Marantz PM-95 service

Gestart door thanatos, augustus 24, 2014, 17:07:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Ik heb van de week een Marantz PM 95 gekocht. Gelijk deze maar even aan de tand gevoeld en preventief geserviced voor de bedrijfszekerheid. De gebruikte MosFet's zijn simpel weg niet meer verkrijg baar.. dus enige zorg is wenselijk  :-D Plus dat dit gewoon erg mooie versterkers zijn dus ook leuk om aan te werken  8-)

Het geheel was goed stoffig :



De voorzijde leek ingespoten met WD40. Misschien iets met krakende bedieningsknoppen geweest oid. Aangezien WD40 best agressief is dit maar gelijk verwijderd. Het front/bedieningspaneel gedemonteerd :



Hier de eindtrappen verwijderd voor nader te verrichten arbeid! :



De trimpotjes voor de bias A en A/B maken een geen bruikbare indruk.. barstjes en voelde korrelig aan.. vervangen dus die hap :



Een van de eindtrapjes voor behandeling :



En after  :-) :



Recap gehad, inspectie van alle parts, nieuwe koelpasta en goede siliconen isolators gebruikt voor de power MosFets. Ook de trimpotjes vervangen :



Even aan de monitor  :-D, De rustromen had ik grofweg al afregelt. Alleen deze versterker heeft een uur zeker nodig om stabiel te zijn. Dus maar eerst even de boel goed opgewarmd met wat metingen onder belasting. Mooi stabiel en super nette blokgolf. Het koperen uiterlijke vertoon is dus in lijn met zijn prestaties  :mrgreen:



Nog even een blik in de kast na wat afstoffen..



Ook het voltage board, input board en de DAC zijn gedemonteerd geweest. Hier geen foto's van gemaakt. De algehele staat was erg netjes. De vorige eigenaar claimde dat de versterker jaren niet in gebruik is geweest. Dat scheelt aanzienlijk. Wat ook helpt is dat de DAC ook daadwerkelijk uitgeschakeld is als deze niet gebruikt wordt. Ook lijkt de versterker niet/weinig in klassa A gebruikt geweest te zijn.. wat ook wel mee helpt..

Door de nieuwe 20 slagen trim-potjes super strak af te regelen. Een aanrader.

Den '95 staat nu lekker te spelen op een setje Avalon Opus Ceramique clones en klinkt mooi schoon en strak. Vanavond de DAC eens testen met de TDA1541S1  :angel:

Rob46

Kabeltje hier en daar, print plaatje eruit en erin, metertje zus en zo. Pffff respect hoor! Wat een prachtige hobby om al dat moois weer te laten blinken en weer als nieuw te laten klinken  notworthy

thanatos

Citaat van: Rob46 op augustus 24, 2014, 17:30:29
Kabeltje hier en daar, print plaatje eruit en erin, metertje zus en zo. Pffff respect hoor! Wat een prachtige hobby om al dat moois weer te laten blinken en weer als nieuw te laten klinken  notworthy

Het ziet er soms erg gemakkelijk uit.. Je leest het in een minuutje weg zo'n verslag.. maar er zitten heel wat uurtjes werk en ervaring in om het zo te doen hoor  :wink:

Thnx  :mrgreen:

Maurice

Leuke versterker, heb er zelf negen jaar mee gespeeld. Was mijn eerste serieuze versterker.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op augustus 24, 2014, 17:36:39
Het ziet er soms erg gemakkelijk uit.. Je leest het in een minuutje weg zo'n verslag.. maar er zitten heel wat uurtjes werk en ervaring in om het zo te doen hoor  :wink:

Thnx  :mrgreen:


Euh...... :-D

Beter die multiturn ipv die gammele keramische trimmers.
''Hou ik hem of hou ik hem niet?"  :-D

Ziet er weer neis uit iig!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: Maurice op augustus 24, 2014, 17:49:24
Leuke versterker, heb er zelf negen jaar mee gespeeld. Was mijn eerste serieuze versterker.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Geloof best dat je hier de nodige jaren mee uit de voeten kan inderdaad. Wel ff iets anders als een PM-80 wat opbouw betreft.

Citaat van: SB_Marantz op augustus 24, 2014, 17:58:14

Euh...... :-D

Beter die multiturn ipv die gammele keramische trimmers.
''Hou ik hem of hou ik hem niet?"  :-D

Ziet er weer neis uit iig!

Die meerslagen potjes zijn een aanrader. Wel even oppassen met vervangen dat je ze al op dezelfde waarde zet tov de oude.

Of we hem houden.. Ik ga er in ieder geval even lekker naar luisteren en dan zien we wel. Ze komen niet veel voorbij maar zou liever een compleet mint willen hebben. Deze heeft een paar krasjes her en der..

Rob46

Citaat van: thanatos op augustus 24, 2014, 17:36:39
Het ziet er soms erg gemakkelijk uit.. Je leest het in een minuutje weg zo'n verslag.. maar er zitten heel wat uurtjes werk en ervaring in om het zo te doen hoor  :wink:

Thnx  :mrgreen:

Oh, maar dat Thanatos (en geldt ook voor de andere techneuten van dit Forum) is iets waar ik absoluut niet aan zal twijfelen!

Uhhh succes met de meerslagenmetertjesenkeramischetrimmers  HLP :angel: redface  :yes: :-P

xander32


100%Marantz

Mooi werk. Zijn  mooie versterkers de 94 95.
Kan je hem ook enkel in AB bebruiken? Is het geen quater A?

Mogen we ook een foto van de buitenkant zien?
Is het een "gold"?


marantz, what else?

thanatos

Citaat van: 100%Marantz op augustus 24, 2014, 21:50:54
Mooi werk. Zijn  mooie versterkers de 94 95.
Kan je hem ook enkel in AB bebruiken? Is het geen quater A?

Mogen we ook een foto van de buitenkant zien?
Is het een "gold"?

Ik vind dit een erg mooie. De PM 84 heb ik wel eens ter service gehad.. dat is speelgoed in vergelijk met deze PM95. Geheel koper en overal kwaliteits componenten. De volume knop is 1 blok metaal. Schitterend.

Even een foto gebroederlijk met mijn andere jongste aanwinsten (Let niet op de diffuser daar ben ik nu met de plaatsing aan het spelen, en ja er zitten viltjes onder  :-D) :



En een mooie foto van het net :



Het is geen Quarter A maar met schakelbaar aan de achterzijde in A of A/B. De schakeling veranderd niet maar doormiddel van een schakelaar -> optocoupler  schakelt de trafo over op een hogere werkspanning. De ruststroom gaat dan van 9mV naar 67mV.

SB_Marantz

Zo werkt het in die 80jes ook........

Maar deze is iets degelijker.  :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op augustus 24, 2014, 22:47:40
Zo werkt het in die 80jes ook........

Maar deze is iets degelijker.  :-D

Daar heb ik de optocoupler nog niet ontdekt.. las het terug in het schema. Toch handig die dingen soms :-)) Maar inderdaad het zelfde principe als in die pm-80 en afgeleiden. Alleen dan als een tank gebouwd  8-)

SB_Marantz

#12
Gaat gewoon middels een schakelaartje wat een relais bedient........class A.  :-D
Plain high bias dus.

edit: met een lagere V spanning.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

idd. Met een optocoupler is het iets puristischer omdat er dan geen fysiek mechanische gekoppelde contacten zijn.. enfin audiofiel dus :-)

Quarter A heeft een schakeling in zich waarbij na de eerste 'quarter' 1/4 totaal vermogen overgeschakeld wordt op A/B.


100%Marantz

De PM 94 is quater A, is minder vind ik, vooral met de jaren


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?