Pm-62 alle source lampjes aan en volume max

Gestart door garvels, mei 22, 2021, 17:30:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garvels

Hallo, ik heb begin jaren 90 een pm62 gekocht en er lang van genoten. Het laatste jaar ging hij steeds vaker spontaan uit. Ik dacht dat het relais stuk was en dat vervangen maar dat was het niet.
Pas merkte ik dat de 24V regelaar los in de tin stond: bij het meten van die spanning sprong het relais spontaan aan doordat de multimeter de pin aantikte.
De pinnen dus vastgesoldeerd, gelijk ook die van de 6V ernaast.
Dit gaf niet het gewenste resultaat: de 24V spanning is maar 6V en die van 6V is maar 3.een beetje.
Helaas ontstond tegelijk een nieuw probleem: alle source lampjes gaan tegelijk aan en het volume draait zichzelf maximaal.
Na wat zoekwerk vond ik dat de oorzaak van het laatste een te lage spanning op de microcontroller kon zijn.
Ik dacht dat het of een elco moest zijn op het pre-powersupply bord of een van de 2 spanningsregelaars die lis zaten.
Alle genoemde onderdelen vervangen, en helaas is het probleem nog hetzelfde.
Heeft iemand een idee of een suggestie?

Update na het pinksterweekend met wat onderzoek: zover ik kan zien is het probleem dat
de microcontroller kortgesloten is. Hoe kom ik tot deze conclusie:
Uit de servicemanual zie je dat de 6V uitgang na een diode uitkomt op de Vdd van de microcontroller.
Ik breng ook 6V aan na de diode en ook daar trekt het voltage naar 0.5V. Na de diode zijn er nog twee
andere takken: een tak via een kleine weerstand naar een supercondensator en tak met een kleine 0.1uF condensator.
De kleine eruitgehaald en het probleem blijft. De andere tak de stroomsterkte gemeten over de weerstand
en die zakt snel naar nul, zoals verwacht. Het moet dan wel de microcontroller zijn lijkt mij.

De chip is een TMP47C200BN-G928. Helaas is deze nergens meer te krijgen volgens de normale internetzoektochten. Het is toch wel heel jammer als ik mijn PM62 moet afdanken vanwege het enige digitale wat er in zit. Het is ook een beetje een kind van je na 30 jaar trouwe dienst.

De oorzaak denk ik ook helder te hebben: de grond-pin van de 6V spanningsregelaar. Die zat los, waardoor hij geen contact meer maakte. De regelaar zet dan de 24V ingangspanning op de uitgang. Die gaat direct naar de chip die maar 7V aankan volgens de datasheet. Laat dat een les zijn voor anderen, zorg dat de
spanningsregelaars goed vast zitten!

Wat zou ik nu het beste kunnen doen:
-De versterker naar het door Marantz erkende reparatiebedrijf sturen in de hoop dat zij de chip wel hebben
-Een andere PM62 aanschaffen (uiteraard altijd zeer tevreden ermee geweest)
-Iets anders proberen (is het misschien toch een ander defect?)

Het moge duidelijk zijn, ik heb weinig verstand van electronica, anders was het niet zo gelopen.
Ik hoop dat iemand een suggestie heeft.


Mvg, Marnix

garvels

Ik zal nog vertellen hoe het avontuur verder liep.
Uiteraard koos ik nog een ander pad.
Eerst bij de Duitse, Nederlandse en Engelse officiele
Marantz onderdelenhandels gevraagd naar het onderdeel; uiteraard was het nergens te krijgen.
Op internet verder gezocht naar de chip die in de pm68 en pm82 zit, de G929; een rom versie verder dus. Helaas ook onvindbaar.
Toen zag ik op Aliexpress de G907, maar daarover is verder helemaal niets te vinden. Ik denk ik probeer het gewoon. Chip besteld (niet goedkoop) en ingebouwd. Alle spanningen zijn nu in orde, maar er gaat geen enkel lampje meer aan.
Lijkt dus incompatibel te zijn.

Nu zou je de chip kunnen bypassen door een vaste input te kiezen maar dat lijkt me niets.

Iemand misschien nog tips?