stroomgebruik receiver

Gestart door vielzweck, mei 15, 2008, 11:01:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Als ik van een receiver alleen de tuner gebruik, aangesloten op een losse versterker, gebruikt die receiver dan minder stroom dan wanneer ik de desbetreffende tuner via de desbetreffende receiver beluister?

En valt er iets concreets over dat stroomverbruik te zeggen? Het betreft of een marantz 2226b receiver of een marantz 1515 receiver.

Het stroomgebruik van de losse versterker (model 1150) laat ik bewust even buiten beschouwing

Als ik niet duidelijk ben verneem ik dat graag  :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Ik begrijp wat je bedoelt.

Elk apparaat dat aanstaat verbruikt stroom, hoeveel stroomgebruik de receiver heeft indien deze geen luidsprekers aanstuurt is lastig te bepalen. Dat hangt namelijk van de gebruikte schakeling af.
Mijn PM-95 in klasse A verbruikt in rust net zoveel stroom als spelend, namelijk altijd 450W. De versterker wordt zelfs koeler als deze speelt.
Elke versterker staat een klein stukje in klasse A (dacht ik).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Nu ben ik geen techneut maar het lijkt me aannemelijk dat als je alleen de tuner gebruikt de receiver minder stroom verbruikt.
Want als je de eindtrappen van de receiver gaat belasten ga je meer stroom uit het lichtnet gebruiken.
En een 2x15 watt versterker zal minder stroom verbruiken dan bv een 2x 200 watt versterker.
Vaak staat op de achterkant van een apparaat het opgenomen vermogen.

Maurice je bent me net voor. :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Jongens jullie zijn geweldig :yes:

Ik zeg tegen mijn vrouw:"dat vraag ik op het marantzforum heb ik in no time antwoord :yes:

Eenduidig is het (nog) niet maar misschien dat het ook per apparaatlijn andere antwoorden kan opleveren.

Is het slecht voor receiver indien ie slechts gedeeltelijk gebruikt wordt?

('t is oud spul en ik wil er voorzichtig mee omgaan)

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Ik heb het met mijn denon receiver ook gedaan.
Op de denon de tape out naar de andere versterker en zorgen dat je speakers a/b op je receiver uitgeschakeld is.
Werkt perfect. pompom
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Stadium III

Je kunt eens gaan zoeken wat de reciever idle doet en vol belast dan kun je eens kijken

Mijn reciever pakt hier een 760w maar neem aan niet constant  :|
En ach jah met batalen ben je er ook af !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

vielzweck

Citaat van: Stadium III op mei 15, 2008, 18:14:24
Je kunt eens gaan zoeken wat de reciever idle doet en vol belast dan kun je eens kijken

Mijn reciever pakt hier een 760w maar neem aan niet constant  :|
En ach jah met batalen ben je er ook af !

ik neem dat je betalen bedoeld :-)
maar dan wéét ik niets   :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

dmeerpa

Ik heb mijn audio en video spullen op een Belkin PureAV PF40 hangen. Deze is uitgerust met een spannings meter en stroom meter.

Hoe harder ik mijn receiver SR8002 (was ook zo met de SR7500) zet hoe meer stroom deze verbruikt.

Als ik naar mijn plasma kijk met het geluid via de receiver, gebruik ik als ik me niet vergis 1,5A bij 230V (ik controleer het straks eens), dat is dus 345Watt voor Plasma, receiver, Sub, en digitaal decoder en met de CD en DVD op standby
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Gisteren DVD gekeken op de plasma, met de Sub aan en de receiver op -20db, verbruik 1,5 à 1,6A.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Willem-A

Citaat van: Paul op mei 15, 2008, 13:20:03
Ik heb het met mijn denon receiver ook gedaan.
Op de denon de tape out naar de andere versterker en zorgen dat je speakers a/b op je receiver uitgeschakeld is.
Werkt perfect. pompom

Dacht ik ook te doen met een Marantz SR 7300. Ik dacht zo de tuner te gebruiken op een PM 17 versterker, maar als deze laatste al aan staat en de receiver word in/uitgeschakeld, ontstaat er een luide schakelklik uit de speakers, die ook nog eens volumeafhankelijk is. dus dat is niet aan te raden. Op de pre-outs van de receiver gaat het overigens uitstekend. Kijk dus uit als je bovenstaande gaat uitproberen.

Paul

Zal dan wel een marantz kwaaltje zijn.
Het zelfde had ik toen ik de marantz 1070 versterker als pre op de marantz SM-7 ev aangesloten had.
Nadat ik de 1070 door een rotel pre vervangen had was dit probleem verleden tijd.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Willem-A

#12
Citaat van: Paul op mei 22, 2008, 21:47:55
Zal dan wel een marantz kwaaltje zijn.
Het zelfde had ik toen ik de marantz 1070 versterker als pre op de marantz SM-7 ev aangesloten had.
Nadat ik de 1070 door een rotel pre vervangen had was dit probleem verleden tijd.



Toch vreemd, want normaal moet het ook geen probleem zijn. Een beetje slordig is het wel vind ik, maar de meeste gebruikers zullen er niets van merken omdat hij vaak niet op die manier word doorgeschakeld, maar via de pre outs. Maar voorzichtigheid is dus wel geboden, want bij een hoog volume kan het wel eens je speakers kosten...

Maar oke, nu weer on-topic...

Maarten

Een goede verbruiksmeter geeft het antwoord. Een Brennenstuhl van 30 euro is al goed genoeg. Met een amperemeter schiet je helemaal niks op omdat je de power factor niet meet (de verschuiving tussen spanning en stroom).

Algemene samenvatting over het verbruik van versterkers: Hoe dichter bij klasse B, hoe lager het verbruik als je hem niet belast. Bij klasse A zal het verbruik hetzelfde blijven of zelfs toenemen als je hem niet belast.