Review van mijn eigen set - dus altijd goed !

Gestart door VANZOMERENG, januari 19, 2011, 23:01:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VANZOMERENG

Ondergetekende heeft met veel plezier 4 jaren geluisterd naar een set welke o.a.
bestond uit een versterker Dussun V6I en Dali Helicon 400.
Toen ik 1 jaar gelden besmet werd met het upgradevirus en de kans zich voordeed
om zeer goedkoop een splinternieuwe Marantz PM11S2 aan te schaffen, was ik verkocht.
Aangezien ik ook wel een zwak voor dit model had en een blindvol vertrouwen had
op een goede afloop, is deze dan ik zonder luistersessie vooraf aangeschaft.

Mijn oude versterker Dussun V6I


Mijn oude LS  Dali Helicon 400


Ondanks de klasse van de vorige Dussun, bleek de nieuwe Marantz er toch nog een schepje
bovenop te doen.  Het stereobeeld werd nog wat ruimer en losser van de speaker neergezet
en was er ook sprake van nog meer resolutie.  Echter bij vele opnames bleek de combinatie
Marantz  & de Dali,s niet zo bijster goed uit te pakken  :(
Vele CD,s klinken wat schel, het hoog had vele "harde kantjes" en was te vaak aan de felle kant.
Dit laatste liet zich maar moeilijk verhelpen met de toonregeling op de Marantz.
Kortom per saldo was het luistergenoegen zodanig gekelderd dat maatregelen niet uit konden blijven.
Nu kwam ik voor de vraag te staan, een andere versterker of andere luidsprekers?
Met nog steeds een "zwak" voor de Marantz en ook dat ik deze nog maar 1 jaar had en het idee
echts eens iets anders te willen, heb ik besloten dat de Dali,s het veld moesten ruimen.
Verder had ik ook het gevoel deze Dali,s makkelijker tegen een redelijke prijs te kunnen verkopen.
(ik heb ze toen nieuw voor 2.800 euro p/pr. aangeschaft - adviesprijs toen was 5.200 euro)

Mijn nieuwe speakers moesten:
- nieuw zijn en < 6.000 euro (liefst een stuk minder)
- een staander
- makkelijk te plaatsen (om akoestieke problemen uit de weg te gaan)
- een zeer hoge WAF-factor  (net zoals de Dali,s)
- niet veel breder en hoger als de Dali,s
- een wat "warmer" middengebied en minder fel/crispy in het hoog**.
- bij voorkeur bij een dealer redelijk in mijn buurt

De wens naar een "warmer" middengebied en minder fel/crispy in het hoog, komt wellicht ook omdat met het verstrijken
van de jaren mijn smaak meer richting wat rustiger muziek en klassiek is verschoven en met name bij klassieke muziek,
vond ik de Dali,s net erg overtuigend.   

Uiteindelijk kwam ik uit op Sonus Faber Liuto Black
(model 2011 met verbeterde/verbrede voeten/spikes aan de voorzijde) 

Liuto,s_front_drivers


Mijn aandacht ging aanvankelijk ook nog ff uit naar Monitor Audio PL200, Usher Mini Dancer 2 en Focal Electra 1028BEII
maar zijn n.a.v. bovenstaande criteria snel weer uit mijn hoofd gezet.

Nu heb ik een dealer in de buurt, die de service verleent, om demo-exemplaren voor een periode uit te lenen,
hier af te leveren en op te stellen en vervolgens weer op te halen, echter ik houd wel van een "gokje" en heb
de Liuto,s blind besteld   :o en hiervoor in de plaatst een redelijke korting bedongen.
Helemaal onvoorbereid was ik niet, ik heb diverse testen gelezen, allerlei gebruikerservaringen van het internet geplukt.
Verder heb ik in het verleden wel meerdere Sonus Fabers gehoord, zoals Cremona,s en deze hadden toen een goede indruk op me achtergelaten.

Met deze combinatie/set is geluisterd (Marantz PM11S2 & SA15S2)


De Marantz PM11S2 had de Sonus Fabers voldoende onder controle !

Meer foto,s van de set, opstelling en luisteruimte
http://marantzforum.nl/forum/sets-van-leden/de-set-van-vanzomereng/msg87769/#msg87769

Nu heb ik een match/synergie waar ik zeer blij mee bent  ;D
Het vreemde is, dat nu behalve meer warmte in het middengebied en een milder hoog,
desondanks de resolutie over de volle bandbreedte toch weer is toegenomen
(hier had ik best wel wat concessies voor over gehad).
Bij die opnames welke mijn vorige combinatie nog "irretaties" opleverden, worden deze nu in
de huidige setting gewoon goed weergeven. 
Ook komt bij de Sonus Faber, het geluid veel beter los van de speakers en klinkt alles toch veel ruimtelijk.
Dit is met name bij de CD "Misa Criolla" van Mercedes Sosa goed waar te nemen.
Deze opgevoerde mis met veel zang/koorwerk baadt in een ambiance van "lucht"en "ruimte" en als dit
niet goed wordt overgedragen door je set omdat het stereobeeld te veel aan/om de speakers blijft plakken,
klinkt deze weergave als verloren.  Ook de imponerende, indringende donker gekleurde stem van Mercedes Sosa
dient goed los te komen van de speakers en niet "undercooled" gepresenteerd te worden anders gaat een
groot deel van de charme in deze opname verloren. 
Zoals deze Sonus Faber "Misa Criolla" weergeeft is gewoon fabuleus en zo heb ik dit nimmer op mijn Dali,s mogen ervaren  :inlove:   

Misa Criolla


Ook lijkt het wel of de woofer in de Sonus behoorlijk "snel" is.  Ik hoor nu details in de bas (slam/vellen van drumstellen)
wat werkelijk ongekend is.  De diepgang was op de Dali,s een fractie beter (Dali,s -3Db/31,5Hz. & Sonus Faber -3bB/40Hz.)
Op de cd Pulse/Pink Floyd, nummer Sorrow is een zeer diepe synthbass aanwezig, die op de Dali,s beter hoorbaar en voelbaar was. 
Gezien de meeste CD,s niet veel informatie <40Hz bevatten, is met dit nadeeltje goed te leven.
Toch klinkt de Sonus in zijn algemeenheid wat minder slanker als de Sonus.
De Sonus is wat "warmer" en voller van klank maar beschikt desondanks ook over een zeer helder hoog,
wat echter minder "kantig/puntig" is t.o.v. de Dali,s.
Wie denkt dat deze Sonus Faber alleen maar rustige muziek/klassiek goed kan weergeven komt bedrogen uit,
ook CD,s van ZZ-top e.d worden uitstekend vertolkt en ook hoge geluidniveaus leveren totaal geen problemen op.  :clapping:

Liuto,s_achterzijde


Mijn conclusie is dat ik diverse luidsprekers heb gehoord in het verleden en ik deze Liuto,s ver boven hun prijsklasse vindt uitspelen.
Echt een aanrader om op je short list te zetten

Deze review is maar zo subjectief als het zijn kan en meer op smaak/eigen referentiekaders gestoeid dan op pure Hifi-kennis.

SPECS SF LIUTO
ADVIESPRIJS:  3.950 eurp p/paar
SYSTEM: 3 way floorstanding vented box loudspeaker.
TWEETER: 25 mm high definition precoated fabric dome driver soft polymer.
MIDRANGE:  150 mm cone driver. thermo-mouldered polypropylene
WOOFER: 220 mm lightweight Aluminum/Magnesium
CROSS-OVER: Second order design, cross-over points 350 Hz – 3.000 Hz.
FREQUENCY RESPONSE:
40 Hz – 25.000 Hz, tuning ports included.
SENSITIVITY: 89 dB SPL (2.83 V/1m).
NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohm.
POWER HANDLING: 40W – 250W, without clipping.
DIMENSIONS & WEIGHT: 1031 x 236 x 413 mm (HxWxD) / 62 kg net weight
[/size]




lo

 pompom pompom

Ik vind dat je een mooie review hebt geschreven. Ik heb met interesse en plezier gelezen. notworthy

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thepioneer

mooie review hoor. Als je eigen review eerlijk is en goed dan heb je de juiste set staan.  hello
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

VANZOMERENG legt nu de lat ineens wel erg hoog op dit forum, nu valt mijn slappe gereutel wel heel erg op met dit soort hoogstandjes met tekst en foto's  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Musicman

De Dali Helicon 400 ken ik "redelijk" goed. :angel:
Het zijn hele warme, volle en muzikale speakers.

Dat "jouw" versies schel klonken, is mij totaal niet bekend....zeker niet als je de 1e versie had.
De 2e versie (met de zwarte Baffle plaat) vind ik WEL aan de "schelle" kant.
Dat komt volgens mij, omdat ze hier de speakervatting in een iets strakkere ophanging hebben geplaatst.
Waardoor de speakercomus  iets minder vrijheid krijgt.

De set die je nu hebt ziet er netjes uit........geniet ervan!!

Gr, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

jowa

Hele mooie review van een hele mooie set met een goede onderbouwing van de stappen   hello
Interesse in Sonus Faber wordt bij mij steeds groter, maar laat ik daar maar mee wachten totdat ik de OPEX van de kleine i.o. weet  :-D


WimPeu

Dan zou ik het nu meteen doen (speakers kopen) want het wordt er met de jaren niet goedkoper op. (De OPEX dan heh) :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Whisper.nl

Een nieuwe aanwinst  hello

Een hele mooie set en een uitstekend revieuw.  pompom
Heel overzichterlijk en prettig leesbaar.

Veel schrijf, lees en luister plezier.

Groet Whisper


De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

goeie review  :yes:

en veel luisterplezier met je set  :-)

die dali,s waren wel prachtig afgewerkt zeg  :kwijl:

VANZOMERENG

Alle bedankt voor de positieve reacties  :-)

Citaat van: jwx op januari 20, 2011, 11:35:07
VANZOMERENG legt nu de lat ineens wel erg hoog op dit forum, nu valt mijn slappe gereutel wel heel erg op met dit soort hoogstandjes met tekst en foto's  :-D

Valt inhoudelijk wel mee, gewoon een "lulverhaal" mooi verpakt, veel foto,s, doet het altijd goed.
Kortom wat ik hier neergezet heb, is niet veel anders wat je ook aantreft in de meeste belabberde,
subjectieve, nederlandse, "ons kent ons" hifi-tijdschriften  :-D

VANZOMERENG

Ik kreeg hier wel vele reacties over mijn mooie set, goed opgebouwd etc.. etc..

Moet er wel bijvertellen, dat ik e.e.a zeer scherp nieuw aan heb kunnen schaffen
maar alvorens te belanden waar ik nu ben, zijn niet alle aankopen even geslaagd geweest
en had ik achteraf wat upgrade stapjes anders gedaan of overgeslagen !

Door onkunde en ook omdat je weleens niet altijd je eigen oren vertrouw
maken je hifi-hobby duurder dan strikt noodzakelijk  :-(

Enfin, niet meer over zeuren en genieten maar  :zzz:

still life

je had gewoon meteen moeten marantzen.. clown1
zeg maar: de reis was leerzaam en ergo zeker de moeite waard..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marantz 81

ach ja je zal niet de enige zijn die een hoop geld in de sloot heeft gegooid met het wisselen van apparatuur en speakers ,als je dat allemaal van te voren weet  :wink: voordeel is wel dat je uiteindelijk zult vinden waar je naar opzoek bent  :yes:

wel met wat de financieen toelaten natuurlijk  byebye

MadVillain

#14
Leuk zo'n persoonlijke review  notworthy Altijd interessant om te lezen welke stappen iemand heeft genomen om bij de huidige set te komen.

Misschien een idee om dit vaker te doen?


Sonus Faber blijft een merk wat ik erg mooi/interessant vind maar ik heb het nog nooit gehoord. Pas geleden bijna blind die oude ENORME monitors gekocht. De financien had ik net te laat voor elkaar :( Dat waren de Sonus Faber Extrema's:





Enige wat ik nu wel gelijk heb, dat zijn de stands van Target :) Wat een bakbeesten zijn dat!

Mocht ik ze ooit eens weer tegenkomen  :roll: