Probleem SR7500

Gestart door Surrounded, januari 16, 2007, 20:34:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Surrounded

Hallo,

Sinds afgelopen zomer ben ik de trotse bezitter van een surround receiver SR7500. Tot op heden heeft deze steeds perfect gelopen en ik ben er dan ook erg tevreden over.

Het enige wat me zorgen baart is dat de receiver van tijd tot tijd, soms ook helemaal niet, even tikt. Zoals het geluid van uitzettend metaal. Dit geluid komt uit de behuizing zelf. De weergave blijft steeds perfect.

Is het mogelijk dat dit tikken het gevolg is van hitte? Of kan er een ander probleem zijn, en zo ja wat? Of mag het als normaal aanzien worden?
Herkennen anderen dit fenomeen? Zou een nazicht door een technieker noodzakelijk zijn? In principe wil ik dat laatste liever vermijden, ik zie op tegen het loskoppelen van al die kabels en uiteraard... om voor bepaalde tijd surround-loos door het leven te moeten gaan  :-P .

Thx voor alle mogelijke info die jullie zouden kunnen geven.

greetz!

Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Maurice

Het tikken kan ik niet helemaal plaatsen. Maar goed is het zeker niet!

Klinkt het alsof er een relais schakelt? Hoor je nog andere geluiden?

Indien het een relais is wat schakelt, dan kan het zijn dat je ergens in de beveiliging schiet, maar volgens mij moet dan ook je geluid even wegvallen.

Loop in ieder geval al je kabels eens na. Zodra ??n van de kabels niet goed aangesloten is, kan deze op een ingang of uitgang sluiting veroorzaken. Doe dit bij zowel speakers, bronnen als receiver!

Probeer ook eens op te letten onder welke condities het probleem optreedt. Is dit bijvoorbeeld alleen als je hard speelt? Of als je een bepaalde bron hebt gekozen?

Als je geen garantie meer hebt, dan zal de receiver denk ik toch open moeten indien de bekabeling allemaal goed zit. Je kunt eerst zelf de kast openschroeven en kijken of er stof in zit. Zit dit er, dan kun je dit zelf wegzuigen. Zo niet, dan wordt het tijd voor techneut ben ik bang  shutup
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

heb je het tikken als je met de volume speelt?

zo jah dan kan het weinig kwaad want ik heb het hier ook op de 7500 en alles werkt nog perfect

zo nee dan kan ik je zo verder niet helpen

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Force

Heb ook de 7500, en bij mij is er geen getik hoorbaar

Stadium III

het tikken wat ik aangaf is bij mij heel zeldzaam

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Surrounded

Thx voor de reacties.
De connecties zijn nagekeken en alles lijkt mij goed te zitten.

Ik moet erbij vertellen dat het voorkomen van een tikje enkel voorkomt als het toestel warm is, dus nooit de eerste 1 ? 2 uur activiteit (en daarna occasioneel, gemiddeld ongeveer evenveel tikjes als luisteruren), en dat tot voor kort een DVD-speler ge?nstalleerd was op de receiver.

Enkele dagen geleden heb ik de installatie een beetje gereorganiseerd zodat de receiver nu een kleine 10 cm ruimte heeft.

Het lijkt beter zo, toch denk ik dat het met warmte ontwikkeling te maken heeft, omdat ik het nu ook merk bij de DVD-speler (eveneens Marantz) die nu hoger staat en daar duidelijk afkomstig is van het omhulsel.

Ik denk dat ik het verder zo laat... hoe harder je op let, hoe meer je hoort... :)
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Maurice

Kun je misschien een foto maken van de opstelling? Kinkt namelijk alsof je de dvd-speler op de receiver hebt staan? Dan kan de receiver mogelijk zijn warmte onvoldoende kwijt en slaat ie inderdaad in de beveiliging.
Als je hem in een kast hebt staan wordt het alleen maar erger.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Surrounded

Inderdaad, tot voor kort stond een DVD-speler bovenop de receiver.
Dit is niet meer het geval, waardoor de receiver nu een 10-tal centimeter vrije ruimte heeft bovenaan. Het toestel staat op een open meubel, dus de ventilatie opzij, naar voor en naar achter is geen probleem.

Wat bedoel je met in beveiliging gaan precies? Moet ik daar niks van merken? In een voetnoot in de handleiding las ik dat het display 'PROTECT' toont indien er een probleem is. Bedoel je dat?
Dat is bij mij nog nooit het geval geweest.

De weergave wordt ook nooit be?nvloed door het tikken.
Tikken bij het veranderen van het volume heb ik niet. het klinkt echt als het werken van materialen onder invloed van warmte.
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Maurice

Ok, dus geen beveiliging die inspringt.
Maar sinds je meer ruimte hebt boven de versterker, is het toen minder geworden?
Anders lijkt het me gewoon een SR7500 kwaaltje te zijn, dat veroorzaakt wordt door uitzetting...
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude