Marantz PM-7000 reparatie

Gestart door SB_Marantz, februari 14, 2021, 10:40:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Deze PM-7000 onder handen genomen met fikse problemen:

Voedingsspanning klopte niet om te beginnen dus eerst dat aangepakt.
Een aantal weerstanden defect , 2 transistoren en een berg soldeerverbindingen.

Tevens een fikse ruis bij gebuik van de treble potmeter.
Het zette mij op een flink dwaalspoor want zodra ik aan de output van de preamp / voorversterker sectie mat zag ik een schoon signaal!

Na de topologie eens goed onder de loep genomen te hebben m.b.v. bleek dat er een terugkoppeling in zit , een standaard baxandall toonregelcircuit en het is een soort van schijn gebalanceerd ontwerp.
Not very funny!

Hier ging enorm veel tijd inzitten, maar ik laat me er niet onder krijgen door een stuk elektronica.  :evil:

Aangezien deze versterker niet over een pre-out en main - in beschikt moesten we het anders doen.
Het ''kleine'' modelletje 1070 er bij gepakt en m.b.v. een tulpsnoer aan de preamp en ook poweramp de boel kunnen scheiden en testen.

Het probleem bleek uiteindelijk toch in de preamp te zitten.

Na wederom veel meet en speurwerk zag ik geen ruis maar een vervormde weergave aan een component maar niet de ruis!
De ruis was continu en dus niet wat sommige semi defecte transistoren doen.
Bij het opdraaien van de treble pot dus en ook de balans pot had hier invloed op.

Resumé: Alle slechte soldeerverbindingen hersteld in de powersupply , eindversterker , voorversterker , en toonregelcircuit, een aantal elco's vervangen , weerstanden, transistoren en nog wat andere componenten.

Het plus en min voedingspanning probleem was zo opgelost maar van de preamp kreeg ik aardig maagzuur.  :schater:

In willekeurige volgorde:






Het direct meten aan de output van de preamp........niets te zien!













Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Weer een interessante verslaglegging met de foto's erbij helemaal.
Bedankt

SB_Marantz

#2
Dank je......het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag postte en ik hoop dat het niet te moeilijk omschreven is?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Verslag is wel een technische beschrijving , maar goed te begrijpen denk ik. Wederom een knappe reanimatie van deze oldtimer.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Nostra

Knappe werken!

Mss een heel domme vraag SB, just in case heb je al eens accuphase aangepakt?

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk


SB_Marantz

Ja hoor.

Instappers , middle of the road en topmodellen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nostra

Citaat van: SB_Marantz op februari 14, 2021, 13:02:15
Ja hoor.

Instappers , middle of the road en topmodellen.
Ok zeer goed om weten dat ik een vakkundige persoon gevonden heb voor als er aan men vintage accuphase iets komt

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk


jmo68

In dit forum beschreef ik het probleem in mijn versterker als "storing bij piekbelasting" waarna Wilfred zijn hulp aanbood. Afspraak gemaakt voor het stellen van een diagnose en mijn PM7000 achtergelaten voor reparatie.
Een eerste renovatie sinds aankoop was hard nodig bleek al snel. Het probleem met de treblepot was nog niet exact gelocaliseerd, maar zou worden opgelost was de afspraak.

Bovenstaand verslag is voor mij niet 100% te volgen, maar ik heb mijn versterker weer perfect spelend terug gekregen. Wilfred wilde dit lastige probleem persé oplossen en dat is hem gelukt!  notworthy Veel dank dat ik weer voor jaren van mijn geliefde versterker kan genieten.

Het zal geen verrassing zijn dat ik Wilfred zeker aanbeveel voor dit soort werk!

Marco



HAL9000

Ja deze units kunnen vervelend zijn. Ik had ook laatst een. Raar onbalens kwam ook van de voeding/pre vandaan. Bleek er zo'n fusables kapot te zijn. Heb ik ook twee avonden na min werk aan gezeten voordat ik het begreep[emoji2957]

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!