PM-78; Mooi geluid of hoax? Wat een wending. Hij valt uit..

Gestart door MarantzPhilipsFan, december 28, 2020, 21:21:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarantzPhilipsFan

Op een wat bijzondere wijze staat er nu bij mij een tweede versterker in huis, de PM-78.

Gisteren aangesloten o te kijken of hij werkt, op mijn KEF UniQ speakers. Normaal heb ik een PM80MK2 staan, zonder de klasse A aan.

Wel... de PM78 kwam vreemd op gang. Eerst hoorde ik niks, een kleine beweging met de volume knop bracht de latin Jazz Fado achtige muziek uit speakers. Voor mijn gevoel klonk het mooier en helderder dan mijn PM80MK1. De stem zo mooi en zuiver en beter te onderscheiden/meer uitgesproken en de verschillende snaren van de gitaar kon je helderder horen.

En toen stortte mijn wereld in (ok, ik overdrijf), ik zette de volume een tikje hoger. Het geluid uit de linker speaker werd schel, blikkerig.. rechts was ook vreemd maar daar heb ik nu geen taal voor.

Dus: nu vraag ik mij twee dingen af:
- Is de 78 veel beter dan de 80?
- Zou de PM 78 zo in de war zijn dat de klasse a schakel aanstaan (ook al had ik 'm niet als zodanig ingesteld)?

Verder:
Ik kan leuk schrijven maar niet reparer. Zou iemand mij kunnen laten weten of het de moeite waard is om dit te fixen en wat zouden daar de financiĆ«le consequenties van zijn? Ik kan ook goed taart bakken 🥳

-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

Frits Denon

Citaat van: MarantzPhilipsFan op december 28, 2020, 21:21:23
Op een wat bijzondere wijze staat er nu bij mij een tweede versterker in huis, de PM-78.

Gisteren aangesloten o te kijken of hij werkt, op mijn KEF UniQ speakers. Normaal heb ik een PM80MK2 staan, zonder de klasse A aan.

Wel... de PM78 kwam vreemd op gang. Eerst hoorde ik niks, een kleine beweging met de volume knop bracht de latin Jazz Fado achtige muziek uit speakers. Voor mijn gevoel klonk het mooier en helderder dan mijn PM80MK1. De stem zo mooi en zuiver en beter te onderscheiden/meer uitgesproken en de verschillende snaren van de gitaar kon je helderder horen.

En toen stortte mijn wereld in (ok, ik overdrijf), ik zette de volume een tikje hoger. Het geluid uit de linker speaker werd schel, blikkerig.. rechts was ook vreemd maar daar heb ik nu geen taal voor.

Dus: nu vraag ik mij twee dingen af:
- Is de 78 veel beter dan de 80?
- Zou de PM 78 zo in de war zijn dat de klasse a schakel aanstaan (ook al had ik 'm niet als zodanig ingesteld)?

Verder:
Ik kan leuk schrijven maar niet reparer. Zou iemand mij kunnen laten weten of het de moeite waard is om dit te fixen en wat zouden daar de financiĆ«le consequenties van zijn? Ik kan ook goed taart bakken 🥳

Hmm, ik kan nu alleen via een citaat reageren. Voor de TS, hier een link waarin de 78 hier op dit forum besproken wordt. https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=7499.0

In basis niks mis mee en revisiewaardig volgens mij. Er zijn hier techneuten die er vast iets mee kunnen, ik weet echter niet of ze zo kort na de Kerst trek hebben in een taart. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Het is geen klasse A ze zetten alleen de bias wat hoger

Het is zeker de moeite waard om beide te laten reviseren als dat nog nooit gedaan is

De PM 80 moet je eerst uit zetten als je in de Marantz klasse A wilt spelen bij de 78 weet ik dat niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Een PM78 was mijn eerste nieuw gekochte Marantz versterker.

Daar heb ik jaren mee gespeeld en veel plezier aan gehad. Destijds bijeen gefietst met een krantenwijk (1200 gulden uit m'n hoofd). Toen samen met een CD5400 OSE en een paar B&W zuilen.

Ik zou hem na laten kijken en reviseren  :yes:

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op december 29, 2020, 00:30:33
Het is geen klasse A ze zetten alleen de bias wat hoger

Het is zeker de moeite waard om beide te laten reviseren als dat nog nooit gedaan is

De PM 80 moet je eerst uit zetten als je in de Marantz klasse A wilt spelen bij de 78 weet ik dat niet

Niet alleen dat.
Het werkt als volgt: Wanneer je de schakelaar op A zet heb je een veel lagere voedingsspanning en dus een lager max uitgangsvermogen: 2 x 25 Watt @ 8 Ohm met een veel hogere ruststroom / bias.

Er zijn geen voordelen.

Je krijgt hierdoor een lagere THD maar in de AB stand is deze al laag genoeg.
Bij echte klasse A wordt er niet geschakeld tussen de pnp en npn transistoren om schakelvervorming te elimineren.
Zo goed als elke versterker is een push pull ontwerp met dus pnp en npn transistoren dus ook de 78 en 80.
De conclusie moge duidelijk zijn.

De pertinax printjes van de 78 zijn wat beter dan die van de 80.

Neemt niet weg dat beide versterkers voor elkaar onder zouden doen.

Wat de problematiek van deze 78 is valt zonder een onderzoek niet met 100% zekerheid te zeggen hoewel ik wel een idee heb.

Succes met je overwegingen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op december 30, 2020, 10:43:47
Niet alleen dat.
Het werkt als volgt: Wanneer je de schakelaar op A zet heb je een veel lagere voedingsspanning en dus een lager max uitgangsvermogen: 2 x 25 Watt @ 8 Ohm met een veel hogere ruststroom / bias.

Er zijn geen voordelen.

Je krijgt hierdoor een lagere THD maar in de AB stand is deze al laag genoeg.
Bij echte klasse A wordt er niet geschakeld tussen de pnp en npn transistoren om schakelvervorming te elimineren.
Zo goed als elke versterker is een push pull ontwerp met dus pnp en npn transistoren dus ook de 78 en 80.
De conclusie moge duidelijk zijn.

De pertinax printjes van de 78 zijn wat beter dan die van de 80.

Neemt niet weg dat beide versterkers voor elkaar onder zouden doen.

Wat de problematiek van deze 78 is valt zonder een onderzoek niet met 100% zekerheid te zeggen hoewel ik wel een idee heb.

Succes met je overwegingen.

Had de klepel en de bel alleen nog niet meer als 1 thx
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MarantzPhilipsFan

Met betrekking tot mijn vraag over 'de kwaliteitsverschillen' trek ik de voorzichtige coclusie dat het niet gek is dat ik het idee had dat de 78 iet beter klinkt, ondanks dat er reparatie nodig is.

Ik merk dat ik een leek blijf met betrekking tot de technische details.

Vraag: wat toont de foto met die rechte grafieken?

Boodschap: een gezond en goed 2021 toegewenst voor jullie reagerende forum-gesprekspartners.
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

MarantzPhilipsFan

De binnenkant was een stofnest. Alles eruit gezogen. Hier een foto's. Ziet er denk ik wel goed uit verder.
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

JohnWx

Citaat van: MarantzPhilipsFan op december 31, 2020, 16:44:17
De binnenkant was een stofnest. Alles eruit gezogen. Hier een foto's. Ziet er denk ik wel goed uit verder.

Je kan mij  alles wijs maken als Wilfred of Hal zegt rotte verbinding moet ik 10 keer kijken en moeten ze er een pijltje bijzetten daar is het  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MarantzPhilipsFan

-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

SB_Marantz

Citaat van: MarantzPhilipsFan op december 30, 2020, 13:44:53


Vraag: wat toont de foto met die rechte grafieken?



Dat is de weergave van mijn scope met een square wave.....een mix van frequenties van laag tot hoog om te kunnen zien of een versterker correct versterkt.
Moet een zo goed als prefecte kanteelvorm zijn.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...