marantz 2250B reparatie/revisie

Gestart door HAL9000, april 19, 2009, 18:00:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb afgelope donderdag een fikse keel onsteking opgelopen waardoor ik geen onderdelen heb kunnen halen.
Ik ben maar verder gegaan (tussen de hoofdpijn en koorts door) met een marantz 2250B en een marantz 104 (post ik zometeen)

De marantz 2250B is een midden klasse receiver van midden/eind jaren 70 stereo.
Er bestaat ook een marantz 2252 die heeft een zilver plaatje waar de knopjes zitten die is tevens ook Jonger.
je hebt deze niet in goude uitvoering.

Deze receiver stond laatst op marktplaats te koop voor ± 160,- goed werkend. Echter toen de koper deze aansloop hoorde hij een continue centrale brom. Duidend op een storing.
Ik wist bijna 100% zeker dat de voeding niet 100% meer was met name de elko's (330µF en 220µf).
Inderdaad bleek 220µF defect te zijn en de rest aanzienlijk minder.


De voeding.

vreemde zekering.


leuke bedrading


Ik ben maar begonnen met de voeding, alles gereviseerd met panasonic FC en NHG.



na deze ingreep werkte de 2250b weer prima.

Op het rechter kanaal stond een DC van ±500mV continu, deze kon ik maar matig veranderen.
Ik heb de eindversterker gereviseerd met panasonic FC en bij het rechter kanaal het differentiaal ampje vervangen, bestaande uit twee transistoren.


alles nieuw.

alles ook schoon en netjes.

alles ook gerepareerd en afgesteld. stabiel op 0,03V±  :-D

linker kanaal kon ook wel frisse wind gebruiken.

alles even netjes gemaakt, nieuw stereo lampje erin geplaats (is altijd 8V)

front is erg netjes.


de versterker schommelde eerst  met de dummy test, maar na de rivisie van de eindversterkers bleef alles netjes stilstaan op de scope. Komt volgens mij door de per kanaal 50V 47µF die direct in verbinding stond met een van de drivers (was van matsushita paarse spul).
vermogen bij 20Hz: 40,04Watt 8Ω
                 1000Hz 53,01watt 8Ω
netjes op spec, klankmatig zou ik deze als strak neerzetten.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!