Meridian F80 review

Gestart door mahansz, februari 26, 2010, 17:10:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mahansz

LS,,

er staat door omstandigheden (lees: een kapotte Meridian G91A :cry:) voor twee weken een Meridian F80 bij mij thuis! Alhoewel ik mijn set in Engeland gekocht heb, heeft Audio Artistiek Groningen (ok, mijn oude baas, maar een klein beetje reclame mag  :lol:) mij voor twee weken een F80 opgezadeld, zodat ik weer lekker muziek kan draaien.
Voor degene die nieteens weet wat een F80 is (kan ik me voorstellen), eerst even wat plaatjes:





Het is dus een echte all-in-one systeem, kortom:
- een voorversterker
- cd/dvd speler
- tuner
- 2.1 DSP speakersysteem

Om maar met het laatste te beginnen, het is dus een 2.1 DSP systeem. Dat wil zeggen dat het 2 tweeters aan de voorkant en 1 subwoofer aan de achterkant zit. DSP houdt in dat het actieve speakers zijn, Meridian heeft hier een zeer solide geschiedenis mee opgebouwd. Volgens hen is dit de beste manier om luidsprekers op te bouwen, mede door hun 'digitale' filosofie (alles in de keten zo lang mogelijk digitaal houden, op het laatst mogelijke moment pas analoog maken).

De cd-speler is tevens een dvd –speler: Helaas is er geen HDMI aansluiting, maar dit is bewust gedaan. Het moest een zo universeel mogelijk apparaat zijn, vrijwel alle beeldschermen kunnen S-VHS / coax aan, met HDMI sluit je bepaalde situaties weer uit. Verder zit er een tuner op, twee signaal ingangen voor ether en kabel. Als laatste de voorversterker: er zit 1 digitale, 1 analoge, 1 hoofdtelefoon en 1 ipod aansluiting ( dock meegeleverd). Uiteraard ook een afstandsbediening overigens, met de mogelijkheid om de met MSR+ afstandbediening van Meridian te bedienen.

Het chassis is volledig opgebouwd uit carbon (mede daarom ook de samenwerking met Ferrari, zie logo op het front), dit maakt het apparaat extreem stevig en toch licht. Er zit overigens geen accu in, hij moet wel continu op het lichtnet zitten (beetje jammer, maar wat wil je..) Nog even over de samenwerking met Ferrari: beide partijen kennen elkaar goed, meridian bouwt ook high-end apparatuur in ferrari's. De kleuren waarin hij beschikbaar is, zijn exact dezelfde kleuren als een ferrari, grappig. Maar het mooiste (vind ik) is de marketingstunt: bij aanschaf van een ferrari krijg je een F80 in dezelfde kleur er gratis bij. Kan je denken, dat mag ook wel voor het geld, maar Meridian boort natuurlijk hier een goede markt mee aan (zijnde mensen die toch teveel geld hebben). Als men eenmaal overtuigd is van de kwaliteiten van een de F80, komen ze terug bij Meridian voor een echte set (en gaan soms los voor enkele tonnen euro's, google maar eens).  Je kan zeggen wat je vind, maar daar kan menig marketingbureau nog wat van leren.

Genoeg blabla, hoe klinkt het? In één woord: waanzinnig! Echt enorm knap dat ze zo'n soundstage, detail, stereobeeld etc. kunnen halen uit zo'n klein ding! En een power ook, 80W versterker geloof ik meteen: ik durf hem nieteens vol open te gooien, tenminste, dan sta ik op 10 meter afstand anders is het niet te harden.. Tuurlijk, het haalt het niet bij twee losse speakers, maar daar moet je hem niet mee vergelijken (althans, ik zou het bijna doen). Bewonderingswaardig is vooral de manier waarop hij de ruimte vult met muziek, wanneer ik even wegloop en weer terug de kamer in ga, dan merk je een heerlijk aangename soundstage (totaal geen iel geluid dus). Ok, ook een nadeel: je merkt dat hij 1 woofer heeft, het stereobeeld voor hoog is mooi, maar die is simpelgezegd weg in het laag. Verder kan ik eigenlijk niet zoveel bedenken, behalve het volgende tabje:

Kostprijs? Tja, daar komt ie: €2600 (ja, je leest het goed). Vraagt iedereen zich gelijk af, is daar wel markt voor? Nou, ik denk het wel. Ten eerste, natuurlijk degene die een bolle portemonnee heeft.. maar ook wanneer je een kleine ruimte hebt,  kan ik me heel goed voorstellen dat je dit aanschaft.

Dat was m ff, hoop dat het leuk leesvoer is! Als laatste nog even een link met video's etc. over de F80
http://www.engineeredtoexcel.com/

Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

ll0ll

€2600  :-o

Wat zijn de afmetingen eigenlijk?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

mahansz

Citaat van: ll0ll op februari 26, 2010, 17:46:01
€2600  :-o

Wat zijn de afmetingen eigenlijk?
w408 x h230 x d185mm, best nog wel compact dus. Er zit aan de achterkant een handvat, je kan hem makkelijk dragen (alleen het gewicht is wel 6,5 kg)
ach, qua prijs: in engeland zijn ze al 1200 pond nieuw bij de dealer (ok, wel afgeprijsd), da's beter toch?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

gerard

Leuk apparaatje.
Mooi dat zoiets erg goed klinkt, maar het leek mij meer een wekkerradio  shutup
En dan de prijs.....

Daar koop je anders ook leuk spul voor  8-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

lijkt me inderdaad nogal overprijsd, maar wie weet hoe hoog het audio gedeelte op te tillen is met wat wrakhout eronder?  :schater: :-D

mars

oi,

Ik heb hem ook gehoord , en voor wat er mogelijk is met dit soort systemen , klinkt dit idd wel heeeeeeeeel er moooi :yes:
Maar ja het blijft toch wat hebben van een veredelde ghettoblaster :mrgreen: voor golf of hockey spelende jeugd uit Wassenaar of uit het Gooi ofzo  :wink:haha
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mahansz

'k heb trouwens gelezen dat de prijs gedaald is naar €2195, nog duur, maar iets minder  :lol: :lol:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen