Pieptoon bij Marantz sr7300

Gestart door KayCee, april 30, 2006, 13:19:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

KayCee

Hallo,

Ik ben sindskort in het bezit van een marantz sr7300 receiver. Deze heb ik aangesloten op mijn marantz set (marantz pm7200 KI en de CD7300)
Het geluid dat eruit komt is heel warm en helder, wat ik gewend ben van Marantz. Alleen nu hebben we het vervelende ontdekt en dat is dat er op een laag volume een piep-toon uit mijn boksen komt, die ik voorheen niet had. Bij een laag is volume is dit erg irritant. Daarin is opgevallen dat de piept-toon verdwenen is wanneer de receiver op source direct speelt (source-direct = het signaal dat de receiver binnen krijgt en gelijk doorgeeft aan de luidsprekers, zonder door allerlei filters te gaan). Dit betekent dat de piep wordt veroorzaakt ergens in de filters die in de receiver zitten en die worden gebruikt om film-muziek in b.v. dolby weer te geven. Het is dan door al mijn 5 luidsprekers te horen, dus het kan ook niet aan mijn luidsprekers liggen.
Nu heb ik wel luidsprekers van visonik met een gevoeligheid van 4 0hm en ik weet dat de receiver gevoeliger wordt onder de 6 ohm.
Hebben jullie enig idee hoe ik deze pieptoon kan verhelpen??
Reacties zijn zeer welkom!

Maurice

Heel raar misschien, maar probeer eens andere luidsprekers. Anders hoop ik dat je nog garantie hebt, lijkt me niet helemaal goed  :(
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayCee

Bedankt voor je reactie maurice! Ik heb het met andere luidsprekers geprobeerd (8ohm) en daar komt hetzelfde geluid uit. Ik verwacht dat het iets is in de filters van de versterker.
Enig id wat dat zou kunnen zijn? En of het eventueel te verhelpen/ repareren is? De garantie zit er helaas niet meer op. Ik zou er wel mee naar een audiospeciaalzaak kunnen gaan om de receiver na te laten kijken. Ik verwacht alleen dat dat mij een enorme uitgave gaat kosten...Dus als jullie nog ideen of tips hebben. Laat me ajb weten.

Maurice

Hoor je het geluid ook als je:
- het volume op zijn zachtst hebt staan?
- geen bron hebt spelen (zodat er geen muziek uit komt)?
- een andere bron gebruikt?
- dezelfde bron op een andere ingang plaatst?
- de receiver rechtstreeks op de luidspekers gebruikt?
- alleen de versterker op de luidsprekers gebruikt?

Hoe heb je de receiver op de versterker aangesloten?

Zo kunnen we kijken of we wat kunnen uitsluiten.
In principe weten we al dat het niet de bron is, aangezien je er met source-direct geen last van hebt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayCee

Beste Maurice,

Dank voor je vlotte reactie. Ik heb de antwoorden op je vragen erachter gezet:
- het volume op zijn zachtst hebt staan? Ja
- geen bron hebt spelen (zodat er geen muziek uit komt)? Ja
- een andere bron gebruikt? Maakt niet uit, ook al heb ik geen enkele bron en zelfs de versterker uit staan dan hoor ik de piep door de center en de rear speakers, omdat deze rechtstreeks op de receiver zijn aangesloten.  
- dezelfde bron op een andere ingang plaatst? Maakt dus niet uit.
- de receiver rechtstreeks op de luidspekers gebruikt? Heb ik geprobeerd, zelfs met 8ohm speakers ipv 4 ohm speakers. Beiden geven de piep.
- alleen de versterker op de luidsprekers gebruikt? Dan heb ik de piep niet. Komt dus echt uit de receiver.


Hoe heb je de receiver op de versterker aangesloten?
De linker en rechter pre-out van de receiver met een tulp stekker op de processor ingang op de versterker.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft... :wink:

Maurice

Dit geeft wel wat meer duidelijkheid ja, maar of je er blij mee wordt... :oops:
Het probleem zit inderdaad in de receiver, en inderdaad in je filtering. Helaas is dit tegenwoordig priegelwerk (SMD) en veel digitale aansturing, waar je denk ik weinig aan kan doen.

Je zou misschien marantz kunnen mailen met je probleem omschrijving en wat je allemaal getest hebt (wat je hier ook meldt) en vragen of het een bekend probleem is en wat zo'n reparatie ongeveer zou kunnen gaan kosten.
Dan moet je voor jezelf bepalen of je het waard vindt.

Helaas kan ik er niet meer van maken ben ik bang (ook geen elektricus, ben alleen handig in problemen onderzoeken  :twisted: )
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayCee

Ik was er al bang voor ja. Ik zal contact opnemen met Marantz en ook met een aduiospeciaalzaak hier in de buurt. Ik ben erg beniuewd wat zij ervan zeggen. Ik ben ook benieuwd wat marantz zal aangeven.
Zodra ik meer weet dan laat ik je het hier weten.
Alvast erg bedankt voor je meedenken, het heeft mij toch op het goede spoor gezet!

Maurice

Hoe oud is de receiver eigenlijk?
Want je hebt 2 jaar fabrieksgarantie, maar van zo'n apparaat mag je verwachten dat ie veel langer zonder storingen meegaat, dus kun je bij de verkopende winkel ook langer garantie claimen (garantie wordt namelijk niet beperkt tot fabrieksgarantie, dat is namelijk iets tussen fabrikant en importeur).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayCee

De receiver is 4 jaar oud. En is destijds gekocht bij een audiozaak in Tilburg. Ik verwacht hier eerlijk gezegd geen wonderen.
Ik zal eens schriftelijk contact opnemen met Marantz, daar zij geen e-mail adres hebben :-S
Ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen. Ook zal ik morgen eens langs de speciaal zaak in mijn woonplaats gaan.

Stadium III

Waar heb je hem gekocht in tilburg ???

stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Willem-A

#10
Een zeer late reactie, maar misschien nog van nut voor eventueel andere 7300 bezitters. In de 7300 zit een foutje bij de processor, wat zeer eenvoudig opgelost kan worden met een elco'tje. Dat kan je laten doen bij Audioservice, want de klacht is bekend, ook bij Marantz overigens. Meestal komt de pieptoon alleen uit de center en kan, als je daar gevoelig voor bent, zeer storende vormen aan nemen. Soms is het geluid ook hoorbaar uit de surround-kanalen en af en toe ook uit de fronts. In mijn geval kwam de toon alleen uit de center en het rechter surround-kanaal en daar ergerde ik mij behoorlijk aan en is verholpen door de kleine aanpassing. Het geluid is er nog wel, maar zo ontzettend weinig dat het absoluut niet storend meer is en je het alleen nog licht waarneemt als je je oor tegen de tweeter legt. Overigens heeft de 7300 meer foutjes, die ik hier tevens even uitgebreid plaats evenals een paar leuke tips:

In een groot aantal exemplaren gaat er iets fout als de luidsprekerafstanden worden gewijzigd. (deze staan standaard op 3 meter). Word daar vanaf geweken en word er vervolgens naar een bron geluisterd in surround (b.v. Prologic movie) op een digitale aansluiting, dan start de weergave in de surroundluidsprekers met een kort, maar behoorlijk hard storend geluid. Het volume van die storing is afhankelijk van het mastervolume. Dit probleem doet zich alleen voor bij digitale invoer en aan het begin van de weergave. Blijft de bron en de receiver vervolgens ingeschakeld dan komt het niet meer voor. Maar het kan behoorlijk schrikken zijn en is erg slecht voor je achterspeakers. Ditzelfde euvel doet zich voor als je eerst in het menu de front-speakers als large instelt en vervolgens de subwooferuitgang op none. Dit gebruikt men zelden, daar nagenoeg iedereen zijn sub-uitgang gebruikt, maar ik heb 2 actieve subwoofers in de frontluidsprekers, die ik aanstuur met de luidsprekeraansluitingen van de front speakers. Overigens loopt dat via de pre out van de receiver naar een stereoversterker, die vervolgens de fronts aanstuurt. Ik heb destijds het een en ander uitgezocht voor Marantz, maar voor de luidsprekerafstanden is geen andere oplossing dan ze op standaard te laten staan en in het andere geval, kun je gewoon de fronts als small in de set-up laten staan en vervolgens zet je de subwoofer op none. Uiteraard moeten dan wel de andere kanalen als ''small'' in het menu zijn gezet. De fronts schakelen dan zelf naar large en het euvel doet zich dan niet voor. Ik raad trouwens aan om bij de meeste receivers de sub(s) op de pre outs van de frontkanalen aan te sluiten of liever nog op de luidsprekerklemmen van de receiver, (high level input) en voornoemde instelling te maken. Het resultaat is verbluffend. Geen naijlende bas meer en een veel homogener geluid. Een ander euvel van de 7300 is een zeer irritante constant aanwezige hoge toon uit het centerkanaal, en soms ook uit een of meer van de achterkanalen. Na wat experimenteren bleek een condensator de oplossing. Deze wordt dan tussen een pootje en de massa van de processorchip gezet. Veelal is dit later al toegepast als modificatie, anders kun je dit nog via Marantz laten doen. (dit is dus het euvel, hier besproken). Verder heeft de receiver de neiging de instellingen (volumeniveau) van de sub- center en surround uitgang terug te zetten naar 0 db als een tijdje gebruik is gemaakt van de 7.1 ingang. Dit is helaas niet op te lossen. Maar veel mensen gebruiken dat niet en dus is dat niet onoverkomelijk. Verder een mooi apparaat, maar in stereo voldeed hij mij niet, vandaar dat ik daarvoor een aparte stereo versterker gebruik, die gekoppeld is aan de 7300, waardoor hij bij surround dus de weergave voor de fronts verzorgd, inclusief de 2 actieve subwoofers. De 7300 neemt de rest voor zijn rekening. Als de sub vervolgens op ''none'' is gezet in het menu van de receiver, zal ook het LFE via de frontkanalen worden uitgestuurd. Als de pre-outs van de surround receiver op een goede stereo-amp zijn aangesloten zal dat resulteren in een prachtig rustig geluidsbeeld, zeker de laagweergave bij muziek en een veel beter gecontroleerd laag bij films, wat dan flink aanwezig kan zijn en erg strak gaat klinken bij soundtracks van DVD. Opvallend is het uitblijven van het soms zeer irritant aanwezige naijlen van het laag. Neem b.v. de DVD van de Eagles als voorbeeld, die bij het eerste snelle nummer niet is aan te horen in 5.1, door een vertraagd laag uit de subwoofer, die ook nog eens zeer ongecontroleerd klinkt. Op voornoemde manier is er veel meer rust en homogeniteit in het geluidsbeeld en stereo kan ook dedicated worden beluisterd op de stereo-versterker. Goedkoper dan een zeer goede surround receiver met (vaak) een beter resultaat.

Zo, ik ben klaar! byebye

vielzweck

Waarom geen terugroepactie van marantz?

(ligt het nou aan mij of regent het klachten van deze aard?)

 
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Willem-A

Tja, waarom geen terugroepactie... Ik begrijp dat in dergelijke gevallen ook niet, zeker niet als het probleem bekend is. Misschien is dat wel niet te doen, maar ik begrijp niet dat de verkoop van een dergelijk product dan gewoon doorgaat. Marantz lost het naar mijn ervaring altijd wel heel goed op, maar ik heb wel goede contacten met ze en misschien scheelt dat wel wat. Het hangt natuurlijk ook van de inzet van je dealer af, hoe goed de nazorg is. Maar het is niet het enige apparaat waar problemen mee zijn en dat is natuurlijk gewoon erg jammer en geen echt goede reclame. Een kleine greep van eerdere problemen: bepaalde serie van de PM 17 die overhit raakte, SA 8400 die onder spanning stond, verschillende SR 5300 receivers die steeds in de beveiliging sprongen, de loopwerken van de DV 4300 en bepaalde oplagen van de DV 6200 die al spoedig de geest gaven en zo zijn er nog wel een paar te noemen. De DV 7600 maakte het wel erg bont en gelukkig is die van mij weg en heb ik daar een DV 7001 voor terug gekregen. Die gebruik ik niet zo veel maar lijkt wel veel beter te zijn als de 7600 met al zijn problemen... Desondanks ben ik zeer gecharmeerd van Marantz en troost me er maar mee, dat andere merken vaak ook dezelfde problemen hebben. Koop eens een NAD, staat ook meer bij de reparateur als bij je thuis als het tegen zit. De duurdere DVD spelers van Denon zijn ook een ramp en de loopwerken lijken niet meer gemaakt voor jaren, want die stoppen er soms al na enkele maanden mee. Zeker voor de prijs van bovengenoemde apparatuur mag je meer verwachten. Oké, het mag dan goed klinken, het is ook wel leuk als je er langer dan een jaar plezier van hebt. Toen ik destijds nog werkzaam was bij Philips, werd alles zeer serieus getest en alle functies zorgvuldig uitgeprobeerd. Alles moest daarna nog 72 uur achtereen spelen, alvorens het is de doos belandde. Tegenwoordig is veel apparatuur, vooral het surroundgebeuren, zeer geavanceerd, en schijnt het te duur alles uitgebreid te testen. En wellicht kan dat ook niet meer, maar als je dan weet, dat een product manco's vertoond, stop dan de verkoop daarvan en los het eerst op. Bij surround-receivers is het dan ook meestal niet raadzaam deze op de 2e hands markt te kopen, of je moet al een goed adres hebben, want veel mensen worden achteraf toch teleurgesteld, eenvoudigweg omdat je bij de aanschaf vaak niet alles test, omdat er teveel mogelijkheden zijn. Ik heb mijn 2e SR 7300 en deze is kwa ''pieptoon'' meteen weer gemodificeerd, maar ondanks dat het een van de laatste apparaten was die Marantz nog had staan, zijn ook de andere ''problemen'' nog aanwezig. Ik zet dat even tussen aanhalingstekens, omdat het voor mij niet echt een probleem is en hij verder uitstekend werkt, maar voor de prijs van destijds, bijna 1100 Euro, zou het eigenlijk niet voor mogen komen. Ik hoop dus dat anderen nog wat aan deze info hebben en dus meteen de boodschap meekrijgen goed op te letten na een aankoop en terug gaan als iets niet functioneert zoals het zou moeten. Zeker voor zulke bedragen mag je dat zeker eisen.

Groet, Willem-A

vielzweck

Nou willem,

ineens moet ik heel hard aan 'servicepack' denken waarmee die softwarebroeder uit redmond hardwerkende huisvaders opzadelt omdat zij de boel onvoldoende testen (en dan zeg ik het netjes).

Als ik zie wat mensen bereid zijn voor goede spullen te betalen vecht een bedrijf zichzelf de tent uit als men er met de pet naar blijft gooien hoe goed de aftersales ook is, ben ik bang.

Ik wil geen bedrijven bij naam noemen, ik heb hun spullen niet maar een goede naam is binnen 2 jaar stuk en het kost er 10 om hem weer op te bouwen. :? :?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte