TEAC PD-H500i CD-speler nu zonder kuren.

Gestart door SMarcel, november 21, 2012, 12:19:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Beste Forummers,

Omdat mijn TEAC Reference PD-H500i  wat lees/afspeel problemen heft, heb ik via Ebay een nieuwe laserunit besteld.

Tijdens mijn onderzoek ben ik er ook achter gekomen dat (in tegenstelling wat de tekening van de service manual laat zien) er een ring ontbreekt in het klemsysteem. In de brug over het loopwerk zit een soort puck welke bestaat uit een borgplaatje, een magneet, een ring en een kunststof pulley.

Nu is het die ring welke ontbreekt en waarvan ik eigenlijk wil weten wat dit voor een soort ring is. Kan deze makkelijk vervangen worden door een alternatief of is dit te specifiek.

Zie deze tekening: http://zeuslab.narod.ru/schemes/RCD-02.pdf
Pagina 9

Dit loopwerk wordt door diverse HiFi producenten gehanteerd en zal dus wel veel voorkomend zijn en daardoor ook wel regelmatig in de revisie/reparatie hoek te vinden zijn. Het gaat om hetvolgende;

-   Yoke(S).Chucking 2-625-537-(01) nummer 7 op de manualtekening
-   Magnet 1-452-483-(21) nummer 8 op de manualtekening
-   Damper 2-625-541-(02) nummer 9 op de manualtekening
-   Pulley(G).Chucking 2-625-548-(02) nummer 10 op de manualtekening

Het gaat hier dus om nummer 9, deze ontbreekt en ik verwacht dat dit mede verantwoordelijk is voor het niet juist functioneren van mijn CD-speler.

Graag hoor ik of dit (behalve nieuw bestelling indien nog leverbaar) op een alternatieve wijze is op te lossen.

Groeten,

Marcel

SMarcel

Hallo forummers,

Ik heb het mijn eigen maar makkelijk gemaakt en heb een complete unit besteld inclusief de laser en de ontbrekende demper (hoop ik).

Deze werd te koop aangeboden op een site in Ierland, welke naar voren kwam bij het Googlen naar KSL2101ABM.

Hier dus: http://www.donberg.ie/descript/k/ksl_2101abm.htm

Als het allemaal goed is, is dit dus plug and play.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SMarcel

Hallo forummers,

Vandaag is het pakketje uit Ierland aangekomen. Netjes verpakt in een echte Smirnof Wodka doos. Bij het openen trof ik een aangename verassing aan, nee niet een fles wodka maar een extra laser unit.

Ik had immers de eerder bestelde laser unit gecancelled en omgezet naar een complete laser module/loopwerk. Ik denk dat er in het magazijn toch 2 pakbonnen terecht zijn gekomen waardoor deze samen naar Nederland zijn gestuurd.

Nou, dus na het eten maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de CD-speler open geschroefd. Foto's gemaakt van hoe de kabels/stekers bevestigd zaten aan het "oude" loopwerk en toen de schoevendraaier erbij om het te demonteren.

Dit viel eigenlijk best wel mee, hij was er zo uit. Toen de nieuwe uit de ESD verpakking gehaald, het TEAC front gewisseld, toen de stekers er in gedaan en daarna weer in de behuizing vastgeschroefd.

Eerst gecontroleerd of alles was aangesloten zoals op de foto en of alles ook vast zat en toen pas de steker in het stopcontact. CD in de lade en dicht.
HELP, allemaal nullen en de melding NO DISC. Nog een paar keer in en uit, maar helaas niets hielp.

Wat ik wel wist is dat bij de laser unit alleen (dus zonder loopwerk) je er een soort brugje moet weg solderen tegen electrostatische belasting. Nu dacht ik dat dit niet aan de orde zou zijn bij een complete module maar niets is minder waar. Maar toen, toen was het nog een hele toer om uit te vinden waar dat brugje zat. De laptop opgestart en zoeken. Dat bleek een heel klein soldeer bolletje te zijn wat 2 soldeerbanen met elkaar verbond.
Deze weggesoldeerd en daarna alles weer gemonteerd.

YES, er zat weer leven in de speler, zonder alle eerder genoemde problemen. Alles werkt zonder haperingen.

Dus nu speelt er weer een lekkere frisse CD-speler. Zie de foto's in random volgorde;

De bekabeling.


De laser unit zelf.


De onderzijde met 2 van de 4 stekers/kabels.


De oude module.


Links de nieuwe en dan natuurlijk rechts de oude.


Ook nog even de glaszekering vervangen door een keramische.


Zo, dat was het topic TEAC CD-speler met kuren

Groeten,

Marcel

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Fijn  dat ie het weer doet .
CiteerZo, dat was het topic TEAC CD-speler met kuren

Nee nu willen we weten of je verschil hoort na het vervangen van de glas zekering .

geintje maar moest er wel aan zo een discussie denken over verschil in zekeringen klankmatig .

Cornelis1921

hello pompom hello pompom hello pompom Toppie Marcel, mooi werk, en gefeliciciteerd!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Citaat van: bas focal marantz op november 29, 2012, 00:26:10
Fijn  dat ie het weer doet .
Nee nu willen we weten of je verschil hoort na het vervangen van de glas zekering .

geintje maar moest er wel aan zo een discussie denken over verschil in zekeringen klankmatig .

He Bas,

Ik weet van de discussie welke al jaren en op diverse forum's loopt over de zin en/of onzin over het uitwisselen van zekeringen. Zo zijn er bijvoorbeeld de AHP zekeringen welke voor giga bedragen over de toonbank gaan. Kijk, daar doe ik dus niet aan mee.

De zekeringen welke ik gebruik zijn gewoon bij Conrad te koop en kosten een fractie van wat die AHP kosten. En ja, dan zijn ze nog een veelvoud duurder dan de glas uitvoering, maar ik wilde ze toch hebben. Al is het alleen maar voor het idee.

Laten we het er maar op houden dat het tussen de oren zit :schater:

Groeten,

Marcel


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

JohnWx

he lekker hoeven we onze spullen niet meer naar die brood reperateurs te brengen  clown1 :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: SMarcel op november 29, 2012, 06:54:34
Al is het alleen maar voor het idee.

Laten we het er maar op houden dat het tussen de oren zit :schater:

Groeten,

Marcel
Geheel mee eens , maar het gevoel wil ook wat , en wat beter aan voelt gevoelsmatig klinkt beter gevoelsmatig en dat is wel een feit .

Iedergeval mooi dat die laser nog te krijgen is want anders houd het op heb ik mogen ervaren met een dvd recorder die in 2009 nog werdt verkocht , geen laser meer voor .



Je hebt van TEAC nu 3 van de vier uit die serie meen ik , komt de tuner uit die serie er ook nog ?

SMarcel

#12
Citaat van: bas focal marantz op november 29, 2012, 19:13:47
Je hebt van TEAC nu 3 van de vier uit die serie meen ik , komt de tuner uit die serie er ook nog ?

Hallo Bas, eerst even iets over de laser, bij de zoektocht naar de laser kwam ik toch tegen dat deze ook in Marantz, Sony, Kenwoo en nog meer merken werd/wordt gebruikt. Dus dat geluk zal k hebben gehad met het nog voorhanden zijn.

Dan mijn TEAC set in de woonkamer;

TEAC Reference A-H500i versterker
TEAC Reference PD-H500i cd speler
TEAC Reference T-H500 tuner
JVC of Victor QL-A75 draaitafel
Intertechnik Sputnik 17-2 speakers zelfbouw



Zo, nu heb je een beetje in beeld waar mijn collectie uit bestaat.

Groeten,

Macel

bas focal marantz

Citaat van: SMarcel op november 30, 2012, 10:02:15


Zo, nu heb je een beetje in beeld waar mijn collectie uit bestaat.

Groeten,

Macel
Dat is een leuke collectie , zeker leuk dat je TEAC in je collectie hebt , voor mij eigenlijk een merk van alleen weten dat het bestaat , toen ik 14 was wel naar hun cassetedecks gekeken toen ik daar naar op zoek was , aiwa en sony maar het werd sony (bekend door reclame) vandaar dat de keuze daar op viel .

Ook erg leuk dat je TEAC de voorkeur geeft want dan wijk je een beetje af van de massa .
De TEAC Reference PD-H570i slaat die de 7 cd's  inwendig op  ?

Net even google erbij geroepen  Teac AS-M50 vindt ik nu een mooie vintage van ze .

SMarcel

#14
Hallo Bas,

Ja, de 570i heeft een wisselaar voor 7 CD´s, 6 CD's in de buffer en 1 in de lade.

TEAC is pas sinds een maand of drie in mijn leven. Heeft wel altijd mijn aandacht gehad omdat ik hun Reference lijn geweldig vind om te zien. Hun wijze van bouwen is super, één en al degelijkheid. Prettige bijkomstigheid is dat de versterker Reference A-H500i een geweldige inwendige opbouw heeft.

Nu even een echt feit. Ik heb onlangs de A-H500i voor revisie naar Wilfred gehad en tijdens deze afwezigheid heb ik mijn Marantz PM-78 tijdelijk in die plaats gehad en ik kan jou zeggen dat dit mij toch enigszins tegenviel.
Zeker nu ik de 500i weer terug heb van de revisie is het resultaat ongekend. Hij klinkt zoveel beter dan de Marantz en dat terwijl ik best wel een Marantz fan ben maar eerlijkheid gebied mij toch te zeggen dat de TEAC het hier echt wel wint.

Deze set zijn echt blijvertjes, het smoelt lekker (ik citeer hier Wilfred) en klinkt bere goed.

Groeten,

Marcel