Marantz 4230 mijn eerste recap

Gestart door jeroen pijper, april 17, 2014, 19:54:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 19, 2014, 00:51:22
Dat gaat niet werken inderdaad...........voor die oudjes altijd loodhoudende gebruiken.
Loodvrij is meuk.
Zag nog niet zo lang geleden een 11s1 en die was feitelijk al aan de beurt.....

Trek je conclusie maar.

Het  bedrijf  waarvoor  ik  werk  moet  ik maar  op  kaart/print  basis  werken  Ik kan op  component  niveau  werken.   Ik  heb  best  een hoop   ontwerp fouten  toegelicht  aan  die  Chinezen  In  Taiwan.   Tin dat dan  zo   slecht is  dat   SMD  componenten  eraf  vallen  nopompom  frusty,  Slecht verhit,(geproduceerd)  en  componenten  die  warm  worden  zoals  controllers, power  regulators  etc,  die   fouten  maken  omdat  ze  niet  goed gesoldeerd zitten. 

Ik  heb  een  board   waar  een  spanningsregelaar  zo  warm  word  dat  het  de  2 laags smd print  laat  verkleuren Binnen  2  jaar.  :-o .   HLP



 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bas focal marantz

Leuk Jeroen dat je ook gaat beginnen met solderen .
Oefening baart kunst .

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jeroen pijper

Ik moet ook een andere soldeerpunt hebben. Met een platte kant gaat ook makkelijker.

Sent from my marantz 4230

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

Citaat van: jeroen pijper op april 19, 2014, 10:38:54
Ik moet ook een andere soldeerpunt hebben. Met een platte kant gaat ook makkelijker.

Sent from my marantz 4230

Niet  een te  grote  punt  nemen,  Ik  hou  zelf  van  kleine  puntige  opzetstukken.
Ik hou niet van platte, of  vierkante stukken.  En  koop  een soldeer spons of  koper spons  om  je  punt mee  schoon  te  maken,  Stof  hars  en  oude  tin  kunnen je  soldeer eilanden slecht  maken  en  componenten zouden  dan  slecht  gesoldeerd  kunnen  raken  met  soms  zeer  ernstige  gevolgen.

Grote  oppervlakken  soldeer  ik met  een  45Watt bout met  dikke tip.  Die  verbrand  zo  je  print  als ik het  voor  normale  componenten zou gebruiken.  Goed  gereedschap  is  het  halve  werk.

Ik ga  ook geen  300,-+  betalen  voor  een weller  als  ik het  makkelijk kan  doen met   2  bouten van 25,-

En  ik  zou  kijken  voor  loodhoudend  tin  als  ik  jou  was,  Is  niet  ROHS compliant en  makkelijk  verkrijgbaar  buiten  EU,  sommige  elektroboeren  verkopen nog  loodhoudend  tin. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Laatst nog een Kilo loodhoudende bij Conrad gekocht.........kan voorlopig weer vooruit.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jeroen pijper

Volgens mij heb ik nog loodhoudend tin liggen. Sponsje heb bij de soldeerbout gekregen.

Sent from my marantz 4230

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 19, 2014, 00:51:22
Dat gaat niet werken inderdaad...........voor die oudjes altijd loodhoudende gebruiken.
Loodvrij is meuk.
Zag nog niet zo lang geleden een 11s1 en die was feitelijk al aan de beurt.....

Trek je conclusie maar.

standaard loodvrij  is  zo  fragiel,  het  scheurt  bijna  onmiddelijk  als  het  te  dun is.  Bij  al  die  nieuwe  apparatuur  gaan  die  printen  in een tin  bad.  Alles  is  dan gelijkwaardig  vertint.   JA!!  gelijkwaardig  slecht ,  tin is  soms  zo  karig.   HLP 

Je  hebt  wel  mengsels met  zilver  erin,  die  zijn sterker maar  eisen  een hogere  temperatuur  om  vloeibaar  te  maken. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marvin

Ik ben zelf best voorstander van Europese regulering daar waar het oneerlijke marktwerking aangaat en bijvoorbeeld ook wanneer iets een mindere milieu-belasting kan opleveren Europees wijdt.
En als ik zo zit te denken, eigenlijk best veel dingen ben ik wel voor.
Maar daar waar de milieu belasting verlaagd wordt, ik heb het uiteraard niet over de blauwe enveloppen belasting, -en het tot gevolg heeft dat apparatuur een veel kortere levensduur heeft. (Audio is daar waarschijnlijk slechts een zeer klein percentage van) dan vraag je je toch af of we hier niet een beetje in doorgeslagen zijn. Immers, 'iets' meer lood in het tinnensoldaatje en een aanzienlijk langere levensduur moet ook wat waard zijn. En naar mijn idee misschien geen verkeerde afweging.  Goed, leuk en wellicht aardig.

Nu even 'to the point'!
Is er geen goede vervanger voor dat lood wat een iets mindere last op het milieu legt?
Auto's kunnen op water of stroom rijden, dus iets goed solderen lijkt me een 'eitje'.
Resumé, wat is een goede werkbare vervanging voor lood?

(Pfff, waar maakt een mens zich druk om na een potje voetbal én een potje biet teveel)......

thanatos

Citaat van: HAL9000 op april 20, 2014, 01:27:23
Niet  een te  grote  punt  nemen,  Ik  hou  zelf  van  kleine  puntige  opzetstukken.
Ik hou niet van platte, of  vierkante stukken.  En  koop  een soldeer spons of  koper spons  om  je  punt mee  schoon  te  maken,  Stof  hars  en  oude  tin  kunnen je  soldeer eilanden slecht  maken  en  componenten zouden  dan  slecht  gesoldeerd  kunnen  raken  met  soms  zeer  ernstige  gevolgen.

Grote  oppervlakken  soldeer  ik met  een  45Watt bout met  dikke tip.  Die  verbrand  zo  je  print  als ik het  voor  normale  componenten zou gebruiken.  Goed  gereedschap  is  het  halve  werk.

Ik ga  ook geen  300,-+  betalen  voor  een weller  als  ik het  makkelijk kan  doen met   2  bouten van 25,-

En  ik  zou  kijken  voor  loodhoudend  tin  als  ik  jou  was,  Is  niet  ROHS compliant en  makkelijk  verkrijgbaar  buiten  EU,  sommige  elektroboeren  verkopen nog  loodhoudend  tin.

Aan puntige soldeerpunten heb je niet veel. Je heb contact oppervlak nodig om de hitte over te brengen. Kleine platte soldeer punten zijn voor regulier soldeerwerk de keuze.

In tegenstelling tot andere berichten hier te lezen is een goed soldeer station een must. Die 25 euro dingen daar maak je alleen maar baggersolderingen mee. Op temperatuur komen doen alle soldeerbouten wel. Het gaat echter om het stabiel houden van de temperatuur tijdens solderen. Een goede Weller, Pace of aanverwante is de keuze. Koop een goede en bij af en toe gebruik gaan ze een leven lang mee.

Loodvrij solderen is een drama  :-D en zal een drama blijven. Sommige modernere varianten zijn al wel beter. Maar soms de Chineze brol of ouder loodvrij is een ramp  :mrgreen:


HAL9000

Citaat van: thanatos op juni 21, 2014, 14:51:40
Aan puntige soldeerpunten heb je niet veel. Je heb contact oppervlak nodig om de hitte over te brengen. Kleine platte soldeer punten zijn voor regulier soldeerwerk de keuze.

In tegenstelling tot andere berichten hier te lezen is een goed soldeer station een must. Die 25 euro dingen daar maak je alleen maar baggersolderingen mee. Op temperatuur komen doen alle soldeerbouten wel. Het gaat echter om het stabiel houden van de temperatuur tijdens solderen. Een goede Weller, Pace of aanverwante is de keuze. Koop een goede en bij af en toe gebruik gaan ze een leven lang mee.

Loodvrij solderen is een drama  :-D en zal een drama blijven. Sommige modernere varianten zijn al wel beter. Maar soms de Chineze brol of ouder loodvrij is een ramp  :mrgreen:

stupid  Ja  helemaal  mee  eens  goed  gereedschap  is  het  halve  werk. 
Aan  de  andere  kant,  oude Bose  PA  versterkers  zoals  de 1800 etc  Waren  heel  slim  gebouwd.  De  componenten  zaten  als  waren  al  vast geklemd in  de  koperbanen.  Het  beetje  tin  dat  er  tussen  was  gevloeid  had geen  enkele veroudering  of  beschadiging.  Bose  had  zeker  gedaan,  dit  apparaat  zal  vaak  heen  en weer  worden  vervoerd  dus  NIKS  mag  los.  En  inderdaad   Niks  was ook  los.  Als  men  nu  zo  zou  bouwen  dan  maakt  het  weinig  uit  wat  voor  tin je  gebruikt.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

En  onterecht  Krijgen  Chinezen  vaak  de  kat  omdat  alles  zo  fragiel  en slecht  is  gemaakt.   ALs  een  Westerling  naar  China  komt  om  wat  te  laten  produceren ,  Dan  verwacht  een Chinees  onmiddelijk  dat  het  zo  goedkoop  mogelijk  moet  en  zoveel  mogelijk  winst moet  maken. 

Ik  vind  bijvoorbeeld  die  Chinese Buizen  en  Hybrid  versterkers  helemaal  niet  slecht.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marvin

Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.

thanatos

Citaat van: marvin op juni 21, 2014, 18:29:43
Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.

Je krijgt waarvoor je betaald. Van bagger tot de beste denkbare kwaliteit kan uit China komen. Die mannen daar weten heel goed hoe het kunstje moet. Maar ook hoe ze geld moeten verdienen  :wink:

renes59

Citaat van: marvin op juni 21, 2014, 18:29:43
Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.
Zou wel zo moeten zijn maar als je zelf niet gaat controleren hoe het gemaakt wordt en met welke onderdelen gaat het niet goed. Daar laten maken oké, dan wel regelmatig daar naar toe om te controleren.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.