Marantz 7011 ineens geen geluid meer.

Gestart door sanscorp, februari 02, 2021, 18:40:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanscorp

Hallo allen,

Op aanraden van een vriend heb ik mij hier geregistreerd n.a.v. een probleem welke ik met mijn 3,5j "oude" Marantz sr7011 heb.
Mijn naam is Sander (34) en woon in Almere.


Van de ene op de andere dag komt er geen enkel geluid meer uit de Marantz. Er waren geen indicaties van een aankomend defect zoals klikken of poppen.

Er is niets in de fysieke setup (5.2 bedraad) of instellingen gewijzigd.

Auto-update staat standaard uit omdat ik zelf wil bepalen wat ik wanneer update. De update van 10-2020 stond er op.

Ik hoor nog wel de bekende klik van het relais wanneer de main zone ingeschakeld word en de heatsinks worden nog ouderwets (flink) warm. Ik zie af fabriek ook 2 fans onderin geïnstalleerd.

Ik heb uiteraard diverse bronnen en HDMI poorten getest, waaronder een TV en Chromecast via HDMI, HEOS online radio en Spotify en via een analoge input (telefoon M-jack naar RCA), ook heb ik de headphones aangesloten als output en natuurlijk ook de fysieke verbindingen getest met andere speakers.

Ik krijg wel gewoon beeld met HDMI maar geen geluid.

In de onderstaande volgorde heb ik geprobeerd te troubleshooten, misschien ben ik nog iets vergeten want ik heb veel gedaan:

1. Firmware update laten draaien. Deze blijft echter herhalen dat er een update beschikbaar is en na 6x herhalen veranderd het versienummer niet (voor mijn leken beoordeling is dit hint 1 naar logica / IC's)

2. Reset uitgevoerd door Game en Info ingedrukt te houden.
Na de reset kom je bij de initiële setup met uitleg hoe de speakers aangesloten moeten worden etc. Nadien krijg je de optie om geluid af te spelen om te controleren of de speakers juist zijn aangesloten. Op dit moment hoor ik niets, maar blijft ook de setup hangen. Het scherm lijkt te bevriezen want ik kan niet naar yes or no navigeren  op de vraag "do you hear sound" met AB of pijltjes op de AV maar ik kan de setup wel annuleren.

3. Ik heb daarna een firmware restore gedaan door M-dax en Dynamic EQ ingedrukt te houden. Hetzelfde probleem blijft bestaan.

Ik kan dus tijdens de freeze in de initiële setup annuleren. Ga ik dan naar de instellingen, speakers en level dan zou er een ruis te horen moeten zijn maar blijft het stil, ook hier bevriest het scherm en kan ik de dB niet aanpassen of naar een andere speaker navigeren met de pijltjes toetsen. Annuleren lukt wederom wel.

Ook Audigy setup blijft hangen zodra er geluid afgespeeld moet worden.

Het lijkt haast op een interne digitale communicatie fout maar er gaat sowieso ook iets niet goed met de firmware.

Uiteraard ook eens spanningsloos gelaten voor de nacht en diverse resets achter elkaar gedaan.

Heeft er iemand nog suggesties? Het toestel is pas 3,5 jaar oud en word enkele uren per week gebruikt. Het zou in ieder geval zeker nog niet defect mogen zijn.

Solderen ben ik niet vies van maar fout opsporing is een vak apart. Reflowen kan redelijk met mijn hot air soldeerstation, reballen gaat niet, SMD solderen t/m 0402 durf ik wel aan.

Ik heb een hele kleine automotive scope (single channel 10Mhz) maar nooit serieus mee aan de slag geweest. Mijn oude 20Mhz dual channel heb ik net verkocht voor 20 euro vanwege dus gebrek aan begrijpen waar ik mee bezig ben. Signal generator heb ik ook staan maar nooit getest...

Is een leuke hobby maar verder dan namaken bestaande schema's of de bekende geplofte elco's vervangen kom ik doorgaans niet.

Wie kan mij wegwijs maken welke simpele zaken ik nog kan controleren?
Ik heb de service manual revisie 5 vanmorgen gekocht voor 9 euro, deze wil ik evt. ook wel delen indien toegestaan.

Alvast bedankt!
Sander.