Marantz 2238B herstellen

Gestart door Jacobus, februari 17, 2019, 18:52:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Lijkt me handig idd.  :-o

Zo terug te vinden in het schema.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jacobus

Citaat van: SB_Marantz op januari 25, 2020, 11:16:53
Klopt en ik vraag me af of je de ruststroom wel op de juiste manier meet.
Er zijn TP points maar er is altijd maar 1 manier die altijd werkt en dat is over de E R's.

Er zou zomaar een fout /defect kunnen zitten in de pre-amp.
Heb je die separaat getest?
Dus aan de scope het signaal gemeten en wanner niet mogelijk met een losse in orde zijnde eindversterker?

Een scope heb ik niet. Heb de Tape out uitgangen aan een externe  versterker gehad. Die zijn goed. Zodra ik dezelfde versterker op de "prĂ© out" aansluit gaat het mis. Dit na mijn werkzaamheden.
Er voor was het geluid wel goed over de pre out. Toon-regeling en volume regeling werkte naar behoren.

Misschien dat ik tips kan krijgen vanaf de basis. Heb een service manual maar daar wordt ik blijkbaar al niet wijs uit...

MPX

"Er voor was het geluid wel goed over de pre out. Toon-regeling en volume regeling werkte naar behoren."

Tja dat is logisch, toen kreeg de preamp nog massa.
Heb je die inmiddels al weer aangesloten?


Jacobus

Nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen... Met massa bedoel je tussen beide elko's welke ik met een pijltje heb aangegeven?

MPX

#19
Nee, je had toch een draad over van J728, waarvan je niet wist waar die naartoe moest.

Jacobus

Ja klopt. Die zit op het chassis geschroefd en op J728. Daaraan vast zit dus nog een zwarte draad. Die bungelt dus los.

HAL9000



Ik heb wellicht thuis op mijn pc nog meer foto's

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: Jacobus op januari 26, 2020, 17:21:41
Ja klopt. Die zit op het chassis geschroefd en op J728. Daaraan vast zit dus nog een zwarte draad. Die bungelt dus los.

Wat staat er op het schema?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jacobus

Zware "spook" draadje laat ik maar voor wat het is. Ben opnieuw begonnen te meten vanaf de voeding.

In de bijlage staan de afwijkingen welke ik tot nu toe gevonden heb.

Jacobus

Deze nog ff afstoffen. Want sinds 29/12/'20 komt er weer muziek uit  pompom

Op facebook zag ik in een forum iemand voor bijkomen met ook een 2238b. Dus hem gevraagd of hij ook aantekeningen gemaakt had van de bedrading. Dus zo alle bedrading weer aanweten te sluiten.

Helaas verhielp dat niet de storing. Dus de transitoren Q751 en Q750 er weer uit om wederom door te meten. Deze bleken oke te zijn. Dus er weer in. Verder met meten van componenten op de print. Zo kwam ik uit bij weerstand R786. Deze gaf op de print een hele andere waarde dan de 22k ohm dus die er uit en weer in losse toestand wel de juiste waarde. De print gemeten op de plek van de weestand. Kon ik daar weerstand meten met het verdraaien van de potmeter. Vreemd want zou niet moeten. De print is rond deze plek wat vuil doordat daar een transistor geploft was. Na voorzichtig tussen de banen wat te schrapen kwamen er eindelijk de juiste waardes op de meter te voorschijn. De versterker in kunnen regelen en jawel hij kwam tot leven.

Nu speelt hij weer zoals het hoort. Me happy.

Het poetsen kan nu beginnen. Wat adviseren jullie voor de buiten-, binnenkant en printen?

Hoewie Loewie

Gefeliciteerd met de reparatie. Het is een lang project geworden maar goed werk mag tijd kosten. :-D
En nou genieten van de vintage Marantz sound. notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl