt wel zo inrichten :yes:

HiFi gek

#10
Hoe ver jij je speakers indraaid hangt volledig af van wat voor geluidsbeeld je wilt kreëren , dat is een kwestie van uitproberen tot je het gewenste resultaat berijkt hebt voor jouw wensen .
Het hangt tevens ook af van de kameracoustiek .
De diverse spullen tussen je boxen in zijn zeer ongunstig voor het geluidsbeeld , probeer echt iets te verzinnen om die kast weg te halen daar , desnoods kompleet van zolder af .
Een kastruit of een tv beeldscherm , daar kun je eventueel ook een deken of iets dergelijks overheen gooien als je gaat draaien  , je hebt dan minder reflexies .
Je bed staat ook zeer ongunstig dicht op de rechter box , is het mogelijk je bed een flink end naar achteren te verplaatsen zodat deze box vrijer kan ademen ( maakt veel uit ) .
Zet je tv meubel incl de tv precies in het midden tussen beide boxen in en zoek voor de overige opstakels een andere plaats ver bij je boxen vandaan , zo krijg je een symetrische opstelling en dat is belangrijker dan je misschien denkt .

Een mogelijkheid tot verplaatsen van meubels en je bed moet dan wel mogelijk zijn , maak daarom eens wat meer foto's van je zolder ruimte zelf waar de vier muren en de zolder indeling goed op te zien zijn .
Dan wordt het een stuk makkelijker om mee te denken voor de forumleden .


Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

hoi Edwin

bedankt voor de uitgebreide uitleg hoop van geleerd zal ik in de toekomst zeker mee aan de slag gaan als ik me eigen woonkamer weer heb  :wink: 

met het indraaien van de speakers ben ik wel verder gekomen ze staan nu nog iets verder naar buiten  :-)

er valt niks te veranderen aan men kamer , bed kan niet niet achteren staat tegen de muur aan ,kast kan niet weg is geen andere plek voor kan moeilijk al men kleren over men tv hangen  :wink: , tv meubel verplaatsen heeft dan ook geen zin als die klerenkast blijft staan en men center speaker zit ook daar waar het meubel dan zou moeten staan ,en die center moet echt precies in het midden op die hoogte  :-)

groeten Arjan

HiFi gek

Tja , dan zie ik helaas ook geen mogelijkheid meer .
Dan zul je het beste uit de huidige opstelling moeten halen .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier een TIP , enkel bedoeld voor als je muziek gaat luisteren

Probeer wel een keer uit wat het resultaat is als je over de kast en je tv beeldscherm een deken o.i.d. hangt .
Dan ben je hoe dan ook wat negatieve reflexies kwijt en dat komt meestal de klankkleur ten goede .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

#13
heb het geprobeerd met deken over de tv heen ,en klinkt idd iets beter  :-)

er valt verder ook niet meer uit te halen ,alle voedingskabels en geluidskabels liggen gescheiden en niet gekruist heb de voedingskabel nog verzwaard en alle stekkers fase/nul goed gezet ,interlink gekocht voor de cd speler ,speaker kabels zijn van 2,5mm zuurvrij koper met goede mantel en hele fijne adertjes ,misschien nog eens een betere interlink kopen in de toekomst ,maar denk dat het niet zo,n grote invloed zal hebben aangezien het toch een home cinema versterker blijft en die speelt in stereo gewoon niet zo mooi en klanktechnisch als een stereo versterker

Marantz 81

heb nog eens wat meer zitten luisteren met verschillende nummers die ik goed ken en weet hoe ze klinken

en dat maakt toch best een groot verschil door een deken over de TV te leggen  :yes: pompom hello :-D byebye