PM7200 Processor bruggen wegvallen kanaal

Gestart door qwenix, maart 30, 2015, 21:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

qwenix

Hallo allemaal ik ben nieuw hier. In 1980 mijn eerste PM250 gekocht en nog steeds redelijk tot goed werkend in bezit. Ik heb een PM7200 waar ik wat problemen mee heb of heb gehad.

Het wegvallen van een kanaal.  Bij vermogen opvoeren hoor ik lichte ruis uit een speaker en veel ruis uit de ander bij ingeschakelde tuner zonder zenderontvangst. Bij zender ontvangst is het geluid van de zender analoog aan de vorige situatie. Schakel ik op source direct dan komt het geluid over beide kanalen even hard.

Bij het aandrukken van de achterkant waar de cinch aanslutingen zitten had ik dan weer wel goed geluid verdeeld over beide kanalen en dan weer een keer niet. Ik heb geen breuk aan de aansluitingen intern als extern kunnen zien. Wel valt op dat de pcbs soms onder mechanische spanning lijken te staan waardoor een breuk inhet cirquit  plausibel zou kunnen voorkomen. Source direct on: geluid verdeeld over beide kanalen source direct off: geluid een kanaal.

Het euvel lijkt zich te manifesteren aan de buitenkant achterkant versterker linkerbovenhoek daar waar de 2 links of bruggen zitten van de processor of de cinchaanslutingen.  Of aan de binnenkant aan de pcb waar de cinch connectors zitten aangesoldeerd  en/of de daaraan gesoldeerde pcb die verticaal is geplaatst met bruggetjes (niet geheel haaks).

Ik heb voor de zekerheid in de uitstand van de versterker de twee bruggen van de processor getrokken en een paar keer eens flink heen en  weer in de cinch bussen geduwd en getrokken.   Blijkbaar doet de versterker het nu weer zeer goed. Ik heb  een  vermoeden dat die bruggen er af fabriek zo lang onder mechanische spanning zitten dat er een slecht kontakt metaalmoeheid ? is ontstaan of ergens een breuk.

Of dat er een galvanisch element is ontstaan met corrosie waardoor een  hoge weerstand ontstaat waardoor eenkanaal niet werkt. Echter roestvorming of aanslag op de 2 links  / bruggen heb ik niet geconstateerd.  Wie klinkt dit bekend in de oren ?  Momenteel draait de versterker probleemloos. (tot hoe lang?")  Zie de plaatjes.

Wat me trouwens opvalt is dat er lintkabel wordt weggewerkt met een zeer scherpe "lip of veer" Ik heb ook vaker gezien bijvoorbeeld bij sony dat om deze lippen krimpkous wordt gedaan alvorens kabeltjes en snoeren erlangs te leiden en de lip weg te buigen... zie tweede foto rechtsonder.

http://i198.photobucket.com/albums/aa67/marantz140/CIMG8772_zps6e9baa6a.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa67/marantz140/CIMG8772_zps6e9baa6a.jpg

http://www.hifidatabase.com/static/gallery/3/5003-mar_PM7200.jpg

groet qwenix

Cornelis1921

Hoi qwenix, allereerst van harte welkom hier!

Ik ben zelf al sinds 2003 de (gelukkige) eigenaar/gebruiker van een PM7200, maar ik kan jouw probleem helaas niet verifiëren.
Misschien een vraag die je (per PM) voor kunt leggen aan SB_Marantz, HAL9000 of thanatos.

Succes!

Groetjes,

Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

qwenix

Bedankt voor je reactie..Moelijk te beschrijven ik ga nog een keer.

Blijkbaar valt het rechterkanaal (rood cinch) grotendeels weg echter blijft er wel een zeer licht hoorbaar signaal rechts over.  Linkerkant blijft de audio sterk...... Dit getest met uitwisseling van cinchstekkers en verschillende kabels. De versterker staat daarbij in de standaard modus aangesloten met goed werkende marantz tuner (tuner) als signaalbron. Zet ik nu source direct aan dan is er uit de beide magnat needle  speakers goede adio waarneembaar. Ik weet niet of dat nu stereo is of een samengevoegd mengsignaal (mono) van links of rechts samen in relatie tot het probleem. Zet ik source direct weer uit dan is er alleen weer links een signaal. Duwen en trekken aan de cinchaanslutingen op de achterkant of het loshalen van de twee bruggen (links) heeft soms een goed resultaat dat het zaakje weer juist werkt en de volle audio weer zeer goed te noemen is......   maar blijkbaar van korte duur. 

Ik ga checken of dit alleen over de tuneringang zo is of over alle ingangen allemaal de rechterzijde. Dus een signaal geven over de andere ingangen.  Ik heb ervaring met eenvoudige metingen met scoop signaalgenerator + multimeters en rekenwerk dus ik kan eventueel met mijn tek scoop en signaalgenerator kijken waar een geinjecteerd signaal blijft. Ik ga ervanuit dat de eindtrappen niet het euvel zijn maar voorsterking of daarvoor de signaalinput.

Ik heb een vermoeden dat het een los kontakt is die bij source direct keuze wordt omzeild zeg maar gebypassed naar de eindtrappen. Mijn aandacht gaat naar de pcbs die; zie voorbeeld foto rechtsboven in de hoek bevinden. Ik heb trouwens een PM7200 servicemanaul via eservice gedownload 41 paginas (geen idee of die kompleet is).   

Wie heeft een gericht voorstel ?  Sluiting van signaal R+ naar chassis of een onderbreking of beide ?

Een ding wil ik en dat is dat het apparaat weer gaat werken. Foto van het net geplukt:

http://img5.pcpop.com/ProductImages/0x0/1/1039/001039256.jpg

groet Qwenix

HAL9000

Deze  modellen  heb veel  losse  bindingen bij  de  aansluitingen  achter.  Dat  geruis  komt  van  de  differentieel  versterkers  De  transistoren  zitten los  in het  tin.  Alles  moet  door gesoldeerd  worden.  eventueel  die  torren vervangen. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

qwenix

#4
Als Marantz liefhebber moet ik toch konkluderen dat er onder de toen gehypte PM7200 veel brakke exemplaren zijn.

Is bekend met welke tin die zijn gesoldeerd. Ik gebruik doorgaans 60/40 tin.

Is enigszins af te leiden in welk buurt op het schema ik het moet gaan zoeken. Iemand die op een foto wat accenten kan aangeven. Of op schema kan aangeven welke zoal voorkomen......Ik wat soldeeer ervaring in oude radiotoestellen (buizen)...

Op mijn gevoel afgaand....  is door op de achterwand druk te zetten of just trek aan de cinch chassisdelen daar het probleem te zoeken ..... 


groet qwenix

qwenix

Ik heb twee printen eruit gehaald: allebei de printen met cinch aansluitingen. Een grote print en een kleine bestaande uit twee delen die via blanke bruggen haaks met elkaar zijn verbonden. Ter plaatse van de cd aansluiting bevindt zich een printbaan die via de koperen schroeven verbonden is met het chassis. Op deze printbaan zat de soldering los en heb ik reeds doorgesoldeerd (met de magnastat weller) .

Van de kleine print heb ik gecheckt of de Cinch aansluitingen (dwz de kern noem het maar de + )  kontakt maken met de soldering op de print: gepiept met de multimeter. Deze waren goed. Deze zaken en ook de vergulde cinch aansluiting ga ik herhalen voor de kleien en grote print. Checken of die doorgang hebben.Ik ga de printen verder visueel nalopen op scheurtjes  op de soldeerpunten..

Ik zal fotos posten zodra  ik de fotos kan verkleinen.

Graag commentaar

qwenix

Hierbij de fotos met nadruk op de close up van de solderingen (rode pijl). Deze soldering kwam los van de print. Vlakbij rechter kanaal van de cd ingang. De soldering betreft de verbinding met chassis via blik en koperen sc
hroef. Meteen doorgesoldeerd.

Ik hoop dat dit de oplossing was. Maar ik onderwerp alle solderingen een visuele controle....

groet qwenix

qwenix

Ik heb de versterker gerepareerd. Yessssssss! de brakke soldering doorgesoldeerd met nieuwe tin. Dat was het enige. Geen schema nog nodig gehad.  Van het rechterkanaal was de gemeenschappelijke aansluiting op chassis dus een overgangsweerstand of onderbreking geworden. Doorsolderen en klaar. Verder een totale controle gedaan van alle solderingen die betrekking hebben op de montage van alle cinch aanslutingen op de printen en de eindtrap uitgangen naar speaker terminal achterzijde. Niets meer gevonden. Speciale aandacht gegeven aan de transistoren solderingen (bron marantzforum) maar die waren allemaal goed. Prrinten teruggemonteerd en spanning er op; testspeaker op links en rechts en er is weer audio als vanouds. De kap erop en aangesloten op de tuner tv en digitale ontvanger + magnat needles en gas geven. Weer een succes te vieren: mijn eerste printreparatie; hoe klein dan ook.

Voor meedenkers bedankt voor de hulp HB hello

Cornelis1921

#8
Gefeliciteerd qwenix: A great job is done. hello hello notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

qwenix

#9
Ja bedankt cor en dan te bedenken dat dit de eerste  prinplaat ooit is die ik onder handen genomen heb. Ben recht toe rechtaan op mijn gevoel en probleemomschrijving afgegaan. Ik wist dat het verschijnsel een algemene deler moest hebben vaak de min of chassis.

Vreemd genoeg ontbreekt wel een witte (de korte) kunststoffen afstandshouder bij een van de voorgeboorde gaten op de print en het chassis . Wie weet waar die te krijgen zijn.?  Ik zie op de fotos van het binnenwerk dat ie inderdaad daar ook ontbreekt (twee gaten en maar een afstandhouder).

Nou heb ik wel wat basale electronica ervaring op het gebied van buizenradios..... Ik ben erg blij want die PM7200 is gekocht als showmodel van de mediamarkt en als laatste exemplaar die ze hadden.  En ja eens Marantz altijd een Marantz.

groet qwenix

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

qwenix

Zie hier wat mij opvalt. De foto komt overeen met mijn eigen exemplaar..

Ontbrekende afstandhouder. Waar te verkrijgen ?

Scherpe onafgebraamde veer. 

Deze laatste heb ik met krimpkous afgekrompen. En een duckttape gelegd over de chassisrand heen. Een en ander ivm mogelijkheid tot insnijden en sluiting van de flatcable /lintkabel en twee grijze kabeltjes.  De twee grijze kabeltjes heb ik met tieraps om de stalen veer vastgezet.

groet qwenix

Marvin

Zo'n afstandhouder minder zal toch zo'n ramp niet zijn? Zie je niks van als de kap er weer op zit.
Je zou eens op de site van de Baco IJmuiden kunnen kijken, al ligt er meer in de schappen dan er op de site vermeld staat. Opzich niet zo vreemd als je ziet wat ze er allemaal werkelijk hebben liggen.  Echt zo'n leger dump met alles wat je nu niet zoekt maar vorige week nodig had.... [emoji4]

Anders eens een ouwe PC open rammen, zullen ze ook wel in zitten.

Marvin


qwenix

Baco ken ik ben ik ook al  een keer geweest. Ook voor buizen enzovoort.

groet qwenix