Restaureren 1122DC - tips?

Gestart door oltmb, juni 25, 2021, 21:24:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oltmb

Ik heb een 1122DC waar ik de elkos wil gaan vervangen. Wie heeft hier al ervaringen mee? Nog tips? ik zie dat er op sommige printplaten connectoren zitten, maar er zijn ook veel wire wraps. Die moet ik waarschijnlijk losmaken om de printplaten te kunen demonteren.

HAL9000

Ja ik heb wel wat tips. Je kunt alle elkos vervangen. Je moet ook alle slechte tin verbindingen door solderen. Alle bruine lijm weghalen. Liefst vervang je ook het 24vdc relais. Die zal vies en oud zijn. Schoonmaken via opschuren kan maar dat is een tijdelijke oplossing. Opletten!!,  wanneer alle elkos zijn vervangen en tin bindingen zijn door gesoldeerd dat de bias niet te hoog wordt.  Bij deze DC versterkers wordt dat automatisch geregeld door prehistorische FET transistoren. Die de nieuwe elkos en nieuwe tin bindingen als teveel zullen ervaren waardoor de bias te hoog wordt. Deze kun je niet zo makkelijk afstellen zoals  bij conventionele versterkers. Je moet dan 2 weerstanden vervangen door een hogere waarde. 

Als je zover bent kan ik je aangeven waar wat en hoe te doen. 

Jon

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#2
Lang geleden dat ik een 1122dc voor mijn neus gehad heb.
Werkt de versterker nog goed of zijn er wat problemen mee?
Bij deze serie zijn de soldeerverbindingen sowieso een must.
DC balance is in te stellen / bias niet.
De versterker ziet er nog kats origineel uit.
Mocht er een kanaal uitliggen en je zet er b.v. nieuwe powertransistoren in van on-semi zul je idd een aanpassing moeten maken om de bias weer op de correcte waarde te krijgen.
Hetzelfde verhaal als bij de 170dc/300dc.
Oorzaak daarvan is de hogere gain van de nieuwe powertransistoren.
In die tijd lag de HFE tussen de 20 en 40.
Ik lees dat je de elco's wil gaan vervangen maar dat je over bepaalde dingen wat aan het twijfelen bent of tegenop ziet.

Voor meer info mag je mij gerust een PB sturen.






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op juni 25, 2021, 22:41:37
Lang geleden dat ik een 1122dc voor mijn neus gehad heb.
Werkt de versterker nog goed of zijn er wat problemen mee?
Bij deze serie zijn de soldeerverbindingen sowieso een must.
DC balance is in te stellen / bias niet.
De versterker ziet er nog kats origineel uit.
Mocht er een kanaal uitliggen en je zet er b.v. nieuwe powertransistoren in van on-semi zul je idd een aanpassing moeten maken om de bias weer op de correcte waarde te krijgen.
Hetzelfde verhaal als bij de 170dc/300dc.
Oorzaak daarvan is de hogere gain van de nieuwe powertransistoren.
In die tijd lag de HFE tussen de 20 en 40.
Ik lees dat je de elco's wil gaan vervangen maar dat je over bepaalde dingen wat aan het twijfelen bent of tegenop ziet.

Voor meer info mag je mij gerust een PB sturen.
Je maakt een fout. De 1122dc kan je geen onsemi eindtorren in zetten. De 1122dc heeft die prehistorische vleugel eind transistoren.  Die zijn moeilijk te vervangen wil je de originele lay-out aanhouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#4
Dat was als voorbeeld zoals in de 170 en 300dc.
Er zitten batwings in en deze zijn nauwelijks meer te krijgen....Ja NOS misschien maar daar ben ik niet kapot van daar de geleidingspasta vaak droog is en de chip niet meer goed gekoeld kan worden.
Het ging of gaat over de gain.
Bij vergelijkbare equivalenten heb je vaak hetzelfde gezever en nieuwe elco's en/of herstelde soldeerverbindingen zijn daarvan niet de oorzaak.

Persoonlijk ben ik meer van de voorgaande serie zoals de 3200/140/1070 etc
Wel een bias potmeter en degelijker gebouwd.

Maar goed, het hoe en waarom van de TS zal wel duidelijk worden neem ik aan.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op juni 25, 2021, 23:25:02
Dat was als voorbeeld zoals in de 170 en 300dc.
Er zitten batwings in en deze zijn nauwelijks meer te krijgen....Ja NOS misschien maar daar ben ik niet kapot van daar de geleidingspasta vaak droog is en de chip niet meer goed gekoeld kan worden.
Het ging of gaat over de gain.
Bij vergelijkbare equivalenten heb je vaak hetzelfde gezever en nieuwe elco's en/of herstelde soldeerverbindingen zijn daarvan niet de oorzaak.

Persoonlijk ben ik meer van de voorgaande serie zoals de 3200/140/1070 etc
Wel een bias potmeter en degelijker gebouwd.

Maar goed, het hoe en waarom van de TS zal wel duidelijk worden neem ik aan.
Okee, dan heb ik het verkeerd opgevat. Maargoed als iemand een 1976+ marantz heeft, moeten we deze mensen  steunen.  Het lijkt nu alsof die modellen verschrikkelijk zijn. Ze zijn dat niet!!. 
Een USA gebouwd apparaat. Dat kan pas problemen geven als je niet weet wat je doet!. [emoji850]

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Ik zeg ook niet dat deze modellen verschrikkelijk zijn.
Verre van zelfs. Maar eerlijk is eerlijk, de blue line is nu eenmaal minder degelijk. Wij beide hebben deze en ook de dark blue dus we weten heel goed waar we het over hebben toch?

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ik ken de termen blue line en dark blue  niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

oltmb

IK heb het powerboard gerecapped. Resultaat was ok. Daarna aan de slag gegaan met het powerboard P700. De meeste elko's vervangen met uitzondering  van C731, C732, C733 en C734. In de kit die ik had gekocht, zaten alleen 47 uF 25 V exemplaren terwijl de originele ELNA's 63 V zijn. Ik wacht nog op vervanging. Hoe zit het met die aanpassing waarbij ik twee weerstanden moet veranderen om de bias goed in te kunnen stellen?

HAL9000

Citaat van: oltmb op juli 13, 2021, 17:39:38
IK heb het powerboard gerecapped. Resultaat was ok. Daarna aan de slag gegaan met het powerboard P700. De meeste elko's vervangen met uitzondering  van C731, C732, C733 en C734. In de kit die ik had gekocht, zaten alleen 47 uF 25 V exemplaren terwijl de originele ELNA's 63 V zijn. Ik wacht nog op vervanging. Hoe zit het met die aanpassing waarbij ik twee weerstanden moet veranderen om de bias goed in te kunnen stellen?
Beste ik moet even I  het schema kijken. Ik ben alleen nu niet thuis.
Zal binnenkort eens kijken.

Jon

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

oltmb

De 1122DC heb ik inmiddels verkocht en op dit moment heb ik alleen nog een Marantz 2130 tuner  en de PM7004 staan. De PM7004 heeft twee tape ingangen en en dat is handig want ik heb nog een Akai tapedeck en Nakamichi cassetterecorder. De laatste heb ik volledig gerecapped en klinkt nog goed voor zijn leeftijd.

HAL9000

Citaat van: oltmb op november 26, 2021, 15:13:07
De 1122DC heb ik inmiddels verkocht en op dit moment heb ik alleen nog een Marantz 2130 tuner  en de PM7004 staan. De PM7004 heeft twee tape ingangen en en dat is handig want ik heb nog een Akai tapedeck en Nakamichi cassetterecorder. De laatste heb ik volledig gerecapped en klinkt nog goed voor zijn leeftijd.
Oke ja dr pm7004 is een leuke goede vervanger. De 2130 is een hele leuke!! 

Ik ben zelf geen fan van nakamichi maar als ze het doen. Zijn het goede decks.

Jon

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

EasyMar

Oeh als je de 2130 wil verkopen ,ik hou mij aanbevolen 8-) 8-)

lieven

Citaat van: EasyMar op november 28, 2021, 22:28:19
Oeh als je de 2130 wil verkopen ,ik hou mij aanbevolen 8-) 8-)

Ik wil ook een 2130  :cry: :cry: