Marantz PM17mkII

Gestart door HAL9000, augustus 29, 2012, 16:31:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

 hello hello pompom pompom

marantz PM94 ook af!!!   Kreng!!!  pffff 
en volgende week  misschien nog  één  frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

Citaat van: HAL9000 op augustus 31, 2012, 20:09:35
hello hello pompom pompom

marantz PM94 ook af!!!   Kreng!!!  pffff 
en volgende week  misschien nog  één  frusty
Neemt U wel genoeg rust en ontspanning mr. Hal? U lijkt zo vermoeid of is dat slechts schijn? :-D Gr. mr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lebder

De grote vraag natuurlijk is, hoe klinkt de versterker nu?

Na jaren lang intens genoten te hebben van mijn versterker - ik kon nog elke dag thuiskomen en verlangen naar het prachtige geluid van mijn set -, begon mijn versterker kuren te vertonen. Gekraak was het niet echt, maar het leek meer op een keiharde knal. Zo'n knal die meteen een genadeklap uitdeelt aan je luidsprekers. Gelukkig heeft mijn speaker dit defect overleefd :-)

Ik stond dus voor een beslissing: versterker weg doen en een nieuwe kopen of laten repareren. De eerste optie heeft geen minuut van mijn tijd gekost. Ik keek naar mijn versterker en dacht "no way!"

Het werd dus een reparatie. Dan is de vraag waar? Breng je hem naar een winkel, dan weet je dat waarschijnlijk je probleem wel wordt opgelost, maar dan kan je wachten op het volgende probleem. De versterker is namelijk al op leeftijd en het probleem met rechts kan zich makkelijk ook links herhalen. Het juiste om te doen is dus je versterker te laten reviseren. Zeg maar een grote beurt voor je versterker ;-)

Geluidsmatig hoefde dit echter niet voor mij aangezien ik zeker tevreden was met het geluid. Verder heb ik de filosofie "if it works, don't touch it".

Afin, de versterker is bij dokter HAL afgeleverd, en op het moment dat ik hem ontmoette wist ik dat het goed zat. Dit is een man met liefde voor het vak en voor Marantz. De kennis over de materie is groot! HAL heeft niet alleen het probleem opgelost, hij heeft meteen uit voorzorg de transistoren aan het linkerkanaal ook vervangen, zodat het probleem zich niet herhaalt. Dat is nog eens proactief!

Inmiddels heb ik de versterker weer in mijn huiskamer staan, aangesloten en wel. Maar hoe klinkt het nu?

De nieuwe condensatoren zoals HAL me verklaarde waren veel sneller dan de oude. Die waren n.l. op. Mijn vrije vertaling hiervoor is dat het hoog beter is... Snelheid is namelijk frequentie afhankelijk... Maar goed, wellicht zit ik ernaast. In ieder geval klinkt het geluid nu lichter. Het komt meer los van de speakers, en je wordt verplaatst naar de opname ruimte. Het stereo beeld is breder en dieper geworden. Live opnames zijn realistischer, voornamelijk het publiek. Mijjn oorzaak van al dit is doordat het hoog veel accurater is. Daardoor wordt het hele geluidsbeeld beter en direkter, losser etc. etc. Bij gecompliceerde opnames (grote orkesten bijvoorbeeld) heb je veel minder snel de neiging om de volumeknop terug te draaien. Het geheel loopt minder snel vast. Nadeel van al dit (als je het een nadeel wilt noemen) is wel dat slechte opnames ook slecht klinken. Omdat het het geluid met minder vervorming versterkt wordt, worden slechte opnames ook accurater weergegeven. Zelf vind ik dit een compliment voor de versterker, omdat dat het enige doel is - vervormingsvrij signalen versterken -.

Al met al, had ik de revisie nooit uitgevoerd als mijn versterker in orde was, maar het defect heeft ertoe geleid dat ik een beter klinkende versterker ervoor terug heb gekregen. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel :-)

HAL, bedankt voor het goede werk!

HAL9000

leuk om te  lezen!   
ja  dat  ga je  wel krijgen dat bepaalde  cd opnamen  niet goed blijken.  veel mensen  ervaren dit ook met andere/betere cd spelers SA-cd spelers.   

Veel  luister plezier  gewenst!  HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#20
:yes: Commentaar/verslag van lebder kan ik geheel beamen en bevestigen! Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Niber

Leuk om het verhaal achter de revisie (van de eigenaar) eens te lezen, ipv alleen het technische gedeelte (welke ik trouwens ook altijd erg interessant vind).

Goed werk.  notworthy
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

pietjepc

 stupid Inderdaad een leuke terugkoppeling :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F